Pula osaavasta työvoimasta pahenee pääkaupunkiseudulla

Yritysten rekrytointitarpeet ovat vahvassa kasvussa Helsingin seudulla. Samaan aikaan yritykset kamppailevat osaavan työvoiman saatavuudesta. Pula osaajista vaikeuttaa yritysten kasvua ja liiketoiminnan kehitystä.

Projektipäällikkö Olli Ojan mukaan osaajapula tarvitsee pikaisia ratkaisuja.

Helsingin seudun kauppakamari selvitti yritysten näkemyksiä rekrytointitarpeista ja osaavan työvoiman saatavuudesta huhtikuussa 2021. Kyselyyn vastasi 243 yritystä.

”Seuraavan kuuden kuukauden aikana rekrytointitarve kasvaa jo lähes puolella yrityksistä. Ero viime syksyyn on todella selvä: silloin vain alle neljäsosa vastaajayrityksistä kertoi, että rekrytointitarve kasvaa lähitulevaisuudessa”, sanoo Ennakointikamarin projektipäällikkö Olli Oja Helsingin seudun kauppakamarista.

Työvoiman kysyntä kasvaa suuremmaksi muutaman vuoden aikajänteellä, jolloin rekrytointitarpeen kasvusta raportoi jo lähes 70 % yrityksistä. ”Syksyllä 2020 yritysten tulevaisuudennäkymät olivat negatiivisemmat ja tuolloin rekrytointitarpeen nähtiin kasvavan seuraavan parin vuoden aikajänteellä vain joka toisessa yrityksessä”, kertoo Oja.

Ojan mukaan kansainvälisestä taloudesta kuuluu kovia kasvuviestejä, koronarokotukset etenevät ja taloutta hidastavia rajoituksia saadaan kevennettyä terveysturvallisesti Uudellamaallakin. ”Oli ennakoitavissa, että yritysten rekrytointinäkymät ovat myös kyselyssä kasvussa. Silti ero syyskuun vastauksiin yllätti positiivisesti, työvoiman kysynnän suunta on selkeä”, painottaa Oja.

Osaajapula tarvitsee pikaisia ratkaisuja

Positiivisia signaaleja varjostaa kuitenkin yritysten kasvava huoli osaavan työvoiman saatavuudesta. Se ei ole ongelmana poistunut koronapandemian myötä. Huhtikuussa kyselyyn vastanneista yrityksistä lähes 60 % raportoi kokevansa pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Syksyn 2020 kyselyssä osaajapulasta raportoi noin puolet vastaajista, joten ongelma on pahenemassa. Kyselyssä 56 % vastaajista ilmoitti, että osaavan työvoiman saatavuus vaikeuttaa yrityksen kasvua ja liiketoiminnan kehitystä.

Kolme yleisintä syytä yritysten rekrytointihaasteisiin olivat hakijoiden vähäinen työkokemus ja se että avoimiin tehtäviin ei ole ollut riittävästi hakijoita sekä kiristynyt kilpailu työntekijöistä.

”Signaalit ovat selviä: työvoiman kysyntä on lähdössä kasvuun, mutta pula osaavasta työvoimasta tulee lähitulevaisuudessa vain pahenemaan. Tällä menolla ajaudumme harmillisen nopeasti viime vuosina yleistyneeseen tilanteeseen, jossa yritykset raportoivat, että kasvu jää yhä useammin kiinni juuri osaavan työvoiman saatavuudesta”, Oja muistuttaa.

Signaaleihin onkin hyvä reagoida Uudellamaalla heti, koska paluu paljon puhuttuun ”uuteen normaaliin” ei itsessään tuo ratkaisuja tilanteeseen. Ojan mukaan kyse on monisyisestä haasteesta, johon on etsittävä ratkaisuja kaikilla rintamilla.

"Yrityksistä tulee aikaisempaa enemmän huolestuttavia viestejä paitsi pahenevasta työvoiman saatavuudesta, myös työvoiman ammattiosaamisen puutteista. Ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan kiinteä yhteistyötä yritysten ja ammatillisten oppilaitosten välillä ja se taas kaipaa tukea ja resursseja. Alueen kuntien tiivis yhteistyö on olennaista, kun etsitään ratkaisuja koko aluetta koskevaan osaajapulaan”, Oja korostaa.

Helsingin seudun kauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä suurin osa (89 %) oli pienistä tai keskisuurista yrityksistä. Mukana oli yrityksiä kaikilta toimialoilta kaivostoimintaa ja louhintaa lukuun ottamatta. Edellisen kerran kysely tehtiin syyskuussa 2020.

Olli Oja, Ennakointikamari, projektipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari, p. 050 5647586, olli.oja@helsinki.chamber.fi

Tiina Tikander, Helsingin seudun kauppakamari viestintäpäällikkö, p. 046 878 7540, tiina.tikander@helsinki.chamber.fi

Projektipäällikkö Olli Ojan mukaan osaajapula tarvitsee pikaisia ratkaisuja.

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Kasvava Helsingin seutu tarvitsee Malmin entisen lentokentän aluetta asuntorakentamiseen1.6.2021 08:50:26 EEST | Tiedote

Jo pitkään jatkunut ja ennustettu voimakas väestönkasvu tuo haasteita Helsingin seudun kestävälle maankäytölle, asumiselle ja liikenteelle. Kaikkea uutta rakentamista ei kyetä sijoittamaan jo olemassa oleville asuinalueille, vaan käyttöön on otettava joitain kokonaan uusiakin rakentamisalueita. Helsingissä lähitulevaisuuden tärkein uusi asuinalue on Malmin entisen lentokentän alue.