MUU ryMUU ry

Protestilaulukilpailu! Maailman ensi-ilta Lontoossa - Performance Voyage 7

Suomen Lontoon instituutti järjestää taidetta ja kansalaisaktivismia yhteentuovan PROTEST FACTORY -tapahtuman yhteistyössä Taiteilijajärjestö MUU ry:n kanssa Lontoon Hackney Wickissä 29.4.2017.

PROTEST FACTORY kannustaa osallistujia oman tilan haltuunottamiseen taideaktivismin kautta. Ohjelma koostuu Do It Yourself -protestityöpajasta, teemaan liittyvistä puheenvuoroista sekä Performance Voyage 7 -videokokoelman maailman ensi-illasta. Performance Voyage 7 on MUU ry:n kokoama kansainvälinen videoperformanssien kokoelma, jonka teemana tänä vuonna on Protest Song Competition! PROTEST FACTORY tapahtuma kulminoituu iltajuhlaan, jossa esiintyvät muun muassa performanssitaiteilijat Heidi Kilpeläinen (HK119) ja Kikka Rytkönen.

Protestilaulut heijastelevat tyypillisesti suuria yhteiskunnallisia muutoksia, pohtivat yksilön vaikutusmahdollisuuksia ja esittävät vaihtoehtoja vallitseville olosuhteille. Tämä eetos näkyy voimakkaasti myös Performance Voyage 7 –kokoelmaan valituissa videoteoksissa. Mukana olevat taiteilijat ovat Kuesti Fraun, Kim Dotty Hachmann & Steffi Simmen, Sasha Huber & Petri Saarikko, Heidi Kilpeläinen, Francois Knoetze, Timo Kokko, Paweł Korbus, Vik Laschenov, Elin Magnusson, Elena Mazzi, Iwona Ogrodzka, Ignacio Pérez Pérez, Arja Renell, Kikka Rytkönen, Julia Schicker, Jukka Silokunnas, Niko Skorpio ja Elizabeth Wurst.

Performance Voyage 7 -juryn jäseninä olivat Heidi Kilpeläinen (taiteilija), Jaakko Nousiainen (taide- ja kulttuuriohjelman päällikkö, Suomen Lontoon instituutti) ja Timo Soppela (toiminnanjohtaja, MUU ry).

Ensi-illan jälkeen Performance Voyage 7 esitetään Irlannissa, Dublinin Temple Bar Gallery+Studios -tilassa 3. toukokuuta. Näiden esitysten jälkeen kokoelma kiertää eri puolilla Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa viidentoista esityksen ajan. Performance Voyage 7:n toteutusta on tukenut Helsingin kulttuurikeskus.

PROTEST FACTORY tapahtuu Itä-Lontoossa sijaitsevassa Hackney Wickin kaupunginosassa, joka on tunnettu vaihtoehtokulttuuristaan sekä taiteilijayhteisöstään. Alueen tulevaisuus vapaana luovana tilana on kuitenkin vaakalaudalla kaupunkirakentamisen tarpeiden paineistuksessa.

Tapahtuman tuottavat Suomen Lontoon instituutti ja Taiteilijajärjestö MUU ry, yhteistyössä Save Hackney Wickin, Stour Spacen sekä Live Art Developing Agencyn (LADA) kanssa, jotka kukin ovat Hackney Wickin alueen keskeisiä kulttuuritoimijoita.

PROTEST FACTORY
29.4.2017
klo 16 alkaen
Hackney Wick, Lontoo

Tapahtuman tarkempi aikataulu: www.facebook.com/events/1503357653031607

Timo Soppela
MUU ry
director@muu.fi
www.muu.fi

Jaakko Nousiainen
Taide- ja kulttuuriohjelman päällikkö
Suomen Lontoon instituutti
jaakko.nousiainen@fininst.uk
www.fininst.uk

MUU ry
Taiteilijajärjestö MUU ry / MUU Galleria, Lönnrotinkatu 33

09 625 972http://www.muu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta MUU ry

Performance Voyage 7 -videoperformanssien kokoelman kiertue kasvattaa taiteilijoiden verkostoja, moninkertaistaa näkyvyyden ja edistää teosmyyntiä1.2.2018 10:05:48 EET | Tiedote

Performance Voyage (PV) on Taiteilijajärjestö MUU ry:n vuosittain julkaistava kansainvälinen videoperformanssien kokoelma, jota on tuotettu vuodesta 2011 saakka. Kutakin Performance Voyage -kokoelmaa esitetään screening-tilaisuuksissa vuoden ajan ympäri maailmaa yhteistyössä paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

Art Fair Suomi hemmottelee yleisöä monialaisella ohjelmalla - Tapahtumallisuus toiseen potenssiin Helatorstaina alkavassa festivaalissa!18.5.2017 09:28:51 EEST | Tiedote

Art Fair Suomi 2017, 25.-28.5.2017 Kaapelitehdas, Helsinki. Mitä syntyy kun tanssija ja maalari käsittelevät väriä ja tilaa yhdessä? Tai linnun laulu ja äänitaide kohtaavat? Kansainvälinen Art Fair Suomi -nykytaidefestivaali juhlii ohjelmassaan toukokuun 25.-28. päivänä Kaapelitehtaalla taiteilijan työn moninaisuutta. Art Fair Suomi esittelee ajankohtaisia tekijöitä nykytaiteen, mutta myös tanssin, sarjakuvan ja musiikin alueilta.