Puhutaan rahapelaamisesta -verkosto: Veikkauksen toiminnan kehittäminen vaatii rahapelihaittojen syvää asiantuntemusta

Kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero reagoi nopeasti kohuun Veikkauksen ympärillä. Tiedotustilaisuudessa 5.9. kerrottiin toimenpiteistä, joihin Veikkaus ryhtyy. Toimet ovat oikean suuntaisia, mutta niiden toimeenpanossa tulee hyödyntää asiantuntemusta pelihaitoista esitettyä laajemmin. Myös toiminnan seuranta vaatii laaja-alaista haittojen ymmärrystä.

Haittojen asiantuntemusta vahvistettava Veikkauksen hallituksessa
Veikkauksen hallituksen kolme jäsentä vaihdettiin. Uutisointi antoi ymmärtää, että näillä vaihdoksilla lisättiin pelihaittoihin liittyvää osaamista. Liiallisesta pelaamisesta koituu taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja, jotka koskettavat suoraan tai välillisesti satoja tuhansia suomalaisia. Nyt hallitukseen on lisätty taloudellisten haittojen asiantuntemusta.  Kaikkiin haittoihin sekä niiden ehkäisyyn ja vähentämiseen liittyvää osaamista pitää vahvistaa esitettyä enemmän, sillä Veikkauksen yksinoikeus rahapelien toimeenpanoon perustuu haittojen ehkäisyyn ja vähentämiseen, ei liiketoiminnan vahvistamiseen.

Omistajaohjaus on avainasemassa
Veikkauksella on myös hallintoneuvosto, jonka tehtävänä on valvoa yhtiön hallintoa ja vastuullista rahapelitoimintaa sekä tukea yhtiön ja sidosryhmien välistä yhteistyötä. Karkeasti puolet neuvoston jäsenistä on puolueiden edustajia ja puolet Veikkauksen edunsaajia. Lisäksi neuvostossa on Veikkauksen henkilöstön edustus. Edunsaajien rooli on haastava, sillä ne saavat rahoituksensa rahapelijärjestelmän tuotoista. Herää myös kysymys, miten hallintoneuvostossa huomioidaan pelihaittoihin liittyvä osaaminen ja asiantuntemus. Tähän mennessä sitä ei ole kokoonpanossa huomioitu, vaikka neuvoston tehtävä antaa olettaa muuta.

Omistajaohjaus on avainasemassa rahapelijärjestelmän kehittymisen ja turvallisen pelaamisen kannalta. Tästä syystä myös omistajaohjauksessa pelihaitta-asiantuntemusta tulisi lisätä.

Sosiaali- ja terveysministeriö on tärkeässä roolissa
Suomalaisen rahapelijärjestelmän tavoite on ehkäistä ja vähentää rahapelihaittoja. Asiasta säädetään arpajaislaissa. Lain mukaan Veikkauksen on toimeenpantava rahapelit siten, että rahapelitoimintaan osallistuvien oikeusturva taataan, väärinkäytökset ja rikokset pyritään estämään sekä pelaamisesta aiheutuvia taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja ehkäistään ja vähennetään.

Arpajaislain mukaan sosiaali- ja terveysministeriö vastaa haittojen seurannasta ja tutkimuksesta sekä ehkäisyn ja hoidon kehittämisestä. Näin ollen olisi varmistettava omistajaohjauksen ja STM:n tiivis yhteistyö rahapelihaittoihin liittyvissä kysymyksissä.

Omistajaohjausministeri tarttui nyt kiitettävällä nopeudella Veikkauksen kohuun. Veikkauksen kehittämistoimenpiteisiin listattiin, että pakollinen tunnistautumisvelvoite lisättäisiin koskemaan kaikkea pelaamista, myös pelisaleissa, jotka jäivät lakia muutettaessa tunnistautumisen ulkopuolelle. Tunnistautuminen ei kuitenkaan sellaisenaan ehkäise haittoja, vaan keskeistä on, minkälaisia pelihallintavälineitä siihen yhdistetään ja kuinka niitä käytetään.

Esitettyjen toimenpiteiden toteutumista ja vaikutuksia on seurattava sekä Veikkauksen toimesta että siitä riippumattomien tahojen toimesta.

Tapio Jaakkola,
projektipäällikkö, EHYT ry
tapio.jaakkola@ehyt.fi

Inka Silvennoinen,
yksikön päällikkö, Peluuri
inka.silvennoinen@peluuri.fi

Puhutaan rahapelaamisesta -verkostoon kuuluvat: A-klinikkasäätiö, EHYT ry, Peluuri, Tiltti (Sininauhaliitto), Peliklinikka, Pelituki (Sovatek-säätiö, Kirkkopalvelut ja Kuopion kriisikeskus), Pelirajat’on (Sosped-säätiö) sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Kutsu: Tervetuloa Jos rahapelaaminen kuumottaa -keskusteluiltaan!30.8.2019 08:15:00 EESTKutsu

Suomessa pelataan paljon rahapelejä ja joillekin pelaaminen aiheuttaa haittoja. Rahapelit ovat helposti saatavilla ja osa pelaajista pelaa paljon. Miltä rahapelaaminen tuntuu? Millaisia ajatuksia se herättää ja miksi pelaaminen saattaa lähteä käsistä? Miten ison velkataakan kanssa voi elää ja miten huolehtia taloudestaan? Mikä on tärkeää rahapeliongelmasta toipumisessa? Toimittajat ovat tervetulleita Jos rahapelaaminen kuumottaa -keskustelutilaisuuteen Helsinkiin! Tilaisuuden juontaa Peter Nyman. Keskustelemassa ovat kokemusasiantuntijat Jenna Mäkelä, Jouko Vidgren ja Pinja Hiltunen sekä Peliklinikan psykologi Otso Saariluoma, Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha A. Pantzar sekä tieto- ja tukipiste Tiltin koordinaattori Jenni Kämppi. Aika: Tiistai 3.9.2019 kello 17-19 Paikka: Helsingin keskuskirjasto Oodi, Töölönlahdenkatu 4, 00100 Helsinki Tervetuloa! Tilaisuuden järjestää Puhutaan rahapelaamisesta –verkosto, johon kuuluvat A-klinikkasäätiö, EHYT ry, Peluuri, Tiltti (Sininauhaliito), Pel

Nuorten päihdekokeilujen siirtäminen myöhempään ikään ehkäisee ongelmia17.7.2019 13:55:00 EESTTiedote

SuomiAreenassa keskusteltiin huumeista. Lähes puolet nuorista aikuisista ilmoittaa kokeilleensa laitonta päihdettä joskus elämässään. Varhainen aloitusikä altistaa usein päihderiippuvuudelle. Lasten ja nuorten päihteiden käyttöä ehkäisemään uusi hallitus on luvannut luoda Islannin innoittamana ”Suomen mallin”. EHYT ry muistuttaa, ettei Suomen malli saa supistua pelkästään harrastusten tukemiseksi.