HUS

Puheentunnistuksen käyttö laajenee HUSissa

Jaa

Toimintatavan muutos vähentää tekstinkäsittelyn tarvetta voimakkaasti. HUS Asviassa on käynnissä tekstinkäsittelypalveluita koskeva yhteistoimintaneuvottelu.

HUSissa on otettu käyttöön automaattinen puheentunnistusjärjestelmä, joka vähentää tekstinkäsittelyn tarvetta merkittävästi. HUS käynnisti yhteistoimintamenettelyn ja lain edellyttämät neuvottelut henkilöstön vähentämiseksi maaliskuussa 2020. Prosessin alkaessa vähennystarpeen arvioitiin olevan enintään 180 henkilöä. Lopullinen määrä selviää neuvottelujen päätyttyä ja Apotin seuraavan käyttöönottovaiheen jälkeen marraskuussa 2020.

Vuonna 2019 käyttöönotettu automaattinen puheentunnistusjärjestelmä muuntaa lääkärin sanelun suoraan tekstiksi. Järjestelmä helpottaa, nopeuttaa ja tehostaa hoitotyötä sekä parantaa potilasturvallisuutta. Potilaskertomus valmistuu viiveettä ja on heti hyödynnettävissä esimerkiksi jatkohoitopaikassa tai luettavissa Kanta-palvelussa. Asiakaslähtöisten digitaalisten palvelujen ja prosessien kehittäminen on HUSin yksi keskeinen strateginen tavoite.

”Puheentunnistuksen käyttö ja muutoksen nopeus on yllättänyt meidät. Jo ensimmäisessä laajemmassa käyttöönottovaiheessa helmikuussa 2020 käyttöaste oli keskimäärin jopa 75 prosenttia”, taustoittaa HUS Asvian toimialajohtaja Tuula Lasander.

Yhteistoimintamenettelyn aikana on kartoitettu yhdessä henkilöstön edustajien kanssa vaihtoehtoja henkilöstön uudelleen sijoittamiseksi. Henkilöstölle on tarjottu esimerkiksi muuntokoulutusta osastonsihteeriksi ja palvelutyöntekijäksi. Myös koulutus tai perehdytys laitoshuoltajaksi, vahtimestariksi tai ravitsemistyöntekijäksi on mahdollista.

”Pahoittelemme, että tekstinkäsittelijät ovat joutuneet tähän erittäin hankalaan tilanteeseen. Teemme parhaamme, jotta käynnissä oleva yt-menettely saataisiin hoidettua kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla”, Tuula Lasander jatkaa.

Puheentunnistusjärjestelmä lyhyesti

Niin sanotussa edustatunnistuksessa saneltu teksti tunnistetaan ja tarjotaan reaaliaikaisesti sanelijansa tarkistettavaksi. Taustunnistuksessa sanelijan puheesta muodostettu teksti välitetään tekstinkäsittelijälle, jonka tehtäväksi jää ainoastaan oikoluku ennen tekstin tallentamista potilastietojärjestelmään.

HUS Asvia lyhyesti

HUS Asvia on terveydenhuollon tukipalveluyksikkö ja osa HUS-kuntayhtymää. Se tuottaa HUSille laitoshuoltopalveluja, potilas- ja henkilöstöruokailupalveluja, asiointi-, osastonsihteeri- ja tekstinkäsittelypalveluja sekä henkilöstö- ja talouspalveluja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

Tuula Lasander
puh. 0400 749 033

Mikko Rotonen (puheentunnistusjärjestelmä)
puh. 0500 474 944

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme