Puheenjohtaja Marttila: Suomi ei saa olla nuijamiesten talous

9.6.2017 12:15 | Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Biotalouden nousu, ruokaturva ja ilmastonmuutoksen pysäyttäminen tarvitsevat maaseudun vahvaa yrittäjyyttä. Etsitään yhdessä ratkaisuja, ei ongelmia, kehottaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestön liittokokouksessa 9.6.2017 Helsingissä.

– Suomelle ja maaseudulle parasta on se, että metsäteollisuuteen investoidaan ja ruokamarkkinoita kasvatetaan viennillä ja monipuolisemmalla tarjonnalla kotimaan markkinoille.

Ruoka-ala työllistää Suomessa lähes 340 000 henkeä suoraan tai välillisesti. Ruokasektori tuottaa arvonlisää 15 miljardia euroa, eli yhdeksän prosenttia koko Suomen arvonlisäyksestä. Päättäjien on syytä toimia niin, että ruoka-ala voi hyvin, kasvaa ja kehittyy, Marttila painottaa.

Marttilan mielestä vienti on yhä ruoka-alan akilleen kantapää.

– Ruuan vientiponnistelut vaativat uuden vaihteen, muuten alaa uhkaa näivettymisen tie. Pienillä valtion satsauksilla on saatu hyvää aikaan, mutta tämä taso ei riitä alkuunkaan.

– Markkinat eivät ole täydelliset. Siksi yhteiskunnan on katsottava perään ja puolustettava pienimpiä. Perheviljelmien ja perhemetsätalouden asema käy tukalaksi nuijamiestaloudessa, jossa suurimmalla nuijalla kopautetaan suurimmat etuudet. Tämä ei ole Suomen malli, toteaa Marttila.

MTK ja koko maaseutu ovat sitoutuneet kestävään kasvuun arvojensa mukaisesti. Talonpoikainen viisaus: ”Maa on lainassa lapsiltamme”, toimikoon ohjenuorana paitsi maaseudulla myös koko suomalaisessa yhteiskunnassa.

Marttila haluaa eroon turhista konflikteista maa- ja metsätalouden sekä ympäristönsuojelun välillä.

– Me ja lapsemme omistamme maan, mutta luonto ja ilmasto ovat kaikille yhteisiä. Tämä ristiriita on ratkaistavissa, kunhan tahtoa ja taitoa löytyy. Yksityinen ja julkinen etu voidaan sovittaa yhteen. Pariisin ilmastosopimus oli hyvä alku. Toivottavasti EU ei vesitä sen monia hyviä periaatteita.

Brexitin myötä EU:n budjettiin syntyy Britannian mentävä aukko. Suunnitelmissa on myös laajentaa EU:n toimintaa uusille alueille yhä niukemmilla yhteisillä varoilla. Yhteinen maatalouspolitiikka, kestävän ruuantuotannon perusta, on uhattuna.

– MTK haluaa olla vahvan EU:n puolestapuhuja. EU on vahva vain silloin, kun se on reilu ja yhtenäinen. On oikeus ja kohtuus, että maaseudulle ei sälytetä aina suurinta taakkaa kansainvälisen politiikan vastoinkäymisistä, korostaa Marttila.

Lisätietoja: Juha Marttila, 050 341 3167

www.mtk.fi/liittokokous
www.mtk.fi/tyokonekavalkadi
www.mtk.fi/100juhla
www.mtk.fi/juhlanaytelma
www.kasvutarinoita.fi

-  Twitter: @MTKry
-  Facebook: @MTK
-  Instagram: @mtk.ry
-  #mtk100 #kasvutarinoita #suomi100 #syödäänyhdessä

Pohjoismaiden maanviljelijät kokoontuvat Hämeenlinnaan ruotimaan alan digitalisoitumista 16.-18.8.201715.8.2017 09:44Kutsu

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC:n laajennettu yleiskokous järjestetään Hämeenlinnan Cumulus Resort Aulangolla 16.-18.8.2017. Kokouksessa pohjoismaiset viljelijäjärjestöt keskustelevat muun muassa ruoka-alan digitalisoitumisen haasteista ja mahdollisuuksista sekä osuustoiminnan kilpailueduista ja tulevaisuudennäkymistä. Kokoukseen osallistuu toistasataa viljelijä- ja osuustoimintajärjestöjen edustajaa. Suomella on NBC:n puheenjohtajuus 2015-2017.

Sadonkorjuun kasviksia lautasille15.8.2017 07:00Tiedote

Elokuun loppupuoliskon viikot 33 ja 34 on nimetty Suomessa kasvisten sadonkorjuuviikoiksi. Valtakunnallisia kasvisviikkoja päästään viettämään tänäkin vuonna. Avomaan ammattiviljelijöiden huolenpidossa kasvikset ovat kehittyneet varmasti, vaikkakin kylmyyden takia hitaasti. Joillekin kasveille viileys on jopa etu. Esimerkiksi salaateissa ei ole havaittu laatuongelmia, eivätkä kasvit ole alkaneet kukkia, kuten niille käy helteillä. Myös kukka-, parsa- ja keräkaaleille kesän lämpölukemat ovat olleet riittäviä.

Lähiruoka- ja pienpanimotrendit esillä Herkkujen Suomi-lähiruokatapahtumassa3.8.2017 10:03Tiedote

Tänään alkava lähiruokatapahtuma Herkkujen Suomi ja Syystober-olutjuhla järjestetään Helsingin Rautatientorilla jo seitsemättä kertaa, ja tänä vuonna tapahtuma on uudistunut ja yhtenäistynyt yhdeksi tapahtumakokonaisuudeksi. Tapahtuman teema #Syödäänyhdessä yhdistää oluen ja lähiruuan yhtenäisellä anniskelu- ja ruoka-alueella. Lähiruuan ja suomalaisen oluen tuotanto ja kulutus on kasvanut Suomessa tasaista vauhtia, ja suoramyynti kiinnostaa kuluttajaa ja tuottajaa enemmän kuin koskaan. Herkkujen Suomessa kuluttaja pääsee tutustumaan lähiruoka- ja pienpanimotrendeihin ja ostamaan herkkuja suoraan tuottajalta.

Kutsu tiedotusaamiaiselle: Suomen suosituin lähiruokatapahtuma ja Suomen parhaat oluet Helsingin Rautatientorilla 3.-5.8.201728.7.2017 10:42Tiedote

Jo seitsemättä kertaa yhdessä Syystober-olutjuhlan kanssa järjestettävä Herkkujen Suomi -lähiruokatapahtuma on uudistunut ja yhtenäistynyt yhdeksi tapahtumakokonaisuudeksi. Saman taivaan alla kohtaavat tänä vuonna suomalainen Street Food, Suomen parhaat oluet ja herkulliset ruokamarkkinat. Uutuutena tänä vuonna se, että koko alue on nyt anniskelualue - asia, josta iloitsemme suuresti, koska ruoan ja juoman yhdistäminen on luontevampaa kuin koskaan. Herkkujen Suomi-lähiruokatapahtuma järjestetään Helsingin Rautatientorilla 3.-5.8.2017.