Puhutaan rahapelaamisesta – Tervetuloa EHYT ry:n seminaariin Helsinkiin!

Miten tavoittaa riskipelaajat? Onko pelimonopolista vastaamaan pelihaittojen ehkäisyn haasteisiin? Mitkä ovat rahapelihaittojen ehkäisyn tulevaisuuden haasteet? EHYT ry:n aikuisten rahapelihaittoja ehkäisevä Arpa-projekti järjestää Puhutaan rahapelaamisesta -loppuseminaarin.

Aika: tiistai 15.10.2019 klo 12-16

Paikka: G Livelab, Yrjönkatu 3, 00120 Helsinki

Ohjelma:

12:15 Gambling and prevention of gambling harm Swedish style - Should Finland again look at us as an example or something to avoid? Thomas Nilsson Certified psychologist with more than 25 years experience of working with problem gamblers and over 30 years experience working with people suffering from alcohol and drug addictions.

13:05 Rahapelipolitiikan ja -järjestelmän tulevaisuudesta? Jani Selin erikoistutkija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

13:40 Miten rahapelihaittoja ehkäistään huomenna? Mari Pajula erityisasiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö

KAHVI

14:30 Miten rahapelaamisen puheeksiottaminen onnistuu työntekijän arjessa? Kokemuksia kentältä. Heli Pikkarainen Palveluohjaaja, Leiväntalo, Jyväskylä

15:05 Elämää ilman rahapelihaittoja. Rahapelihaittoja on vähemmän ja ne tunnistetaan aikaisemmin. Arpaprojekti 2015-2019. Tapio Jaakkola Projektipäällikkö Arpa-projekti, EHYT  ry

Tervetuloa!

Tilaisuuden livestream on katsottavissa osoitteessa: http://youtu.be/QNFc6coNQaE

Twitter:  #arpaprojekti, #puhutaanrahapelaamisesta

Eija Pietilä
projektiasiantuntija
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
puh. 050 514 7658, eija.pietila@ehyt.fi

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on valtakunnallinen ehkäisevän päihde- ja pelihaittatyön asiantuntijajärjestö.

Nettirahapeleihin saatava yhteiset pelirajoitukset – haittoihin puuttuminen ei voi olla yhtiöiden vapaaehtoisuuden varassa29.2.2024 14:37:18 EET | Tiedote

Suomi on siirtymässä nettirahapelaamisessa lisenssijärjestelmään, minkä vuoksi Suomen markkinoilla toimii pian entistä useampi rahapelejä tarjoava yhtiö. Lisenssin saaneita yhtiöitä tulisi koskea samat lakisääteiset pelirajoitukset ja haittojen ehkäisytoimet, jotta rahapeliongelmat ja -haitat eivät lähde nykyistä jyrkempään kasvuun.

EHYT vaatii kokonaisarviota alkoholipolitiikan muutosten vaikutuksista kansanterveyteen ja -talouteen21.2.2024 08:55:21 EET | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT on pettynyt tapaan, jossa hallitusohjelmaan kirjattuja alkoholipoliittisia muutoksia käsitellään yksittäisinä toimenpiteinä ilman yhteisvaikutuksien arviointia terveyteen, hyvinvointiin ja kansantalouteen. Ilman kokonaiskuvaa päädytään tilanteeseen, joka lisää alkoholin aiheuttamia haittoja ja on kansalaisten toiveiden vastainen.

Rahapeliuudistuksessa on selvitettävä lapsiin ja nuoriin kohdistuvat vaikutukset30.1.2024 08:22:00 EET | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset vetoavat, että rahapelijärjestelmän uudistus on valmisteltava huolellisesti ja hyvän lainvalmistelutavan mukaisesti. Lapsia ja nuoria aikuisia (18–24-vuotiaat) on myös uudessa järjestelmässä suojeltava rahapelihaitoilta. Oleellinen osa valmistelua on lapsivaikutusten arviointi, jonka tulokset on otettava huomioon lain sisällössä ja toimeenpanossa.