Priset på elöverföring stiger i Vasaregionen för första gången på fem år

Vasa Elnät höjer priset på elöverföring från början av april. Samtidigt ändras sättet för hur större elöverföringsprodukter prissätts. Trots höjningen är regionens priser lägre än i medeltal i Finland.

Sommaren 2017 restes kraftledningsstolparna för ledningen mellan Gerby och Alskat. Bild: Vasa Elnät

I en höghuslägenhet med en förbrukning om 2 000 kWh per år betyder det en höjning på cirka 1,5 € i månaden. För den som bor i ett eluppvärmt egnahemshus med en årsförbrukning om 18 000 kWh är prishöjningen per månad 6 €.

Föregående höjning av elöverföringspriserna gjordes för fem år sedan, våren 2014. Prisändringen görs nu på grund av elmarknadslagens krav på investeringar i leveranssäkerhet. Lagen fordrar att elnätet utvecklas för att göra elavbrotten färre och kortare.

Investeringsbehovet stort i hela Finland

I fjol lyfte cirka hälften av elnätsbolagen, sammanlagt 35 stycken, priset på elöverföring.

- Lagen förutsätter att avbrotten från och med år 2028 är mindre än sex timmar på detaljplaneområde och 36 timmar på annat håll, berättar Vasa Elnäts verkställande direktör Juha Rintamäki.

Det målet nås inte utan höjda avgifter.

Ett sätt att minska på effekter av stormvindar och åska är att gräva ner elkablar i marken. Det är något som framskrider snabbt inom Vasa Elnäts område och som har haft stor effekt på distributionssäkerheten: under fem år har avbrottens längd t.o.m. halverats.

- Den här typen av investeringar gynnar också direkt både invånare och företag i Vasaregionen i och med bättre elnätsinfrastruktur. Sedan har ju också byggprojekten en sysselsättande effekt, konstaterar Rintamäki.

Elöverföring är en starkt reglerad bransch. Prisernas skälighet övervakas av Energimyndigheten.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Hushåll med eluppvärmning sökes till pilotprojekt – system för smart energistyrning ingår!20.6.2019 08:15:00 EESTTiedote

Vasa Elektriska söker nu personer som bor i egnahemshus eller parhus med eluppvärmning till ett ettårigt pilotprojekt, som ska undersöka konsumenters möjligheter att utgöra en del av energisystemet och inverka på förbrukningstoppar. De konsumenter som väljs med i projektet får under ett års tid använda sig av ett smart system för hemmets energistyrning helt gratis. Samtidigt kan de som medverkar minska på sin egen förbrukning och sitt koldioxidfotavtryck.

Årets första månader präglades av uppsving i kundantalet13.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Trots tilläggskostnader orsakade av stormen Aapeli och blida senvintermånader lyckades koncernen Vasa Elektriska göra gott resultat under första kvartalet. I januari–mars uppgick koncernens omsättning till 47,1 M€ och rörelsevinsten till 5,8 M€. Förändringen i omsättningen var 5,4 procent jämfört med året innan. Självförsörjningsgraden steg aningen och var på en fortsatt bra nivå (55,6 %).

Antalet kunder ökade med 15 % trots hård konkurrens9.4.2019 13:57:12 EESTTiedote

Den torra sommaren i Norden, bränsleprisets utveckling och en rejäl höjning av priset på utsläppsrätter resulterade i en snabb ökning av elmarknadspriset under andra hälften av år 2018. Vasa Elektriska lyckades med en kraftig ökning av antalet kunder, vilket också syns i en större omsättning. Rörelsevinsten belastades av en energianskaffningsutgift av engångsnatur på omkring 5 miljoner euro till följd av Seinäjoki kraftverks ägararrangemang.