Presidentti Tarja Halosen muotokuva esille Sinebrychoffin taidemuseoon

Tiedote 1.9.2017/Sinebrychoffin taidemuseo. Taiteilija Rafael Wardin maalaama virallinen muotokuva presidentti Tarja Halosesta on esillä ”Minä en ole minä - Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia” -näyttelyssä Sinebrychoffin taidemuseossa 5. syyskuuta alkaen. Aikanaan paljon keskustelua herättänyt teos on esillä näyttelyssä 5.9.-29.10.2017.

Rafael Wardi  (1928-): Presidentti / President Tarja Halonen. 2002.
Valtioneuvosto / Statsrådets / Finnish Government
Kuva, bild, photo: Hannu Aaltonen
Rafael Wardi (1928-): Presidentti / President Tarja Halonen. 2002. Valtioneuvosto / Statsrådets / Finnish Government Kuva, bild, photo: Hannu Aaltonen

Presidentti Tarja Halosen muotokuva on hyvin moderni ja poikkeaa merkittävästi Valtioneuvoston muista presidenttigallerian muotokuvista. Teos valmistui vuonna 2002 ja muotokuvan tekijä, taiteilija Rafael Wardi kommentoi tuolloin maalaustaan näin: "Yhdennäköisyys on vain tunne ja aavistus. En maalannut häntä ainoastaan presidenttinä, vaan värien presidenttinä, sellaisena, kuin minä hänet näen."

Presidentti Tarja Halonen kertoo tarkemmin ajatuksiaan maalauksen synnystä artikkelissaan ”Muotokuvasta maalaukseen - Rafael Wardin mallina” näyttelykirjassa Minä en ole minä - Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia. Halonen toteaa artikkelissaan: ” Muotokuva herätti suurta mielenkiintoa - valtaosaltaan myönteistä. Se uudisti omalla tavallaan muotokuvamaalausta tuomalla esille enemmän kuvattavan persoonallisuutta kuin ulkomuotoa. Maalaus lainattiin yleisön pyynnöstä Ateneumiin nähtäväksi. Sen kävi katsomassa 40 000 ihmistä ja pääsylipputulot ylittivät reilusti taulun kustannukset - kuten Rafun on tapana huomauttaa.”

Presidentti Tarja Halonen esittelee teoksen keskiviikkona 18.10.2017 klo 18 Sinebrychoffin taidemuseossa.

Taiteilija Eero Järnefeltin maalaamat presidenttimuotokuvat marsalkka Carl Gustaf Mannerheimista japresidentti P. E. Svinhufvudista ovat esillä näyttelyssä 31.10.- 31.12.2017.

Näyttely ”Minä en ole minä - Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia” on esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 31.12.2017 saakka.

Lehdistökuvat: http://press.sinebrychoffintaidemuseo.fi/

Pääsymaksu: 12/10 € tai museokortilla, alle 18-vuotiaat ilmaiseksi

Minä en ole minä -näyttelyn opastukset:
suomeksi lauantaisin klo 14, ruotsiksi lauantait: 1.9., 7.10., 4.11. ja 2.12. klo 13.

Opastilaukset: ma-pe klo 9-15 p. 0294 500 500, varaukset@kansallisgalleria.fi
Avoinna: ti, to, pe 11-18, ke 11-20, la, su 10-17
Bulevardi 40, 00120 Helsinki, 0294 500 460, www.siff.fi

Sinebrychoffin taidemuseo, Ateneumin taidemuseo sekä nykytaiteen museo Kiasma yhdessä ovat Kansallisgalleria.

Kuvatiedot: Rafael Wardi (1928-): Presidentti / President Tarja Halonen. 2002. Valtioneuvosto / Statsrådets / Finnish Government. Kuva, bild, photo: Hannu Aaltonen.

Museonjohtaja Kirsi Eskelinen, p. 0294 500 490, Kirsi.Eskelinen@siff.fi

Kuvauspyynnöt: Markkinointisuunnittelija Eija Pekkanen, p. 0294 500 462, Eija.Pekkanen@siff.fi

Rafael Wardi  (1928-): Presidentti / President Tarja Halonen. 2002.
Valtioneuvosto / Statsrådets / Finnish Government
Kuva, bild, photo: Hannu Aaltonen

Kotimuseon joulu − Juhlakattauksia Bulevardilla30.11.2018 09:08Tiedote

Rembrandtin Lukeva munkki mukaan kansainväliseen tutkimustietokantaan3.9.2018 08:00Tiedote

Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmiin kuuluva Lukeva munkki on ainoa hollantilaisen mestarin Rembrandt Harmensz. van Rijnin (1606–1669) Suomessa oleva maalaus. Teos on liitetty Hollannissa ylläpidettävään tutkimustietokantaan. The Rembrandt Database kokoaa yhteen tiedot Rembrandtin laajasta tuotannosta. Sinebrychoffin taidemuseon teos saa uudenlaista kansainvälistä näkyvyyttä, sillä nyt Rembrandtin tutkijat ja kaikki kiinnostuneet pääsevät vapaasti tutustumaan teosta koskevaan digitaaliseen aineistoon.

Andrea Vaccaron teos Sinebrychoffin taidemuseoon5.6.2018 08:00Tiedote

Sinebrychoffin taidemuseo on hankkinut kokoelmiinsa napolilaisen taidemaalarin Andrea Vaccaron teoksen Kristus ja avionrikkoja, joka on ajoitettu noin vuoteen 1630. Andrea Vaccaro on Napolin kultakauden ajan mestari, jonka tuotanto on viime aikoina herättänyt erityistä kiinnostusta tutkijoiden parissa. Hänen varhaistuotantonsa, johon myös Sinebrychoffin taidemuseon hankkima teos lukeutuu, on edelleen vähemmän tunnettua.