Suomen Punainen Risti

Punainen Risti auttaa Nepalin tulvien uhreja lahjoittajien tuella

Poikkeuksellisen rajut monsuunisateet ovat aiheuttaneet humanitaarisen kriisin Etelä-Aasiassa. Tulvat haittaavat yli 20 miljoonan ihmisen elämää Nepalissa, Intiassa ja Bangladeshissa.

Suomen Punainen Risti auttaa Nepalin tulvien uhreja lähettämällä 100 000 euroa katastrofirahastostaan.

Maanvyöryissä ja tulvissa on kuollut yli sata ihmistä eteläisessä Nepalissa. Noin 62 000 asuinrakennusta on tuhoutunut täysin ja 100 000 osittain. Tulvien takia noin 800 000 ihmistä on joutunut pakenemaan kodeistaan.

Yli 500 Nepalin Punaisen Ristin vapaaehtoista auttaa paikallisia muun muassa jakamalla ruokaa ja tarjoamalla väliaikaista suojaa.

- Avun tarve on valtava. Nepal on yksi maailman köyhimpiä maita, joka edelleen toipuu vuoden 2015 maanjäristyksistä. Suomalaisten lahjoittajien tuella voidaan muun muassa edistää terveyttä, kunnostaa koteja ja helpottaa ihmisten toimeentuloa. Monin paikoin sato on tuhoutunut täysin, kertoo Punaisen Ristin terveydenhuollon neuvonantaja Rea Noponen.

Suomen Punainen Risti on auttanut Nepalissa vuodesta 2007. Hätäavun lisäksi järjestö tukee nepalilaisten yhteisöjen pitkäjänteistä valmistautumista katastrofeihin, kuten tulviin ja maanvyöryihin.

Nälkäpäivän lipaskeräys alkaa ensi viikolla

Nälkäpäivänä kerätään sitomattomia varoja Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon, jotta kriisitilanteissa voidaan toimia nopeasti. Maailmalla apua tarvitsevat konfliktien ja luonnonkatastrofien uhrit.

Suomen isoimmissa kaupungeissa voi lähteä keräämään ilman ennakkoilmoittautumista. Lipaskerääjiksi ovat tervetulleita kaikki, eikä aiempaa kokemusta tarvitse. Kerätä voi oman aikataulun mukaan, puolesta tunnista koko päivään. Lähimmän lippaidenjakopisteen voi katsoa osoitteesta Nälkäpäivä.fi.

Nälkäpäivään voi lahjoittaa:
• Lähettämällä tekstiviestin SPR numeroon 16499 (15 €/viesti)
• Netissä osoitteessa nälkäpäivä.fi
• Soittamalla numeroon 0600 12220 (20,12 €/puhelu + pvm)
• MobilePay:lla ja Pivolla numeroon 1001
• Tilisiirrolla tilille FI06 2219 1800 0680 00, viite 5173

#Nälkäpäivä

Punaisen Ristin kuvia saa ladata ilmaiseksi rekisteröitymällä Punaisen Ristin kuva-arkistoon osoitteessa http://aineistopankki.punainenristi.fi/

Keräyslupa: POL-2015-8798 & ÅLR 2016/8243

Terveydenhuollon neuvonantaja Rea Noponen, p. 020 701 2037, rea.noponen@punainenristi.fi
Tiedottaja Mari Mäkinen, p. 020 701 2223, mari.makinen@punainenristi.fi

Yhteyshenkilöt