Programmet på Alvar Aalto-veckan lockar besökare med mångsidigt arkitektur- och designprogram

Sista veckan i augusti ordnas Alvar Aalto-veckan i Åbo och Pemar med mångsidigt program inom arkitektur, design och konst. Under veckan utlovas bland annat utställningar med arkitektur- och designtema, föreläsningar och diskussionsmöten samt upplevelserika arkitekturrundturer vid besöksmål som sällan är öppna.

I evenemangsutbudet syns arvet av två arkitekter som verkade i Pemar och Åbo, Alvar Aalto (1898–1976) och Erik Bryggman (1891–1955), och evenemangen som byggts upp kring dessa betonar städernas unicitet som dagsaktuella arkitekturstäder och hemvist för modern arkitektur och funktionalism. På Åbomässan har man under Alvar Aalto-veckan en unik möjlighet att uppleva bland annat Åbomässan 1929 virtuellt. Aalto och Bryggman designade tillsammans mässans moderna och uppseendeväckande mässkonstruktioner.

I Pemar fokuserar evenemangsveckan självskrivet på Pemar sanatorium som Alvar Aalto designat, med två utställningar samt rundturer med olika teman som speglar dess fascinerande kulturhistoria. Utställningen Valoa parantolassa (Ljus i sanatoriet) utgör en tidsresa till sjukhusbyggnadens banbrytande belysningslösningar. I Pemar stadshus kan man bekanta sig med utställningen Paimion parantolan huonekalut (Möbler i Pemar sanatorium).

”Ett nytt perspektiv på sanatoriets arkitektur och miljö får man i dansföreställningen Aika valossa (Tid i ljus) eller i orienteringsevenemanget Street O, som erbjuder upplevelser i byggnadens närmiljö”, berättar Pemars kulturombudsman Jouni Lehtiranta. ”Vi hoppas att evenemangen under Alvar Aalto-veckan lyfter fram den unika byggnadshelheten vid Pemar sanatorium och bidrar till insikten om dess värde och framtidsplaneringen ur turismperspektiv”, säger Lehtiranta.

”Alvar Aalto-veckan i Åbo väntas bli en ny form av stadsevenemang som riktar blickarna på arkitektur och design”, berättar stadsplaneringsdirektör Timo Hintsanen. Han upplever att Åbo har en stark arkitekturanda. ”Alvar Aaltos och Erik Bryggmans arv har bevarats i staden så gott som obrutet tack vare senare arkitektgenerationer. Det här är ett bra utgångsläge för diskussion om den byggda miljön. Jag hoppas att stadsborna inspireras att lägga märke till hur arkitektur och design är närvarande i vardagen”, nämner Hintsanen.

Evenemanget Design Time lyfter fram design med en funktionell interaktiv utställning som betonar designarbetets övergripande närvaro under hela livet. Vid evenemanget Puhetta muotoilusta (Prat om design) funderar man på hur design kan främja attraktionskraften och näringslivet i städer. Då den kulturfyllda dagen övergår till kväll kan man i restaurangen Bassi i Åbo njuta av arkitektcocktails som namngetts efter arkitekter som verkat i staden under olika decennier. Egna signaturdrycker har tagits fram för såväl Alvar Aalto, Carl Ludvig Engel och Charles (Carlo) Fransesco Bassi.

Både i Pemar och Åbo hoppas man att utöver lokalbefolkningen och invånare i närregionen även turister ska hitta till evenemangen under Alvar Aalto-veckan. I programmet som Alvar Aalto-stiftelsen, Pemar och Åbo stad producerar tillsammans finns utbud på finska, svenska och engelska.

Programmet för Alvar Aalto-veckan hittas på adressen www.alvaraalto.fi/alvaraaltoviikko

Alvar Aalto-stiftelsen
Programchef Nina Heikkonen