Puhtaan tulevaisuuden rakentaja Skarta luo toimivaa ja puhdasta arkea myös Pirkanmaalla – Skarta voitti tarjouskilpailun Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n pumppaamojen rakennusurakasta

Skarta allekirjoitti 13.5. Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n kanssa sopimuksen koko Tampereen ja useiden naapurikuntien talousalueen kattavasta kahden pumppaamon haastavasta rakennusurakasta, jonka arvo on noin 11 miljoonaa euroa. Skarta aloittaa työt touko–kesäkuun vaihteessa ja pumppaamojen on määrä olla toimintakunnossa vuoden 2024 loppuun mennessä.

Aihio Arkkitehdit Oy:n havainnekuva Viinikanlahden pumppaamosta.

Tampereelle toteutetaan usean kunnan yhteishankkeena uusimpia puhdistustekniikoita hyödyntävä jätevedenpuhdistamo. Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n osakaskuntia ovat Tampereen lisäksi Kangasala, Lempäälä, Pirkkala, Vesilahti ja Ylöjärvi. Hanke on Pirkanmaan suurin yksittäinen ympäristöinvestointi kautta aikain, kokonaisbudjetiltaan noin 350 miljoonaa euroa.

”Tämä on pitkä ja iso projekti. 2000-luvun alkupuolelta asti on tehty esisuunnitelmia ja sijaintipaikkaselvityksiä. Hankkeen vetovastuu siirtyi vuonna 2015 Tampereen Vedeltä meille Tampereen Seudun Keskuspuhdistamolle ja toteutussuunnitelmavaihe päättyi kesällä 2017”, kertoo projektipäällikkö Marko Männynsalo Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:ltä.

Hanke koostuu noin 30 eri urakasta. Keskuspuhdistamon rakentaminen kallion sisään Sulkavuoreen aloitettiin vuonna 2018 ja viime marraskuussa kilpailutukseen tuli hankkeen sydän eli pumppaamot. Pumppaamojen rakennusurakan kilpailutukseen kutsuttiin esikarsinnan jälkeen viisi suurta erikoisrakentamisen yritystä, mukaan lukien Skarta. Hankintapäätös tehtiin huhtikuussa ja sopimus Skartan kanssa solmittiin 13.5. Skartan rakennusurakan arvo on noin 11 miljoonaa euroa.

”Tämä on koko maan mittakaavassa iso ja merkittävä hanke ja meille on ilo olla mukana vaikuttamassa Suomen toiseksi suurimman kasvualueen, Tampereen seudun, kunnallistekniikkaan ja asukkaiden arkeen. Työpanoksemme Tampereen kehittämisessä näkyy myös muutamien vuosien takaisessa hankkeessa, kun rakensimme Tampereen kaupungille kauan kaivatun maauimalan. Sopimus Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n kanssa pumppaamojen rakentamisesta tukee ja tuo jatkuvuutta palvelutarjontaamme vedenkäsittely- ja pumppaamolaitosten osalta”, toteaa Skarta Finland Oy:n toimitusjohtaja Mikko Ahonen.

Rakennusteknisesti vaativa hanke Suomen yhden suurimman pumppaamon parissa

Skartan rakennusurakka sisältää hankkeen molemmat jätevedenpumppaamot, joista toinen, kerrosneliöiltään noin 600-neliöinen, sijaitsee Raholassa ja suurempi, 1000-neliöinen Tampereen keskustan läheisyydessä Viinikanlahdessa. Valmistuessaan Viinikanlahden pumppaamo on yksi Suomen suurimmista jätevedenpumppaamoista.

”Viinikanlahden jätevedenpumppaamon rakentaminen on vaativa hanke. Sen sijainti aivan Pyhäjärven tuntumassa tekee siitä geoteknisesti erittäin haastavan. Kookkaan pumppaamon alimmat osat ovat reilusti järvenpinnan alapuolella ja niitä rakennetaan koko ajan jatkuvan vesipaineen alla. Skarta rakentaa aluksi yli kymmenen metriä syvän ja halkaisijaltaan noin 20-metrisen, porapaaluin tuetun, lieriön muotoisen kaivannon, josta he lähtevät rakentamaan varsinaista pumppaamoa ylöspäin.

Lisähaastetta tuo se, että Viinikanlahden, kuten myös Raholan pumppaamon, rakennustöitä tehdään nykyisten jätevedenpuhdistamoiden vieressä ja työmaatoiminnot täytyy sovittaa yhteen toiminnassa olevien puhdistamoiden kanssa niiden toiminnan häiriintymättä. Skartalla on aiempaa kokemusta vastaavista projekteista, mistä on varmasti hyötyä meidän urakoissamme”, Männynsalo toteaa.

Sekä Raholan että Viinikanlahden urakat käsittävät varsinaiset pumppaamot altaineen sekä niihin sisällytettävät huolto-, valvomo- ja sosiaaliset tilat. Skarta toimii pääurakoitsijana ja pumppaamoihin liittyvät aliurakat – koneisto- sekä LVI- ja sähköurakat – Tampereen Seudun Keskuspuhdistamokilpailuttaa myöhemmin erikseen.

