Toyota Material Handling Finland Oy

Puhdas vety syrjäyttää saastuttavat polttoaineet

Rajattomasti päästötöntä ja kotimaista energiaa. Hallitusohjelman lupauksia tai vai propellipäiden tiedeutopiaa? Ei kumpaakaan, vaan vetyä.
Vedyn tankkaus kestää noin 3 minuuttia ja itse tankkaaminen on lähes samanlaista kuin normaalilla polttoaineella

- Ympäristöystävällinen vety korvaa fossiiliset polttoaineet yhä useamassa käyttökohteessa, vakuuttaa vetyä toistasataa vuotta valmistaneen Oy Woikoski Ab:n toimitusjohtaja Kalevi Korjala.

Korjala pohjaa näkemyksensä Tekesin ja VTT:n energiavisioihin sekä tuoreeseen Lappeenrannan teknisen yliopiston selvitykseen Suomen energiatulevaisuudesta. Vety on keskeinen tekijä, kun Suomi suuntaa kohti tuontienergiasta vapaata vuotta 2050.

Ensimmäinen vetytrukki

Woikoski esitteli vetyä ja polttokennoteknologiaa hyödyntävän trukin vetytankkausasemallaan Helsingin Vuosaaressa keskiviikkona 10.6. yhdessä trukin toimittaneen Toyota Material Handling Finland Oy:n kanssa. Trukki on Toyotan myymänä lajinsa ensimmäinen Euroopassa. Se on myös Suomen ensimmäinen tuotantokäyttöön tuleva työkone, jossa hyödynnetään polttokennotekniikkaa. Trukki on suunniteltu ja valmistettu Toyotan Italian tehtaalla yhteistyössä polttokennoihin erikoistuneen alihankkijan kanssa.

- Toyotan vetykäyttöisten trukkien toimitukset Euroopassa on oiva osoitus, kuinka vetytankkaus ja polttokennoteknologia etenevät arjessa. Euroopan ensimmäisen trukin toimitus Woikoskelle on merkittävä asia suomalaiselle vety- ja polttokennotoimialalle. Suomalaiset tutkimuslaitokset ja alan innovatiiviset yritykset ovat nousseet viime vuosina toimialan terävimpään kärkeen, Korjala kertoo.

Vedystä viennin veturi

VTT teki vuonna 2013 Vetytiekartta-selvityksen. Sen mukaan vetyteknologiasta voi muodostua merkittävä vientiala. Kasvumahdollisuuksia on erityisesti energia-alalla, biojalostuksessa ja kemianteollisuudessa. Myös vetytankkausasemien suunnittelulle ja toteutukselle on maailmalla kysyntää. Woikoski onkin mukana rakentamassa eurooppalaista vetytankkausasemaketjua.

Konsulttiyhtiö McKinseyn arvion mukaan eurooppalaisen vetyasemaverkoston rakentaminen luo alalle 100 miljardin euron markkinat vuoteen 2050 mennessä.

Vetykäyttöisen trukin etuina sähkö- tai polttomoottorikäyttöiseen verrattuna ovat sen helppokäyttöisyys, äänettömyys ja päästöttömyys. Polttokennotrukin tankkaus kestää 3-5 minuuttia, kun vastaavan energiamäärän sisältävän lyijyakun lataus vie 6-10 tuntia. Vedyllä käyvä ja polttokennotekniikkaa hyödyntävä moottori tuottaa pakoputkestaan ainoastaan vettä, joka vastaa puhtaudeltaan tislattua vettä.

Alku isommalle yhteistyölle

- Olemme iloisia, että Toyotan ensimmäinen eurooppalainen polttokennotrukki tulee Suomeen ja Woikoskelle. Woikoski on vetytankkausteknologian eurooppalainen suunnannäyttäjä ja tunnettu alan innovaattori. Toyota Material Handling toimii läheisessä yhteistyössä Woikosken kanssa uusien polttokennotekniikkaa ja vetyinfrastruktuuria koskevien asiakasprojektien kartoittamiseksi, Toyota Material Handling Finlandin toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Toyotan kehitystyö polttokennoajoneuvojen parissa alkoi vuonna 1992 ja polttokennotrukin prototyyppi esiteltiin ensi kerran vuonna 2006. Autopuolella Toyota aloittaa polttokennoauto Mirain toimitukset Euroopassa tietyissä maissa tänä vuonna.

Pasi Nieminen
Managing Director