Puhelinmyynnin ongelmat uhkaavat jäädä vaille parannuksia

Kuluttajia häiritsevä puhelinmyynti uhkaa jäädä kokonaan vaille uudistuksia, mikäli oikeusministeriön työryhmän mietintö etenee ilman muutoksia. Kuluttajaliitto varoittaa, että mietintö ei sisällä ensisijaisia toimenpiteitä rajoittaa puhelinmyyntiä millään tavalla. "On kuluttajien etujen vastaista olla kiristämättä puhelinmyynnin sääntelyä, sillä valtaosa kuluttajista kokee puhelinmyynnin yksityisyyttään häiritsevänä", painottaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Oikeusministeriön asiaa käsitelleen työryhmän mietintöön eriävän mielipiteen jättänyt Kuluttajaliitto korostaa, että aika puuttua kuluttajia häiritsevään puhelinmyyntiin on käsillä juuri nyt. Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto jätti työryhmän mietintöön eriävän mielipiteen.

"Kuluttajien tahto on selvä, he eivät halua vastaanottaa myyntiyrityksiä puhelimitse", Beurling-Pomoell toteaa. Väitettä tukevat muun muassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Kuluttajaliiton selvitykset. Myös suuri osa elokuun lopussa päättyneen lausuntokierroksen lausunnonantajista puoltaa kiristysten tarvetta.

Työryhmän mietinnössä esitetty lopputulos on selkeästi vastoin hallitusohjelmakirjausta, jonka mukaan: ”Puhelin- ja kotimyyntiä rajoitetaan ja säädellään tiukemmin kuluttajan suojaksi”. "Emme näe, että työryhmässä olisi esitetty riittävän vakuuttavasti, miksi hallitusohjelmakirjauksesta tulisi luopua täysin puhelinmyynnin osalta", ihmettelee Beurling-Pomoell.

Kuluttajaliiton näkemyksen mukaan puhelinmyyntiä koskien tulisi ensisijaisesti ottaa käyttöön ns. opt-in -malli, jossa puhelinmyyntiä saisi lain mukaan kohdistaa vain ennakkohyväksynnän antaneille kuluttajille.

Toissijaisesti liitto kannattaa nykyisen ns. opt-out -mallin eli markkinointikieltorekisterin viemistä viranomaisen ylläpitämäksi ja sen lisäksi ns. prefiksin käyttöönoton selvittämistä. Prefiksin avulla kuluttajan on mahdollista tunnistaa puhelinmyyjä puhelimen näytöltä jo ennen puheluun vastaamista. Mietinnössä toissijaisesti ehdotettu kirjallinen vahvistus on kannatettava parannus nykyiseen tilanteeseen, muttei keinona vielä yksin riittävä. Kirjallisen vahvistuksen yhteyteen tulisi säätää erikseen myös harkinta-ajasta, jolloin kuluttajan olisi tosiasiallisesti mahdollista harkita tarjousta ja verrata tuotetta muihin vastaaviin.

"Kuluttajien edustajana vetoamme oikeusministeri Anna-Maja Henrikssoniin, jotta sääntelyesityksen virkamiesvalmistelussa kuluttajannäkökulmaa vahvistetaan tuntuvasti ja hallitusohjelman hengen mukaisesti", toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Beurling-Pomoell.

Oikeusministeriön asettaman työryhmän työ puhelin- ja kotimyynnin sääntelyn uudistustarpeiden parissa on päättynyt kesällä, ja aiheesta järjestettiin elokuussa päättynyt lausuntokierros. Tämän jälkeen valmistelua jatketaan oikeusministeriössä ja alustavan aikataulun mukaan asia on tarkoitus esitellä eduskunnalle vielä tämän vuoden puolella.

Kuluttajaliitto on koonnut sivuilleen lisätietoa aiheesta: www.kuluttajaliitto.fi/puhelinjakotimyynti

Minska på elräkningen genom att ändra avtalet?8.8.2022 14:38:13 EEST | Tiedote

Konsumentförbundet uppmanar konsumenter att kontrollera sitt eget elavtal innan vintern kommer. Om du inte har förbundit dig till ett avtal för viss tid är det nu ett bra tillfälle att utvärdera om du genom att byta eller ändra elavtalet kan minska på de växande kostnaderna när det gäller elenergi. Att konkurrensutsätta och jämföra priser har en allt större betydelse, då priserna på nya elavtal är rekordhöga och prisskillnaderna dessutom är höga.

Helpotusta sähkölaskuun sopimusta muuttamalla?8.8.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto kehottaa kuluttajia tarkistamaan oman sähkösopimuksensa ennen talven tuloa. Mikäli ei ole sitoutunut määräaikaiseen sopimukseen, on nyt hyvä arvioida voisiko sähkösopimusta muuttamalla saada helpotusta oman talouden menoihin sähköenergian osalta. Kilpailuttamisella on tällä hetkellä entistä suurempi merkitys, kun uusien sähkösopimusten hinta on ennätyksellisen korkealla ja hintaerot suuret.

Myös verottajan otettava ruokahävikki tosissaan8.7.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Hävikkiruokakauppa WeFood lopettaa toimintansa heinäkuussa. Syynä on verottajan linjaus, jonka mukaan kauppa joutuu maksamaan lahjoitettujen tuotteiden myynnistä arvonlisäveroa. Tämä tekee toiminnasta kannattamatonta. Kuluttajaliitto suosittaa hävikkiruokakaupan kaltaisille toimijoille esimerkiksi verohelpotuksia, jotta toiminta olisi kannattavaa ja sopusoinnussa hallitusohjelmaankin kirjattujen hävikin vähentämisen tavoitteiden kanssa.