Puheenjohtaja Viljanen MTK:n valtuuskunnan kokouksessa: metsäpuolella menee hyvin, maatalouden kannattavuuskriisi ei ole helpottanut

– Suurin kannattavuusongelmamme syy on se, ettei kohonneita tuotantopanosten hintoja olla kyetty viemään tuottajahintoihin. Kansan tuki myötävaikutti kriisipaketin syntymiseen, jossa yli kolmasosa valtion budjettiriihen liikkumavarasta kohdistettiin maatalouteen, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen totesi MTK:n valtuuskunnan kokouksessa 21.11.2018 Espoossa.

Eerikki Viljanen

– Vaikka tilanne on vaikea ja taloudellinen ahdinko monessa kohdassa syventää ratkaisun synnyttämää epäoikeudenmukaisuuden tunnetta, on tästä päästävä eteenpäin. Meidän pitää tunnistaa ja tunnustaa myös onnistumisemme edunvalvonnassamme. Ilman kovaa edunvalvontaa ei olisi verotuksen viiden prosentin yrittäjävähennystä, eivätkä eläinten hyvinvointilaki tai elintarvikemarkkinalainsäädäntö etenisi hyvään suuntaan. Ilman edunvalvontaa ei myöskään kiinteistöverouudistusta olisi saatu torpattua, Viljanen muistutti.

Viljanen otti kantaa myös ilmastomuutoksen asettamiin haasteisiin, joihin suomalainen viljely ja metsänhoito voi joutua vastaamaan.

– Meillä ei ruuan ja puun tuottajina, hiilen ja ravinteiden sitojina, ole mitään syytä tyytyä meille tarjottuun ympäristöpahiksen rooliin. Suomalainen vastuullisesti tuotettu ruoka, puu ja energia voivat olla taloudellinen ratkaisu, joka nojaa kotimaiseen osaamiseen, työhön ja raaka-aineisiin, Viljanen sanoi.

Viljanen muistutti myös tuotteiden brändäämisestä.

– Meitä viljelijöitä on viime vuodet ohjeistettu erikoistumaan ja brändäämään tuotantoamme ihan tilatasolta saakka. Meille on usein kerrottu kuinka erikoistuminen, tuotteistaminen ja brändääminen, vaihtoehtoisten jakelukanavien etsiminen ja suoramyynti olisivat keinoja tilojemme talouden vahvistamiseen. Monet viljelijät ja pienjalostajat ovat ottaneet näistä ohjeista onkeensa ja laittaneet kaiken peliin kulkeakseen tuota polkua.

– Siksi en voi kuin ihmetellä sitä lepsuutta, jolla Tampereella paljastuneeseen ruokaväärennökseen on suhtauduttu. Suuri kaupallinen toimija on hyödyntänyt pienten tuottajien hyvää mainetta ja myynyt aivan muuta alkuperää olevaa ruokaa. Rangaistuksista tai sanktioista ei ole puhuttu kuitenkaan mitään. Jos tilojen päässä olisi ollut ongelmia, olisi tullut heti sanktioita, Viljanen sanoo.

Viljanen viittasi puheessaan mediassa levinneeseen kohuun tamperelaisen hotellin ravintolan lihan alkuperästä. Liha ei ollut peräisin ilmoitetusta paikasta eikä luomutuotettua, kuten oli kerrottu.

Lopuksi Viljanen vetosi järjestön yhtenäisyyden puolesta.

– Vain yhtenäinen etujärjestö on vahva ja meille suorastaan elinehto, ja sitä pitää vaalia. Taistelu elinkeinojemme, niiden olemassaolon ja tulevaisuuden puolesta on jatkuvaa.

MTK:n valtuuskunta kokoontuu 21.-22.11.2018 Espoossa.

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, puh. 050 525 2727

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Eerikki Viljanen

Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta korostaa Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry17.4.2019 15:38:16 EESTTiedote

Uusi eduskunta tulee päättämään vaalien jälkeen monesta nyt kesken jääneestä lakiesityksestä. Yksi niistä on eläinten hyvinvointilaki, jota oli valmisteltu pitkään, mutta joka jäi maakuntauudistuksen jalkoihin hallituksen erottua. Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry muistuttaa, että eläinten hyvinvoinnin edistäminen ja kotimaisen kotieläintuotannon mahdollisuuksien varmistaminen tulee olla mukana tulevassa hallitusohjelmassa. Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta.

Puheenjohtaja Eerikki Viljanen MTK:n kevätvaltuuskunnan kokouksessa: Kasvu syntyy ja tulee aina maalta17.4.2019 11:02:59 EESTTiedote

– Yhteiskunnan rakennemuutos ja polarisaatio haastavat järjestömme, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen sanoi avauspuheessaan. Järjestömme on vahva ja vakaa, ja otamme kaupungistumisen haasteen vastaan. Maalla ovat uusiutuvan, kestävän kasvun eväät ja kaikki menestymisen avaimet. Jäsentemme kykyä hiilensidontaan ei voi sivuuttaa, Viljanen korosti.

Berliinin Grüne Woche -ruokamessujen pääkumppanuus tuotti tulosta16.4.2019 12:49:36 EESTTiedote

Suomi oli tammikuussa 2019 kumppanimaana maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissä teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Kaikkiaan lähes kolmen miljoonan euron messusatsaus ammattitapahtumineen ja kauppapromootioineen on auttanut kymmenien suomalaisyritysten pääsyä elintarvikkeiden jakelukanaviin Saksassa. Pääkumppanuus messuilla sekä useat medialle suunnatut tapahtumat toivat yli 3 000 juttua saksalaismediassa, ja lisäsivät saksalaiskuluttajien kiinnostusta Suomeen ruokamaana ja matkailukohteena. Messuosastosta ja kumppanimaahankkeesta päävastuun kantoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.