Pressinbjudan: Junior Lifesaver-läger i Sibbo 5-8.8.2019

Folkhälsans förbund ordnar för första gången ett Junior Lifesaver-läger i Nyland på svenska i samarbete med föreningen Folkhälsan i Sibbo. Vi välkomnar hjärtligt pressen att besöka lägret.

Lägret ordnas på Joensuun tila i Sibbo måndag-torsdag 5-8.8.2019 kl. 10-15. På onsdag ordnas en utflykt till Norrkullalandet.

Till skillnad från traditionell simskola är tanken bakom Junior Lifesaver-lägret att genom samarbetsövningar i form av lek och lite tävling ge barnen livsviktiga kunskaper om livräddning, säkerhet vid vatten, samt vikten att kunna simma bra med rätt simteknik.

Det är Landskapsföreningen Folkhälsan i Nyland som står bakom initiativet för att ordna lägret. I juni 2019 drunknade elva personer fler än i juni i fjol, enligt preliminär statistik från Finlands Simundervisnings- och Livräddningsförbund, vilket återigen aktualiserar vikten av simkunnighet och livräddningskunskap.

Att öva simning och livräddning utomhus är helt annat än att öva sig i en simhall, samtidigt som vi också vill uppmuntra till att vistas i naturen. Landskapsföreningen Folkhälsan i Nylands ordförande och riksdagsledamot Eva Biaudet kommer att delta i avslutningen av lägret torsdag 8.8 kl. 14-15.

Kontakter

Organisationssekreterare Saskia Halminen, tfn 044 788 6020, saskia.halminen@folkhalsan.fi

Följ Folkhälsan

Senaste pressmeddelandena från Folkhälsan