”Sopimuksen mukaan urakka-aika alkaa viimeistään syyskuussa, mutta järjestämme resurssimme siten, että pääsemme aloittamaan mahdollisimman pian, jo touko–kesäkuun vaihteessa. Asiaa nopeuttaa myös se, että meillä on Skartalla jo valmiiksi omaa työnjohto- ja toimihenkilöresurssia Tampereella, joten hanketta päästään käynnistämään sujuvasti paikallisin voimin. Urakka alkaa maarakennus- ja kaivantojen tuentatöillä ja jatkuu pumppaamorakennusten paikallavaletuilla betonirakennetöillä sekä elementtirakentamisella”, kertoo Skarta Finland Oy:n työpäällikkö Jari Häkkinen.

Marko Männynsalo valottaa, kuinka Skarta valikoitui urakoitsijaksi tähän Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n suurhankkeeseen:

”Ennen valitsemiemme lopullisten viiden kilpailijan hintakilpailutusta kävimme markkinavuoropuheluita kaikkienkilpailijoiden kanssa ja selvitimme siten urakoitsijoiden kyvykkyyttä suoriutua vaativasta hankkeesta. Saimme vuoropuheluissa Skartalta hyviä ajatuksia Viinikanlahden betonirakenteiden toteutuksesta, ja heillä on ylipäätään kokemusta vesihuoltolaitosten toteuttamisesta ja vaativasta maarakentamisesta toiminnassa olevien jätevedenpuhdistamoiden ympäristössä, millä on iso merkitys meidän hankkeessamme. Toivon Skartalta ja meiltä hyvää yhteistyötä läpi vuosien urakan. Tiedossa on haastava hanke ja tavoitteena on saada yhteistyössä homma aikataulussa valmiiksi. Uskon siihen.”

Aihio Arkkitehdit Oy:n havainnekuva Viinikanlahden pumppaamosta.

SkartaNYAB Oyj on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. SkartaNYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 300 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Skarta will build a wind farm in Pajuperänkangas with a new customer, ABO Wind28.6.2022 09:15:00 EEST | Press release

SkartaNYAB Corporation's subsidiary Skarta Finland Oy, a builder of a clean future, has entered into a BoP agreement with ABO Wind for the construction of a wind farm in Pajuperänkangas. The contract includes wind farm roads, lifting areas, foundations, and electrical cabling work in the park area. Construction work will begin in July and finishing work will be completed in the spring 2023. The total value of the contract is approximately 10 MEUR.

Skarta rakentaa tuulivoimapuistoa Pajuperänkankaalle uuden asiakkaan ABO Windin kanssa28.6.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja SkartaNYAB Oyj:n tytäryhtiö Skarta Finland Oy on tehnyt BoP-sopimuksen ABO Wind Oy:n kanssa tuulipuiston rakentamisesta Pajuperänkankaalle. Urakkaan kuuluvat tuulipuiston tiet, nostoalueet, perustukset ja puistoalueiden kaapelointityöt. Rakennustyöt alkavat heinäkuussa ja viimeistelytyöt tehdään keväällä 2023. Urakan kokonaisarvo on noin 10 MEUR.

Skarta signed a contract with SSAB regarding construction project of new office building, as well as research and laboratory facility, to Raahe plant22.6.2022 15:45:00 EEST | Press release

Builder of a clean future SkartaNYAB Plc’s subsidiary Skarta Finland Ltd made an agreement with globally operating steel company SSAB regarding a new project in Raahe plant district on 22 June. Skarta will build a new research and laboratory facility and an adjacent office building all the way to inner surfaces, a total of approximately 8000 m2. Value of the project is 12 million euros.

Skarta allekirjoitti sopimuksen SSAB:n kanssa toimistorakennuksen ja tutkimus- ja laboratoriokeskuksen rakennushankkeesta Raahen tehtaalle22.6.2022 15:35:00 EEST | Tiedote

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja SkartaNYAB Oyj:n tytäryhtiö Skarta Finland Oy solmi 22.6. sopimuksen maailmanlaajuisesti toimivan teräsyhtiö SSAB:n kanssa Raahen tehdasalueelle tehtävästä hankkeesta. Skarta rakentaa sisäpintoja myöten valmiiksi uuden tutkimus- ja laboratoriokeskuksen sekä sen yhteyteen toimistorakennuksen, yhteensä noin 8000 m2. Urakan arvo on 12 MEUR.

On 13 May, Skarta signed a contract with Tampere Region Central Wastewater Treatment Plant Ltd for the building of two pumping stations that serve the entirety of the Tampere region and many of its neighbouring municipalities. The contract’s value is approximately EUR 11 million. Skarta begins work on the pumping stations at the turn of May and June and the stations are expected to be operational by the end of 2024.