Pressmeddelande: Folkhälsan tar över äldreboende i Kronoby

1.11.2018, klo 14.00. Folkhälsan kommer att axla ansvaret för Sylviahemmet, Herberts hus och Storågården i Kronoby från och med årsskiftet.

Folkhälsan Välfärd har i dag undertecknat ett överlåtelseavtal som gäller boende och service för äldre i Kronoby. Överlåtare är Pensionärshemsföreningen i Kronoby rf. Verksamheten bedrivs i Folkhälsans regi från och med den 1 januari 2019. Ägandet av fastigheterna kvarstår i föreningens regi, och föreningen kommer även i fortsättningen att jobba för de äldres väl.

Pensionärshemsföreningens ordförande Jarl Haga är nöjd över att Folkhälsan tar över verksamheten. Han är övertygad om att Pensionärshemsföreningen och Folkhälsan tillsammans kan stå som garant för att en god svenskspråkig äldreomsorg finns tillgänglig i Kronoby även i framtiden. Folkhälsan Välfärds vd Gun Eklund är också nöjd, och säger att det från första mötet kändes rätt:

– Vi delar samma värdegrund, verksamheten är kvalitativ och Herberts hus liknar i mycket ett Folkhälsanhus i miniatyr, säger Eklund.

Folkhälsan övertar uthyrningen av de 12 bostäderna vid Herberts hus och det resurserade serviceboendet Sylviahemmet med 26 vårdplatser samt den invidliggande Storågården med 21 bostäder för äldre. Folkhälsan erbjuder redan från tidigare hemtjänst i Kronoby.

Överlåtelsen skall vara odramatisk för såväl boende som personal. Personalen överförs som s.k. gamla arbetstagare, så det är samma bekanta ansikten som ger den dagliga servicen även framöver.

– Lyckas vi bra så skall överlåtelsen inte märkas alls i vardagen, säger Joacim Sandbacka, Folkhälsans regionchef i Österbotten och själv Nedervetilbo.

– Lönen kommer från ett annat ställe, likaså hyresblanketterna, men undrar man över något så vänder man sig precis som hittills till föreståndaren Michaela Sjölind som finns på plats och ställe.

Pensionärshemsföreningen i Kronoby rf har i fem decennier arbetat för att skapa bostäder för äldre. Sylviahemmet och Herberts hus har fått sina namn till minnet av Herbert och Sylvia Slotte, som ägt marken där byggnaderna finns.

Folkhälsan Välfärd Ab är ett av Samfundet Folkhälsan helägt bolag som har hand om Folkhälsans serviceproduktion.

Mera information ger:

Jarl Haga, ordförande,
Pensionärshemsföreningen i Kronoby rf
tfn 050 365 9274, jarl.haga@kronoby.fi

Gun Eklund, vd, Folkhälsan Välfärd Ab
tfn 050 541 7731, gun.eklund@folkhalsan.fi

Joacim Sandbacka, regionchef Folkhälsan Välfärd Ab
tfn 044 788 3647, joacim.sandbacka@folkhalsan.fi

Finlands Lucia stöder utsatta barnfamiljer23.11.2018 14:29Tiedote

Finlands LuciaFinlands Lucia stöder utsatta barnfamiljer 2018, luciainsamlingen och årets luciaprogram Valet av Finlands Lucia 2018 pågår som bäst. Den sista röstningsdagen är onsdagen den 28 november. Kandidaterna presenteras på www.lucia.fi, där man också röstar. Man kan delta i insamlingen, som stöder utsatta barnfamiljer, fram till slutet av januari 2019. Lucia hjälper barnfamiljer i nöd Luciainsamlingen samlar även i år in medel för att hjälpa finländska barnfamiljer, som av olika orsaker har det svårt att klara av sin vardag. 2017 nådde luciainsamlingen ett rekordresultat på 164 000 euro. Med de medlen har Folkhälsan bland annat ordnat FamiljeKraft-läger för utsatta familjer. Lucia ute i vimlet Finlands Lucia kröns i Helsingfors domkyrka torsdagen den 13 december klockan 17 av professor Sixten Korkman. Efter det åker luciakortegen genom Helsingfors centrum. Lucia har redan närmare 100 besök inbokade. Finlands Lucia öppnar luciamarknaden lördagen den 8 december klockan 11.00 på Ce

Suomen Lucia-neito tukee apua tarvitsevia perheitä23.11.2018 14:29Tiedote

Suomen Lucia-neito 2018, Lucia-keräys ja tämänvuotinen Lucia-ohjelma Äänestys vuoden 2018 Suomen Lucia-neidosta on parhaillaan käynnissä, ja viimeinen äänestyspäivä on keskiviikkona 28. marraskuuta. Ehdokkaiden esittelyt ja äänestysohjeet löytyvät osoitteesta www.lucia.fi. Apua tarvitseville perheille suunnattu Lucia-keräys jatkuu tammikuun 2019 loppuun asti. Lucia auttaa apua tarvitsevia lapsiperheitä Lucia-keräys kerää varoja myös tänä vuonna auttaakseen suomalaisia lapsiperheitä, joilla on eri syistä johtuen haasteita selviytyä jokapäiväisestä elämästään. Vuonna 2017 Lucia-keräys tuotti noin 164 000 euroa. Folkhälsan järjesti viime vuoden keräystuotoilla muun muassa FamiljeKraft-leirejä perheille, jotka ovat vaarassa uupua. Tule katsomaan Suomen Lucia-neitoa Professori Sixten Korkman kruunaa Suomen Lucia-neidon Helsingin tuomiokirkossa torstaina 13. joulukuuta kello 17. Sen jälkeen Lucia-kulkue matkaa Helsingin keskustan läpi. Lucia-neito on jo varattu lähes 100 vierailukäynnille. S