Presidentti Niinistö Kazakstaniin ja Astanan maailmannäyttelyyn

Tiedote 33/2017
6.6.2017

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vierailee Kazakstanissa ja Astanan maailmannäyttelyssä 19.–20. kesäkuuta 2017. Lisäksi hän tapaa Kazakstanin presidentin Nursultan Nazarbayevin.

Presidentti Niinistö ja presidentti Nazarbayev keskustelevat tapaamisessaan tiistaina 20. kesäkuuta Suomen ja Kazakstanin suhteista ja kaupasta. Lisäksi esillä ovat muun muassa Venäjään, EU:hun ja Kiinaan liittyvät ajankohtaiset asiat. Presidentti Niinistö on vieraillut Kazakstanissa viimeksi vuonna 2015.

Puhe Suomi-päivässä

Tiistaina presidentti Niinistö pitää puheen maailmannäyttelyn Suomi-päivän avajaisissa ja tutustuu Suomen ja Kazakstanin paviljonkeihin. Suomen paviljongin teemana on ”Suomi – puhdasta energiaa”. Siellä esitellään suomalaisia yrityksiä ja osaamista muun muassa cleantechin ja koulutuksen aloilta.

Osana maailmannäyttelyä presidentti Niinistö osallistuu myös yritysyhteistyöhön keskittyvään tapahtumaan sekä Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä juhlistavaan iltatilaisuuteen.

Yritysyhteistyö keskiössä

Astanan maailmannäyttelyyn osallistuu presidentti Niinistön kanssa ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen ja suomalainen yritysvaltuuskunta. Yritysvaltuuskuntaan kuuluvat Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Finnair Oyj, Isku-Yhtymä Oy, Kemira Oyj, Oilon Group Oy, Oulun kaupunki, Outotec Oy, Tikkurila Oyj, Vaisala Oyj sekä Wärtsilä Corporation.

Maailmannäyttelyyn osallistuu 112 maata ja 18 kansainvälistä järjestöä. Suomalaisia yrityksiä on mukana yli 70. Näyttelyyn odotetaan kahta miljoonaa kävijää. Lisätietoja Suomen osallistumisesta maailmannäyttelyyn: Finland at Astana Expo 2017 http://expo2017.fi/en

President Niinistö och fru Haukio tar emot traditionella julhälsningar14.12.2017 14:18Tiedote

Republikens presidents kansliPressmeddelande 67/201714.12.2017 Republikens president Sauli Niinistö och fru Jenni Haukio tar emot julhälsningar på Talludden tisdagen den 19 december 2017. Dagen inleds med att Finlands lucia tillsammans med sin kör framför en sånghälsning. Finlands lucia 2017 är Anna-Kajsa Edström. I december och januari gör lucia och hennes kör ungefär hundra uppträdanden, på bland annat sjukhus och åldringshem. Efter lucias hälsning överräcker Finlands Blomsterhandlarförbund en julblomma och djur- och naturskyddsorganisationerna en korg med ekologiskt odlade grönsaker. Följande i tur är föreningen för forststuderande som uppvaktar presidentparet med en julgran. Forststuderandenas julhälsning har långa anor – den första julgranen överräcktes redan 1963 till Urho Kekkonen. Lant- och skogsbruksproducenternas förening i Vemo ger presidentparet en julskinka, den tjugoförsta i ordningen. Efter detta överräcks julgäddan av Korpo Kulturgille. Förmiddagen avslutas med att Kare

Presidentti Niinistö ja rouva Haukio ottavat vastaan perinteiset joulutervehdykset14.12.2017 14:17Tiedote

Tasavallan presidentin kansliaTiedote 67/201714.12.2017 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ottavat vastaan joulutervehdyksiä Mäntyniemessä tiistaina 19. joulukuuta 2017. Päivän aloittaa Lucia-neito, joka esittää kuoronsa kanssa laulutervehdyksen. Vuoden 2017 Lucia-neito on Anna-Kajsa Edström. Mäntyniemen lisäksi hän vierailee kuoroineen noin 100 tilaisuudessa joulukuussa ja tammikuussa, muun muassa sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Lucia-neidon jälkeen Suomen Kukkakauppiasliitto tuo joulukukan ja eläinsuojelu- ja luonnonsuojelujärjestöt luovuttavat luomukasviskorin. Samassa yhteydessä Metsäylioppilaat toimittavat presidenttiparille joulukuusen. Kuusenluovutuksella on pitkät perinteet, sillä ensimmäinen joulukuusi luovutettiin jo vuonna 1963 presidentti Urho Kekkoselle. Maataloustuottajain Vehmaan yhdistys tuo presidenttiparille järjestyksessä jo 21. joulukinkun. Tämän jälkeen Korpo Kulturgille antaa jouluhauen. Aamupäivän päätteeksi Karjalan Liitto luovuttaa pre

