Puheenjohtaja Eerikki Viljanen MTK:n kevätvaltuuskunnan kokouksessa: Kasvu syntyy ja tulee aina maalta

– Yhteiskunnan rakennemuutos ja polarisaatio haastavat järjestömme, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen sanoi avauspuheessaan. Järjestömme on vahva ja vakaa, ja otamme kaupungistumisen haasteen vastaan. Maalla ovat uusiutuvan, kestävän kasvun eväät ja kaikki menestymisen avaimet. Jäsentemme kykyä hiilensidontaan ei voi sivuuttaa, Viljanen korosti.

– Elinkeinoelämän kannalta elämme tärkeitä aikoja, eurovaalit ja Suomen EU-puheenjohtajuus ovat ovella, Viljanen totesi. MTK on valmistellut hallitusohjelmatavoitteita, joista hän nosti esille seuraavat kolme: toimiva infrastruktuuri, vakaa toimintaympäristö ja lisää rahaa ruokaketjuun. MTK:n EU-vaaliohjelma julkaistaan pääsiäisen jälkeen.

Valtuuskunnan puheenjohtajana vuonna 2019 valittiin jatkamaan Eerikki Viljanen. Ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa Tiina Linnainmaa. Toisen varapuheenjohtajan paikasta äänestettiin MTK-Kuhmon puheenjohtajan Eija Komulaisen ja MHY-Koillismaan puheenjohtajan Matti Alatalon välillä. Valituksi tuli Alatalo 66 äänellä.

MTK:n valtuuskunta kokoontui 17.4.2019 Hanasaaressa Espoossa. Edellisenä päivänä valtuuskunta kokoontui seminaariin, jossa kuultiin muun muassa maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän yleispoliittinen selonteko.

valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, puh. 050 525 2727

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta korostaa Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry17.4.2019 15:38:16 EESTTiedote

Uusi eduskunta tulee päättämään vaalien jälkeen monesta nyt kesken jääneestä lakiesityksestä. Yksi niistä on eläinten hyvinvointilaki, jota oli valmisteltu pitkään, mutta joka jäi maakuntauudistuksen jalkoihin hallituksen erottua. Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry muistuttaa, että eläinten hyvinvoinnin edistäminen ja kotimaisen kotieläintuotannon mahdollisuuksien varmistaminen tulee olla mukana tulevassa hallitusohjelmassa. Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta.

Berliinin Grüne Woche -ruokamessujen pääkumppanuus tuotti tulosta16.4.2019 12:49:36 EESTTiedote

Suomi oli tammikuussa 2019 kumppanimaana maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissä teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Kaikkiaan lähes kolmen miljoonan euron messusatsaus ammattitapahtumineen ja kauppapromootioineen on auttanut kymmenien suomalaisyritysten pääsyä elintarvikkeiden jakelukanaviin Saksassa. Pääkumppanuus messuilla sekä useat medialle suunnatut tapahtumat toivat yli 3 000 juttua saksalaismediassa, ja lisäsivät saksalaiskuluttajien kiinnostusta Suomeen ruokamaana ja matkailukohteena. Messuosastosta ja kumppanimaahankkeesta päävastuun kantoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.