Basam BooksBasam Books

Puhuttava runo - puolison itsemurhasta runoteos

Tietämisen hetket jättivät minut on Miika Nuutisen kolmas runokokoelma.Teos käsittelee rehellisesti ja syvällisesti Nuutisen avopuolison itsemurhaa, siitä seurannutta surua, traumaperäistä stressihäiriötä ja hidasta toipumista.

Kokoelma kertoo ihmismielen monimuotoisuudesta ja hyväksynnän tärkeydestä. Runot ovat vähäsanaisia, mutta paljon puhuvia. Kaikesta voi selvitä vaikka syvä jälki jäisikin. Aika auttaa. Kokoelma ei anna vastauksia, vaan käsittelee olemassaoloa monelta eri kantilta.

Tietämisen hetket jättivät minut on yhteiskunnallisesti puhuttava teos. Harvoin suomalaisessa kirjallisuudessa on käsitelty kyseistä aihetta näin avoimesti. Se antaa lohtua lukemattomille itsemurhan tehneiden omaisille.

Mika Nuutinen ei olisi halunnut kirjoittaa kyseistä teosta, mutta oli pakko. Säkeet auttoivat häntä selviämään päivästä toiseen. Kirjoittamisen kautta hän koetti ymmärtää tapahtunutta.

Kaikki asiat muistuttivat häntä siitä, kun hän nosti avopuolisonsa hirrestä. Traumaperäinen stressihäiriö sai vallan. Asiat muistuttivat menetyksestä. Vastaantulevat rekat pelottivat. Kaikki oli muuttunut. Mies ei tiennyt mitä hän oli.

Loppujen lopuksi teos on kunnianosoitus ihmisen elämälle.

Miika Nuutinen on joensuulainen sirkustaiteilija ja runoilija (s.1978 ). Nuutisen esikoisteos julkaistiin 2007. Nuutinen on kirjoittanut aiemmin tekstejä ja esiintynyt nykysirkusesityksissä muunmuassa Agit-Cirkin ja Sirkus Supiaisen tuotannoissa.

Kuolemasi jälkeen olen opetellut uutta taitoa: elämää

Kävelen hitaasti, näen minne kuljen

Eksyessäni löydän takaisin

Tie, jota vastaukset peittävät

ei vie meitä kotiin

Pike Hilakari
Markkinointi ja viestintä
Basam Books Oy
pike@basambooks.fi

Meritullinkatu 21

040 500 8695, asiakaspalvelu@basambooks.fihttps://basambooks.fi

Helsinkiläinen erikoiskustantamo Basam Books on palannut juurilleen filosofian, kaunokirjallisten klassikkojen, runojen ja suurten hahmojen elämäkertojen pariin. Vanha kunnon Basam Books jatkaa tutulla laadusta tinkimättömällä linjallaan ja kustantamon puikkoihin on palannut yli 20 vuotta alalla toiminut kustannusjohtaja Batu Samaletdin. Jatkossa kustannusohjelmaamme kuuluvat vahvasti myös äänikirjat, tavoitteena on tuoda kaikki Basam Booksin mestariteokset kuunneltavaksi myös äänikirjoina!