Skarta Group Oyj

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja Skarta kehitti mallin tuulipuistojen infraan liittyvien CO2-päästöjen laskentaan

Päästötön tuulivoima on nopea ja tehokas keino hiilidioksidipäästöjen alentamiseen ja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Tuulipuistojen, kuten kaiken muunkin rakentaminen, aiheuttaa kuitenkin itsessään CO2-päästöjä. Skarta on kehittänyt laskennallisen mallin, jonka avulla pystytään arvioimaan erilaisia vaihtoehtoja ja valitsemaan mahdollisimman vähäpäästöinen tapa toteuttaa tuulipuisto.

Skartan kehittämän hiilidioksidipäästöjen laskentamallin pilottilaskelma toteutettiin EPV Tuulivoima Oy:n Norrskogenin työmaalta, jossa Skarta on tänä syksynä rakentanut 17 tuulivoimalan infraa.

Energiantuotanto aiheuttaa eniten hiilidioksidipäästöjä maailmassa. Tuulivoima auttaa tehokkaasti pienentämään hiilijalanjälkeä ja saavuttamaan ilmastotavoitteet, ja Euroopassa tuulivoima onkin nopeimmin kasvava energiantuotantomuoto. Myös Suomessa tuulipuistoja rakennetaan kiihtyvällä tahdilla.

Skarta on maamme edistyksellisimpiä ja kokeneimpia tuulivoiman rakentajia ja puhdas energia on Skartan strategian ja liiketoiminnan ytimessä. Skarta on kehittänyt ensimmäisenä Suomessa menetelmän laskea tuulipuiston Balance of Plant (BoP) -rakentamisen hiilidioksidipäästöt. BoP kattaa tuulipuiston infra- ja sähkötyöt sisältäen kaiken rakennustyön materiaaleineen lukuunottamatta turbiineja.

”Olemme erikoistuneet BoP-hankkeisiin ja olleet mukana jo yli sadan tuulivoimalan rakentamisessa. Laajan kokemuksen pohjalta kehitimme asiakkaidemme avuksi hiilijalanjäljen laskentamallin. Pilottilaskelma on nyt valmistunut EPV Tuulivoima Oy:n Norrskogenin työmaalta, missä olemme tänä syksynä rakentaneet 17 voimalan tuulipuiston infraa. Valmistuessaan puiston vuotuinen tuotanto on yli 300 000 megawattituntia sähköä”, kertoo Skartan BoP-liiketoiminnan johtaja Anssi Koski.

Pilottilaskelmassa selvitettiin kaikkien BoP-rakentamisessa käytettyjen materiaalien sekä maarakennustöissä käytetyn liikkuvan kaluston ja muiden laitteiden käytön aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt hiilidioksidiekvivalentteina. Laskelmalla voidaan selvittää tuulipuiston CO2-kuoletusaika. Pilotin perusteella se on infran osalta 155 päivää, eli noin viisi kuukautta rakentamisen päätyttyä tuulipuisto on korvannut aiheuttamansa hiilidioksidipäästöt ja alkaa tuottaa puhdasta sähköä.

Pilottityömaa- ja laskelma on toteutettu markkinaehtoisin menetelmin: sen materiaali-, työmenetelmä- tai toimintatapavalinnoissa ei ole käytetty kriteerinä CO2-päästöjä.

”Näin ollen laskelma toimii hyvänä benchmarkina suunnitellessa muuttujia seuraavissa projekteissa, joissa tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen pienentäminen”, Koski kertoo hiilijalanjälkilaskelman jatkomahdollisuuksista.

EPV Energian omistama EPV Tuulivoima on yksi johtavista toimijoista teollisen mittakaavan tuulivoimatuotannossa Suomessa. Toimitusjohtaja Frans Liski kertoo, että vuonna 2020 lähes 26 prosenttia EPV:n energiantuotannosta tuli tuulivoimasta ja tavoite on lisätä sen osuutta konsernissa entisestään. Skartan pilotista Liski toteaa:

”On erinomaista, että me pystymme todentamaan ja seuraamaan Skartan laskentatyökalun avulla tuulivoimapuistojemme hiilijalanjälkeä. Vastuullisuus on liiketoimintamme perusta, joka näkyy yhtiön toiminnassa, ajattelutavassa ja johtamisessa. Sen lisäksi, että EPV auttaa puhtaasti tuotetulla sähköllä ja lämmöllä muita päästöttömiksi, meille on erittäin tärkeää, että otamme myös kaikessa toiminnassamme ympäristöasiat ja hiilijalanjäljen huomioon.”

