Puheenjohtaja Viljanen MTK:n valtuuskunnan kokouksessa: metsäpuolella menee hyvin, maatalouden kannattavuuskriisi ei ole helpottanut

– Suurin kannattavuusongelmamme syy on se, ettei kohonneita tuotantopanosten hintoja olla kyetty viemään tuottajahintoihin. Kansan tuki myötävaikutti kriisipaketin syntymiseen, jossa yli kolmasosa valtion budjettiriihen liikkumavarasta kohdistettiin maatalouteen, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen totesi MTK:n valtuuskunnan kokouksessa 21.11.2018 Espoossa.

Eerikki Viljanen

– Vaikka tilanne on vaikea ja taloudellinen ahdinko monessa kohdassa syventää ratkaisun synnyttämää epäoikeudenmukaisuuden tunnetta, on tästä päästävä eteenpäin. Meidän pitää tunnistaa ja tunnustaa myös onnistumisemme edunvalvonnassamme. Ilman kovaa edunvalvontaa ei olisi verotuksen viiden prosentin yrittäjävähennystä, eivätkä eläinten hyvinvointilaki tai elintarvikemarkkinalainsäädäntö etenisi hyvään suuntaan. Ilman edunvalvontaa ei myöskään kiinteistöverouudistusta olisi saatu torpattua, Viljanen muistutti.

Viljanen otti kantaa myös ilmastomuutoksen asettamiin haasteisiin, joihin suomalainen viljely ja metsänhoito voi joutua vastaamaan.

– Meillä ei ruuan ja puun tuottajina, hiilen ja ravinteiden sitojina, ole mitään syytä tyytyä meille tarjottuun ympäristöpahiksen rooliin. Suomalainen vastuullisesti tuotettu ruoka, puu ja energia voivat olla taloudellinen ratkaisu, joka nojaa kotimaiseen osaamiseen, työhön ja raaka-aineisiin, Viljanen sanoi.

Viljanen muistutti myös tuotteiden brändäämisestä.

– Meitä viljelijöitä on viime vuodet ohjeistettu erikoistumaan ja brändäämään tuotantoamme ihan tilatasolta saakka. Meille on usein kerrottu kuinka erikoistuminen, tuotteistaminen ja brändääminen, vaihtoehtoisten jakelukanavien etsiminen ja suoramyynti olisivat keinoja tilojemme talouden vahvistamiseen. Monet viljelijät ja pienjalostajat ovat ottaneet näistä ohjeista onkeensa ja laittaneet kaiken peliin kulkeakseen tuota polkua.

– Siksi en voi kuin ihmetellä sitä lepsuutta, jolla Tampereella paljastuneeseen ruokaväärennökseen on suhtauduttu. Suuri kaupallinen toimija on hyödyntänyt pienten tuottajien hyvää mainetta ja myynyt aivan muuta alkuperää olevaa ruokaa. Rangaistuksista tai sanktioista ei ole puhuttu kuitenkaan mitään. Jos tilojen päässä olisi ollut ongelmia, olisi tullut heti sanktioita, Viljanen sanoo.

Viljanen viittasi puheessaan mediassa levinneeseen kohuun tamperelaisen hotellin ravintolan lihan alkuperästä. Liha ei ollut peräisin ilmoitetusta paikasta eikä luomutuotettua, kuten oli kerrottu.

Lopuksi Viljanen vetosi järjestön yhtenäisyyden puolesta.

– Vain yhtenäinen etujärjestö on vahva ja meille suorastaan elinehto, ja sitä pitää vaalia. Taistelu elinkeinojemme, niiden olemassaolon ja tulevaisuuden puolesta on jatkuvaa.

MTK:n valtuuskunta kokoontuu 21.-22.11.2018 Espoossa.

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, puh. 050 525 2727

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Eerikki Viljanen

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.