Professori Hannu Salmen uutuuskirja Turun palosta nostaa ensimmäistä kertaa keskiöön aikalaisten tunteet ja kokemukset suuronnettomuudesta

Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmen uutuuskirja “Tunteiden palo. Turku liekeissä 1827” on elävästi kirjoitettu tosikertomus historiallisesta suuronnettomuudesta. Kirja on ensimmäinen kattava tietoteos Turun palosta liki sataan vuoteen, ja kaikkien aikojen ensimmäinen, joka keskittyy palon kokeneiden ihmisten kokemuksiin ja tunteisiin.

Syyskuun 4. päivänä 1827 Turussa valloilleen päässyt tulimyrsky oli historian taitekohta ja aikalaisille ennennäkemätön järkytys. Hannu Salmen vaikuttava uutuuskirja Tunteiden palo tempaisee lukijan aikamatkalle suurpalon kauhujen keskelle.

Teos keskittyy Turun palon kokeneiden ihmisten kohtaloihin. Se kuvaa epätoivoa ja menetyksen musertavuutta mutta myös myötätuntoa ja auttamishalua onnettomuuden hetkellä. Kirja pohtii erityisesti kysymystä syyllisyydestä ja sitä, miten palon muisto elää yhä.

“Olen tässä kirjassa halunnut kuvata tapahtumien rinnalla kauhun hetkiä, alakulon tunteita, syyllisyyttä, ahneutta, surua ja myötätuntoa. Millaisia olivat palon syttymistä edeltävät hetket, millaista katastrofin aiheuttama sekasorto tulimyrskyn riepottelemassa kaupungissa ja millaista ankea herääminen raunioiden keskellä”, Salmi kertoo.

Lähteenä professori Hannu Salmi on käyttänyt kirjeitä, päiväkirjoja, muistelmia, karttoja, kuvia, sanoma- ja aikakauslehtiä, arkkiveisuja ja runoja.

Turun palosta tulee syksyllä kuluneeksi 195 vuotta. Tämä on ensimmäinen kattava tietoteos aiheesta sitten vuoden 1930, ja teos tarjoaa runsaasti uutta tietoa katastrofista, joka muutti historian kulkua. Turku tunnettiin 1800-luvun alussa idyllisenä paikkakuntana, jossa kukoisti koko Itämeren piirin tuntema kauppapaikka ja joka oli myös akateemisen elämän keskus.

Hannu Salmi on kulttuurihistorian professori Turun yliopistossa. Hän on julkaissut muun muassa suudelman kulttuurihistoriaa käsittelevän teoksen sekä useita kirjoja elokuvahistoriasta. Hän on ollut toimittamassa myös Tieto-Finlandia-ehdokasta Maamme – Itsenäisen Suomen kulttuurihistoria (2016).

Tunteiden palo ilmestyy painettuna, e-kirjana sekä Kirsti Valveen lukemana äänikirjana. Teos on arvostelu- ja käsittelyvapaa 25.8.2022

Tekijän haastattelupyynnöt sekä kirjan pdf-vedokset: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Hannu Salmi. Kuva: Jonne Räsänen /Otava

Tervetuloa Otavan ja Liken Jännäri-iltaan 24.4.!28.3.2024 11:14:09 EET | Tiedote

Vuoden jännittävimmässä kirjallisessa illassa Baba Lybeckin haastateltavina ovat kansainväliset jännäritähdet Jens Lapidus ja Chris Carter. Kotimaisista huippudekkaristeista mukana ovat Elina Backman, Tuomas Niskakangas, Jari Salonen ja Saila-Mari Kohtala. Otavalla järjestettävään iltaan on vapaa pääsy, tilaa on rajoitetusti. Varmista paikkasi kevään kovimpaan rikoskirjallisuuden tapahtumaan ilmoittautumalla tästä linkistä: https://forms.gle/UEjmtizJogu4Vt1T6.

Suomeen saapuvan Andrei Kurkovin Kuolleen miehen kaveri on tragikoominen tarina nuoren miehen elämäntuskasta neuvostoajan jälkeisessä Kiovassa27.3.2024 12:45:00 EET | Tiedote

Toukokuussa Helsinki Litiin saapuva Andrei Kurkov on palkittu ja arvostettu ukrainalainen kirjailija ja toimittaja. Yli 40 kielelle käännettyjen, mustanpuhuvan huumorin sävyttämien romaaniensa lisäksi hänet tunnetaan kansainvälisen median aktiivisena Ukraina-kommentaattorina. Kuolleen miehen kaveri on Kurkovin kolmas suomennettu romaani.

Anna-Sofia Bernerin uutuuskirja vie lukijan syvälle Yhdysvaltoihin ja valottaa, mitä maassa oikeasti tapahtuu22.3.2024 12:26:00 EET | Tiedote

Anna-Sofia Bernerin Kymmenen haavaa Amerikan sydämessä vie lukijan amerikkalaisten olohuoneisiin ja baaritiskeille, mielenosoituksiin ja kirkkoihin, Keskilännen ruostevyöhykkeelle ja Louisianan suistomaalle. Teos koostuu kymmenestä eri teemoihin keskittyvästä luvusta, joista kukin valaisee amerikkalaista kipukohtaa. Käsitellyiksi tulevat niin uskonto, rasismi, väestökehitys kuin puolueetkin.