”Skartalla on jo tätä nykyä käytössään osaaminen, kalusto ja menetelmät, joiden avulla tuulipuistojen BoP-hiilidioksidipäästöjä saadaan pienennettyä noin 40 prosenttia. Hiilijalanjälkeä saadaan siis minimoitua erittäin tehokkaasti, jos niin halutaan ja päätetään”, Koski sanoo.

Skarta Group Oyj

Skarta on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. Skartan pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 180 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Lue lisää julkaisijalta Skarta Group Oyj

Skarta Group Abp går samman med svenska NYAB-koncernen för att öka takten i byggandet av en renare framtid16.12.2021 09:42:42 EET | Tiedote

Skarta Group Abp, byggare av en renare framtid, förvärvar svenska NYAB-koncernen, vars lönsamhet har varit bland de bästa i branschen. Genom affären kommer en ny Skarta NYAB-koncern att bildas och den kommer att uppnå en omsättning på närmare 300 miljoner euro för nästa år. Den nya Skarta NYAB-koncernen kommer att vara en av de viktigaste aktörerna runt Bottenviken och i Norrbottenregionen, där mer än hundra miljarder euro kommer att investeras i grön omställning under de kommande åren. Regionen spelar även är en viktig roll i den framtida vätgasekonomin.

Skarta Group Plc joins forces with Swedish NYAB Group to step up the pace of building a clean future16.12.2021 09:42:01 EET | Press release

Skarta Group Plc, builder of a clean future, acquires Swedish NYAB Group, whose profitability has been among the best of the industry. Through the transaction, a new Skarta NYAB Group will be formed, and it will reach a turnover of close to 300 million euros during the following year. The new Skarta NYAB Group will be one of the most significant operators in Bothnian Arc and Norrbotten regions, where more than a hundred billion euros of investments in green transition will be made in coming years and that are also essential locations regarding future hydrogen economy.

Skartan tavoitteena on olla mukana vetytalouden etulinjassa – hankkii käyttöönsä Suomen ensimmäisen uuden sukupolven vetyauton8.11.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja Skarta Group Oyj julkaisi syyskuussa uuden strategiansa päälinjaukset, joiden mukaisesti yhtiön tavoitteena on laajentaa toimintaansa tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeiden kehittämistä, rakentamista ja omistamista. Yhtiön kasvu pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen, ja se on esimerkiksi ollut mukana yli sadan tuulivoimalan rakentamisessa. Tuuli- ja aurinkovoiman lisäksi Skarta haluaa korostaa myös vetytalouden asemaa strategisena painopisteenään ja toimia tulevaisuuden vetytalouden etulinjassa. Konkreettisen esimerkin osoittamiseksi Skarta on hankkinut käyttöönsä Suomen ensimmäisen uuden sukupolven vetyauton. Hyundai Nexo -polttokennoauton käyttövoimana on puhdas vety, ja sen pakoputkesta tulee vain vesihöyryä. ”Haluamme vauhdittaa vetytalouden etenemistä Suomessa, tehdään se sitten vaikka auto kerrallaan. Vetyautojen tankkausverkostoa ei Suomessa vielä ole, mutta Skartan tavoitteen

Skartalle uusi projekti Metsä Groupin biotuotetehdastyömaalla17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja Skarta on tehnyt sopimuksen uudesta projektista Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren biotuotetehdastyömaalla Kemissä. Oululainen Skarta toimii urakoitsijana projektissa, johon sisältyvät Sahansaareen tulevien kuorisiilojen ja hakesiilon paikallavalutyöt. Skartan projektissa yhdistyvät sekä sen vahva erikoisrakentamisosaaminen että yhtiön missio rakentaa puhdasta tulevaisuutta. Kemin biotuotetehdas tulee toimimaan täysin ilman fossiilisia polttoaineita ja on energia- sekä ympäristötehokkuudeltaan maailman huippua. ”Skartan projektiin sisältyvät vaativat teräsbetonirakenteet ovat perusosaamistamme. Olemme toteuttaneet vastaavia kohteita useassa vaativassa teollisuuden investointihankkeessa. Nyt alkava Kemin tehtaan projekti on niille hyvää jatkoa”, toteaa Skarta Finland Oy:n työpäällikkö Jari Häkkinen. Skartalle urakka on järjestyksessään jo kolmas Kemin biotuotetehdastyömaalla. Yhtiö on tehnyt työmaalla aiemmin maanrakennustöitä, jotka suuremman, kolmen h