Psykologin poikkeuksellinen kokeilu: Jaakko Sahimaa tekee joka kuussa eri työtä

Organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa ja Duunitori tutkivat suomalaista työelämää konepellin alta. Sahimaa työskentelee #Koeaika-vuotensa aikana 12 eri työpaikassa, esimerkiksi asiakaspalvelussa, koulussa ja rakennusalalla.
Joka kuun alussa työ- ja organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa tapaa uudet työkaverit ja perehtyy entuudestaan vieraaseen työhön. Kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman

Miltä erilaiset työpaikat ja toimialat näyttävät psykologin silmin? Työnhakupalvelu Duunitorin #Koeaika-sarjassa psykologi Jaakko Sahimaa sukeltaa vuoden ajan suomalaiseen työelämään – metodinaan kokeilla erilaisia ammatteja itse.

Tähän mennessä Sahimaa on työskennellyt kehitysvammaisten ohjaajana Rinnekodissa, opettajana lahtelaisessa koulussa ja asiakaspalvelijana DNA:lla. Parhaillaan hän kurkistaa rakennusalan arkeen YIT:llä.

#Koeaika vie psykologin ympäri Suomea erilaisiin työpaikkoihin aina hoiva-alalta kattoremonttien myyntiin. Edessä on pestejä muun muassa konsulttina, kauppiaana ja varhaiskasvatuksessa. Tulevia työnantajia ovat R-Kioski, Vesivek, EY, Eezy, Framery ja Vantaan kaupunki.

Jaakko Sahimaa on työ- ja organisaatiopsykologi, kirjailija sekä tutkija. Työelämän merkitykseen perehtynyt asiantuntija on aiemmin tehnyt pääasiassa tietotyötä, joten hän pääsee vuoden aikana haastamaan itseään esimerkiksi fyysisissä tehtävissä ja vuorotyössä.

Matkan varrella on jo murtunut useita ennakkoluuloja: työpsykologi on muun muassa ymmärtänyt ja avannut yleisölle, miksi opettajat ansaitsevat pitkät lomansa ja miten monenlaisia työelämätaitoja asiakaspalvelutyö vaatii.

Työelämän asiantuntija raportoi ruohonjuuritasolta

Koronakriisi ja digitalisaatio ovat mullistaneet työelämän. Tässä murroksessa #Koeaika pyrkii lisäämään erilaisten työtehtävien ymmärrystä ja arvostusta: Miltä muutos näyttää eri aloilla? Millaista on työn arki? Mikä innostaa ja kuormittaa työntekijöitä? Millaista johtamista he kaipaavat? Millainen on hyvä perehdytys uuteen työhön?

”Haluan ymmärtää paremmin, mikä tekee työstä mielekästä, motivoivaa ja merkityksellistä sitä tekeville yksilöille. Samalla selvitän, mitä erilaiset organisaatiot ja toimialat merkitsevät yhteiskunnalle”, Sahimaa kertoo.

#Koeaika-työnantaja saa kuukaudeksi käyttöönsä työntekijän ohella työelämän asiantuntijan, joka syventyy työntekijöiden arkeen ruohonjuuritasolla. Tuloksena on paitsi suurta yleisöä kiinnostavaa myös tärkeää näkemystä, joka auttaa työnantajia kehittämään työntekijäkokemusta.

Seuraa #Koeaikaa reaaliajassa

Poikkeuksellista tutkimusmatkaa voi seurata tosi-tv:n tapaan Jaakko Sahimaan ja Duunitorin sosiaalisen median kanavissa sekä Duunitori.fissä. Jo nyt #Koeaika-vuoden muutaman ensimmäisen kuukauden aikana sarjan sisällöt ovat keränneet noin 4,4 miljoonaa näyttökertaa.

Kokeilu on saanut aikaan vilkasta keskustelua. Moni seuraaja on kiitellyt mahdollisuutta kurkistaa eri aloille – ja pohtinut, että muiden töiden kokeileminen tekisi hyvää jokaiselle meistä.

”Innolla aina odotan näitä päivityksiä!” kommentoi eräs seuraaja LinkedInissä.

Sarja toteutetaan yhteistyössä niiden yritysten ja toimijoiden kanssa, joissa Sahimaa työskentelee. #Koeaika käynnistyi helmikuussa 2021 ja jatkuu helmikuulle 2022 asti. Poikkeuksellisesta työvuodesta on tekeillä myös dokumenttielokuva ja tietokirja.

Lue lisää osoitteessa Koeaika.fi.

Kaipaatko haastateltavaa juttuusi tai tietoa rekrytoinnista, työnhausta tai työelämästä? Ole yhteydessä Duunitorin asiantuntijoihin ja tutustu Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinatietopalveluun!

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.#Koeaika-sarjan ensimmäinen jaksoSiirry videokanavalle

Psykologi Jaakko Sahimaa kokeili opettajan työtä Kivimaan koulussa Lahdessa. Kuva: Duunitori / Meri-Tuuli Talsi
Organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa kokeilee #Koeaika-sarjassa 12 eri työpaikkaa. Tässä hän on Lahdessa Kivimaan koululla, jossa opetti peruskoulussa maaliskuussa 2021. Kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman
Organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa työskenteli osana #Koeaika-vuottaan DNA:n asiakaspalvelijana huhtikuussa 2021. Kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman
Psykologi Jaakko Sahimaa aloitti #Koeaika-vuotensa Rinnekodissa kehitysvammaisten ohjaajana helmikuussa 2021. Kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman
Työ- ja organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa. Kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman

Duunitori.fi on Suomen suurin työnhakupalvelu. Vuonna 2009 perustettu yritys kokoaa avoimet työpaikkailmoitukset ja ohjaa ne alustansa lisäksi sadoille ylläpitämilleen sosiaalisen median sivuille. Duunitorin työelämämedia julkaisee uutisia, vinkkejä ja tarinoita työnhausta, rekrytoinnista ja työelämästä. Työnantajille Duunitori tarjoaa rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajakuvan kehittämisen palveluita. Duunitorin kaikille avoimiin ilmaisiin palveluihin kuuluvat muun muassa työpaikkavahti Duunivahti, ammatinvalintatesti Duunitestipalkkavertailu ja työmarkkinaseuranta, josta näkee avoimien työpaikkojen kysynnän ja tarjonnan. Vuonna 2019 Duunitori laajeni Ruotsiin ja perusti Jobbland-työnhakupalvelun.