Överbefälhavarens dagorder den 6 december 20176.12.2017 10:52Tiedote

Helsingfors den 6 december 2017 ÖVERBEFÄLHAVARENS DAGORDER Nr 2 Det är med utomordentlig stolthet vi i dag får fira att vårt självständiga Finland fyller hundra år. Historien om Finland är en historia om arbete och vardag, stora stunder av framgång och de strängaste prövningar.  Under våra krig kämpade hela nationen, både de som låg vid fronten, de som stödde dem och alla på hemmafronten, och ansträngde sina krafter till det yttersta i kampen för ett fritt Finland. Vi visade att viljan är starkare än svärdet.  Efter de tunga krigsåren ersattes kanonerna av plogar då veterangenerationen återuppbyggde vårt samhälle med sisu och hjärta.  Tack vare dess uppoffringar lyckades vår nation bevara sin självständighet och möjligheten att arbeta för vår välfärd under normala förhållanden. Vi efterkrigsgenerationer känner djup tacksamhet och högaktning gentemot veterangenerationen.  Nästan ett människoliv har förflutit sedan krigens stormar. Vi får dock aldrig glömma dessa vår nations ödesstunder.

Ylipäällikön päiväkäsky N:o 2 - 6.12.20176.12.2017 10:48Tiedote

Helsingissä 6. päivänä joulukuuta 2017 YLIPÄÄLLIKÖN PÄIVÄKÄSKY N:o 2 Saamme mitä ylpeimpinä juhlia tänään sata vuotta täyttävää itsenäistä Suomea. Suomen tarinaan sisältyy niin arkista aherrusta, suuria menestyksen hetkiä kuin ankarimpia koettelemusten kausiakin.  Sodissa koko yhteiskuntamme, niin rintamalla palvelleet, heidän toimiaan tukeneet kuin kotirintamakin, ponnisti yhdessä voimansa äärimmilleen taistellessaan vapaan Suomen puolesta. Osoitimme, että henki on miekkaa vahvempi.  Raskaiden sotavuosien jälkeen tykit vaihtuivat auroiksi veteraanisukupolven jälleenrakentaessa yhteiskuntaamme sisulla ja sydämellä.  Heidän uhrauksiensa ansiosta kansakuntamme kykeni säilyttämään itsenäisyytemme ja mahdollisuuden keskittyä hyvinvointimme edistämiseen normaalioloissa. Me sodanjälkeiset ikäpolvet tunnemme veteraanisukupolvea kohtaan suurta kiitollisuutta ja arvostusta.  Sotien myrskyistä on kulunut jo lähes ihmiselämän verran aikaa. Emme kuitenkaan koskaan saa unohtaa näitä kansamme kohtal

Finland 100 år: Jubileumsåret kulminerar i republikens presidents mottagning på självständighetsdagen1.12.2017 11:18Tiedote

Republikens presidents kansliPressmeddelande 66/20171.12.2017 Republikens president Sauli Niinistö och hans maka Jenni Haukio är värdar för självständighetsdagens mottagning på Presidentens slott onsdagen den 6 december 2017. Det självständiga Finlands 100-årsjubileum syns såväl i listan över inbjudna gäster som i musiken, trakteringen och blomsterdekorationerna. Legender och unga förmågor bland de inbjudna Bland de ca 1 900 inbjudna gästerna finns framstående förmågor från olika årtionden av vår självständighet. De inbjudna gästerna har valts med tanke på en så stor tidsmässig och geografisk täckning som möjligt. På gästlistan finns både legender och unga förmågor inom kultur, idrott, ekonomi och politik. Självskrivna hedersgäster är även i år våra krigsveteraner och lottor. De är de första som hälsas välkomna av presidentparet kl. 19 till tonerna av Sibelius Jägarmarschen. De sista gästerna som anländer till mottagningsceremonin från Mariegatan är ungdomar som representerar Finlands