Puhelinmyynnin ongelmat uhkaavat jäädä vaille parannuksia
Oikeusministeriön asiaa käsitelleen työryhmän mietintöön eriävän mielipiteen jättänyt Kuluttajaliitto korostaa, että aika puuttua kuluttajia häiritsevään puhelinmyyntiin on käsillä juuri nyt. Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto jätti työryhmän mietintöön eriävän mielipiteen.
"Kuluttajien tahto on selvä, he eivät halua vastaanottaa myyntiyrityksiä puhelimitse", Beurling-Pomoell toteaa. Väitettä tukevat muun muassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Kuluttajaliiton selvitykset. Myös suuri osa elokuun lopussa päättyneen lausuntokierroksen lausunnonantajista puoltaa kiristysten tarvetta.
Työryhmän mietinnössä esitetty lopputulos on selkeästi vastoin hallitusohjelmakirjausta, jonka mukaan: ”Puhelin- ja kotimyyntiä rajoitetaan ja säädellään tiukemmin kuluttajan suojaksi”. "Emme näe, että työryhmässä olisi esitetty riittävän vakuuttavasti, miksi hallitusohjelmakirjauksesta tulisi luopua täysin puhelinmyynnin osalta", ihmettelee Beurling-Pomoell.
Kuluttajaliiton näkemyksen mukaan puhelinmyyntiä koskien tulisi ensisijaisesti ottaa käyttöön ns. opt-in -malli, jossa puhelinmyyntiä saisi lain mukaan kohdistaa vain ennakkohyväksynnän antaneille kuluttajille.
Toissijaisesti liitto kannattaa nykyisen ns. opt-out -mallin eli markkinointikieltorekisterin viemistä viranomaisen ylläpitämäksi ja sen lisäksi ns. prefiksin käyttöönoton selvittämistä. Prefiksin avulla kuluttajan on mahdollista tunnistaa puhelinmyyjä puhelimen näytöltä jo ennen puheluun vastaamista. Mietinnössä toissijaisesti ehdotettu kirjallinen vahvistus on kannatettava parannus nykyiseen tilanteeseen, muttei keinona vielä yksin riittävä. Kirjallisen vahvistuksen yhteyteen tulisi säätää erikseen myös harkinta-ajasta, jolloin kuluttajan olisi tosiasiallisesti mahdollista harkita tarjousta ja verrata tuotetta muihin vastaaviin.
"Kuluttajien edustajana vetoamme oikeusministeri Anna-Maja Henrikssoniin, jotta sääntelyesityksen virkamiesvalmistelussa kuluttajannäkökulmaa vahvistetaan tuntuvasti ja hallitusohjelman hengen mukaisesti", toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Beurling-Pomoell.
Oikeusministeriön asettaman työryhmän työ puhelin- ja kotimyynnin sääntelyn uudistustarpeiden parissa on päättynyt kesällä, ja aiheesta järjestettiin elokuussa päättynyt lausuntokierros. Tämän jälkeen valmistelua jatketaan oikeusministeriössä ja alustavan aikataulun mukaan asia on tarkoitus esitellä eduskunnalle vielä tämän vuoden puolella.
Kuluttajaliitto on koonnut sivuilleen lisätietoa aiheesta: www.kuluttajaliitto.fi/puhelinjakotimyynti
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme