Puheenjohtajuuskausi käytettävä hyväksi

Heinäkuussa alkava Suomen EU-puheenjohtajuuskausi osuu poikkeukselliseen ajankohtaan. Samaan aikaan nimitetään uutta komissiota ja sovitaan sen ohjelmasta. Suomen pitäisi myös päättää neuvottelut EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä. Myös uusi brexitin takaraja osuu lokakuulle, keskelle Suomen puheenjohtajuutta. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi toivoo, että Suomi käyttää puheenjohtajana asemansa tehokkaasti edistääkseen unionin ja sen kansalaisten hyvinvointia tulevaisuudessa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

”Keskuskauppakamari toivoo puheenjohtajakauden ohjelmaan enemmän konkretiaa. Olemme esittäneet, että Suomi keskittyy puheenjohtajakaudellaan kauppapolitiikkaan, sisämarkkinoihin sekä tehokkaisiin ratkaisuihin ilmastopolitiikassa jotta Eurooppa pysyy mukana globaalissa kilpailussa. Sisämarkkinoilla erityisesti tieto- ja kiertotalouden edistäminen on tulevaisuutta ajatellen fiksua politiikkaa,” Romakkaniemi sanoo.

Hallituksen linjaukset Eurooppa-politiikan vahvistamiseksi ovat oikeansuuntaiset, Romakkaniemi kiittelee. Hallituksen painotukset heijastuvat Suomen EU-politiikkaan, sillä hallitusohjelman lähtökohtana on vahva, yhtenäinen ja toimintakykyinen Euroopan unioni.

“EU:n on oltava vahva, jotta se pystyy olemaan vahva ja itsenäinen globaali toimija voimapolitiikan vahvistuessa ja muiden monenkeskisten instituutioiden roolin ollessa yhä kyseenalaisempi”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi iloitsee, että vaativan puheenjohtajuuskauden aikana eurooppaministerin salkulle on annettu sen ansaitsema painoarvo.

“Ensimmäistä kertaa Suomen historiassa meillä on ministeri, joka keskittyy vain eurooppaministerin tehtävään. Tulevalla puheenjohtajuuskaudella se tulee kuitenkin olemaan yksi vaativimmista tehtävistä. Hienoa, että meillä on Tytti Tuppuraisessa erittäin osaava ministeri sitä pestiä hoitamassa”, Romakkaniemi, joka tapasi ministeri Tuppuraisen tällä viikolla, sanoo.

Romakkaniemi muistuttaa, että puheenjohtajuuskaudella Suomi voi vaikuttaa tulevan komission työohjelmaan ja EU:n strategisiin painopisteisiin. Tämä mahdollisuus pitäisi osata käyttää oikein.

"Keskuskauppakamari toivoo, että Suomi ei jätä käyttämättä tätä ainutlaatuista tilaisuutta päästä vaikuttamaan Euroopan suuntaan”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Pk-yritykset rohkeasti maailmalle16.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin ja Finnveran tänään järjestämässä Suomi Areenan tilaisuudessa keskusteltiin laajasti viennistä ja yritysten kansainvälistymisestä. Mukana keskustelemassa olivat Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuoren ja Finnveran johtaja Titta Mantilan lisäksi Konecranesin johtaja Matti Malminen, Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka ja taitoluisteluvalmentaja Virpi Horttana. Lisäksi keskustelua elävöittivät porilaiset jääkiekkotähdet Tomi Taimi, Juha Lammikko ja Joel Armia.

Suositus elintarvikkeen raaka-aineen alkuperän merkitsemisestä3.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta suosittaa, että elintarviketeollisuus ja kauppa kiinnittävät huomiota pakattujen lihajalosteiden raaka-aineen alkuperää osoittaviin merkintöihin. Lautakunta korostaa erityisesti sitä, ettei tuotteen alkuperää osoittava merkintä tai sellaiseksi tulkittava ilmaisu saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa tuotteen raaka-aineen alkuperästä. Raaka-aineen alkuperästä on annettava totuudenmukainen kuva niin elintarvikepakkauksessa kuin yrityksen nettisivuillakin. Suositus on annettu 27.6.2019.

Tarkkana autokaupoilla - vältä vaaralliset kolarikorjaukset28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Autokaupassa myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle kaikki tiedossaan olevat ostopäätökseen oleellisesti vaikuttavat asiat, kuten kolaroinnit. Yksityisten välisissä kauppatilanteissa ei ole kuluttajansuojalaki mukana, ja asia on sen vuoksi mutkikkaampi. Ajoneuvoihin erikoistunut Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Heikki Nurmela muistuttaa olemaan erityisen valppaana silloin, kun autoon on tehty kolarikorjauksia ulkomailla.