Presidentti Niinistö viralliselle vierailulle Norjaan

Tiedote 18/2022
1.4.2022

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tekee virallisen vierailun Norjaan 21.–22. huhtikuuta 2022.

Vierailu käynnistyy torstaina 21. huhtikuuta Norjan ulkopoliittisen instituutin vuosiseminaarilla, jonka aiheena on kasvavan geopoliittisen jännitteen vaikutukset Euroopan ja Pohjoismaiden turvallisuuteen. Presidentti Niinistö on tilaisuuden pääpuhuja yhdessä Norjan pääministeri Jonas Gahr Støren kanssa.

Seminaarin jälkeen presidentti Niinistö tapaa Norjan kuningas Harald V:n kuninkaanlinnassa. Lisäksi presidentti vierailee Norjan parlamentissa, Stortingetissa, missä hän keskustelee parlamentin puhemies Masud Gharahkhanin sekä Norjan ulkoasiain- ja puolustusvaliokunnan kanssa.

Kahdenväliset keskustelut pääministeri Gahr Støren kanssa presidentti Niinistö käy torstai-iltana pääministerin virka-asunnolla. Aiheena ovat muun muassa Venäjän sotatoimet Ukrainassa, Euroopan turvallisuusjärjestyksen tulevaisuus sekä Suomen ja Norjan yhteistyö ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa. Keskustelujen päätteeksi presidentti ja pääministeri pitävät yhteisen lehdistötilaisuuden.

Perjantaina 22. huhtikuuta presidentti Niinistöllä on tapaamiset Norjan ulkoministeri Anniken Huitfeldtin ja puolustusministeri Odd Roger Enoksenin kanssa. Lisäksi presidentti Niinistö pitää avauspuheenvuoron Elinkeinoelämän keskusliiton ja Norjan yritysliiton järjestämässä tilaisuudessa, jossa käsitellään vihreän siirtymän kasvumahdollisuuksia. Tilaisuudessa puhuu lisäksi kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari, joka osallistuu vierailulle osana presidentti Niinistön seuruetta.

Republikens president Sauli Niinistös tal i Sveriges riksdag den 17 maj 202217.5.2022 13:44:17 EEST | Tiedote

Eders Majestäter, herr talman, mina damer och herrar! Det är en stor ära att få tala inför er här i Riksdagen i dag. Sverige och Finland håller på att ta historiska steg. Tillsammans. Vi meddelar inom kort officiellt i Bryssel att vi är villiga att inleda anslutningssamtal med Nordatlantiska fördragsorganisationen (Nato). Sveriges och Finlands medlemskap i Nato skulle förbättra både vår egen och hela alliansens säkerhet. Det är inte bort från någon. Vårt medlemskap skulle förstärka ett ansvarstagande, starkt och stabilt Norden i norra utkanten av Nato. *** Vi tar dessa historiska steg i skuggan av ett brutalt krig. December förra året markerade början på ett händelseförlopp som revolutionerade vår säkerhetspolitiska miljö. Det tvingade oss att ompröva vår säkerhetspolitik. Rysslands krav på att stoppa Natos utvidgning syftade till att minska vår valfrihet och vår suveränitet. Detta försatte oss i en ny position. Rysslands storoffensiv mot Ukraina gjorde det klart att Ryssland än en gån

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön puhe Ruotsin valtiopäivillä 17.5.202217.5.2022 13:38:57 EEST | Tiedote

Teidän Majesteettinne, arvoisa puhemies, hyvät naiset ja herrat! On kunnia puhua teille täällä Riksdagenissa tänään. Ruotsi ja Suomi ovat ottamassa historiallisia askeleita. Yhdessä. Ilmoitamme pian virallisesti Brysselissä halukkuudestamme aloittaa jäsenyyskeskustelut Pohjois-Atlantin puolustusliiton (Naton) kanssa. Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyys parantaisi sekä omaamme että koko liittokunnan turvallisuutta. Se ei ole keneltäkään pois. Jäsenyytemme vahvistaisi vastuunsa kantavaa, vahvaa ja vakaata Pohjolaa Naton pohjoisella laidalla. *** Otamme nämä historialliset askeleet julman sodan varjossa. Viime joulukuu käynnisti tapahtumaketjun, joka mullisti turvallisuusympäristömme. Se pakotti meidät uudelleenarvioimaan turvallisuuspolitiikkaamme. Venäjän esittämät vaatimukset Naton laajenemisen pysäyttämisestä pyrkivät kaventamaan valinnanvapauttamme ja suvereniteettiamme. Tämä haastoi meidän asemamme. Venäjän suurhyökkäys Ukrainaan teki selväksi, että se on valmis käyttämään jälleen kerra