Presidenttipari Naantaliin

Tiedote 24/2018
6.6.2018

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö siirtyy puolisonsa Jenni Haukion kanssa kesävirka-asunnolle Kultarantaan lauantaina 9. kesäkuuta. Naantalin kaupunki järjestää presidenttiparille tervetulovastaanoton venesatamassa Killan laiturilla lauantai-iltana n. klo 18.30. Samassa yhteydessä presidentti Niinistö ja rouva Haukio tapaavat myös yleisöä. Tervetulovastaanoton jälkeen presidenttipari osallistuu Naantalin musiikkijuhlien konserttiin Naantalin kirkossa.

Tiistaina 12.6. Kultarannan puistossa avataan veistosnäyttely, jonka teemana on tällä kertaa naisfiguuri. Kesänäyttelyssä on esillä naisia esittäviä kotimaisia veistoksia 1900-luvun ensi vuosikymmeneltä näihin päiviin.

Näyttelyn taiteilijat ovat Eemil Halonen, Veikko Haukkavaara, Kerttu Horila, Viktor Jansson, Anne Koskinen, Sisko Petäjä, Essi Renvall, Arvo Siikamäki, Kim Simonsson, Heikki Varja ja Emil Wikström. Näyttely järjestetään yhteistyössä Alfred Kordelinin säätiön kanssa.

Kesän aikana tasavallan presidentti työskentelee ja ottaa vieraita vastaan Kultarannassa. Alkukesän suurin tapahtuma on presidentti Niinistön kuudetta kertaa isännöimät Kultaranta-keskustelut 17.–18. kesäkuuta.

Kultarannan puistoalueelle on yleisöllä vapaa pääsy kesäaikana perjantai-iltaisin klo 18–20. Yleisö voi tutustua veistoksiin ja Kultarannan puistoon myös opastetuilla kierroksilla, joita järjestää Naantalin matkailu. Lisätietoa opastetuista kierroksista ja poikkeuksista aukioloaikoihin: https://www.visitnaantali.com/fi/kultarannan-puutarha-opastukset

Naantalissa Luonnonmaan saaressa sijaitseva Kultaranta on ollut Suomen tasavallan presidentin kesävirka-asuntona vuodesta 1922. Kultarannan päärakennuksen, vuonna 1916 valmistuneen graniittilinnan rakennutti maanviljelysneuvos Alfred Kordelin, ja sen on suunnittelut arkkitehti Lars Sonck. Kultarannan huvilatilaan kuuluu laaja puistoalue sekä hyötypuutarha, jossa viljellään kukkia ja vihanneksia.

President Niinistö in conversation with Chancellor Merkel20.8.2018 19:06Tiedote

Office of the President of the Republic Press Release 32/2018 20 August 2018 President of the Republic Sauli Niinistö held a telephone conversation with German Chancellor Angela Merkel on August 20th 2018. The President and the Chancellor mainly discussed the conflict in Ukraine and the Syrian war. They also covered the relationship between Europe, the United States and Russia. The discussion was held on Finland's initiative.

President Niinistö firar sin födelsedag i arbetets tecken16.8.2018 10:44Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 31/2018 16.8.2018 Republikens president Sauli Niinistö fyller 70 år den 24 augusti 2018. President Niinistö firar inte sin bemärkelsedag, utan dagen går i arbetets tecken. Eventuell uppvaktning önskar president Niinistö att riktas till välgörenhet. Som mottagare av donationerna har presidenten valt Tukikummit, en stiftelse som stöder unga som hotas av marginalisering, och Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry, en förening som arbetar till förmån för behövande. En födelsedagsintervju med republikens president sänds i Yle Radio 1 lördagen den 25 augusti kl. 13-14. I direktsändningen intervjuas president Niinistö av flera redaktörer under ledning av Yles ansvariga producent Petri Kejonen. Kontonummer för eventuella donationer: Tukikummit: IBAN FI14 8000 1971 3807 88, meddelande: Sauli Niinistö 70 år Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry: IBAN FI80 8000 1170 0790 90, meddelande: Sauli Niinistö 70 år

Presidentti Niinistö viettää syntymäpäiviään työn merkeissä16.8.2018 10:43Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 31/2018 16.8.2018 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö täyttää 70 vuotta 24. elokuuta 2018. Presidentti Niinistö ei juhlista merkkipäiväänsä, vaan viettää sitä työn merkeissä. Mahdolliset muistamiset presidentti Niinistö toivoo suunnattavan hyväntekeväisyyteen. Presidentin valitsemia hyväntekeväisyyskohteita ovat syrjäytymisvaarassa olevia nuoria tukeva Tukikummit-säätiö ja vähäosaisten hyväksi toimiva Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry. Tasavallan presidentin syntymäpäivähaastattelu kuullaan lauantaina 25. elokuuta Yle Radio 1:llä klo 13–14. Presidentti Niinistöä haastattelee suorassa lähetyksessä Ylen vastaavan tuottajan Petri Kejosen johdolla useampi toimittaja. Tilinumerot mahdollisia lahjoituksia varten: Tukikummit-säätiö: IBAN FI14 8000 1971 3807 88, viestiksi: Sauli Niinistö 70v. Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry: IBAN FI80 8000 1170 0790 90, viestiksi: Sauli Niinistö 70v.

President Niinistö to make a working visit to Russia10.8.2018 15:03Tiedote

Office of the President of the Republic Press Release 30/2018 10 August 2018 President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will make a working visit to Russia and meet President of Russia Vladimir Putin in Sochi on 22 August 2018. The meeting will take place at President Putin’s Sochi residence. During the working visit, the presidents will discuss current international, regional and bilateral topics. Following their discussions and working lunch, the presidents will hold a joint press conference. President Niinistö and President Putin last met in conjunction with the #HELSINKI2018 meeting on 16 July 2018.

President Niinistö på arbetsbesök till Ryssland10.8.2018 15:02Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 30/2018 10.8.2018 Republikens president Sauli Niinistö avlägger ett arbetsbesök i Ryssland och träffar Rysslands president Vladimir Putin den 22 augusti 2018 i Sotji. Mötet hålls i president Putins Sotji residens. Under arbetsbesöket diskuterar presidenterna aktuella internationella, regionala och bilaterala frågor. Efter diskussionen och en arbetslunch håller presidenterna en gemensam presskonferens. President Niinistö och president Putin träffades senast den 16 juli 2018 i samband med mötet #HELSINKI2018.