Punainen Risti avustaa Helsinkiä ja Vantaata koronarokotuksissa ja tartuntajäljityksessä – tarve sadoille uusille vapaaehtoisille

Helsingin ja Vantaan kaupungit ovat pyytäneet Suomen Punaisen Ristin apua tartuntajäljitykseen ja koronarokotuksissa tukemiseen. Vapaaehtoistehtäviin haetaan nyt satoja ihmisiä Helsingissä ja Vantaalla. Punainen Risti on varautunut myös muiden kuntien avunpyyntöihin.

Viranomaiset vastaavat jäljityksestä ja rokotuksista. Vapaaehtoiset toimivat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tukena.

– Vapaaehtoisia haetaan kahteen eri tehtävään. Tartuntajäljityksessä vapaaehtoiset toimivat puhelimitse tukien ammattilaisten työtä. Rokotuksissa vapaaehtoiset opastavat rokotukseen saapuvia ja varmistavat, että jokaisella tulijalla on maski. Lisäksi he tukevat ammattilaisia rokotuksen jälkitarkkailussa, ensiaputoiminnan koordinaattori Niina Hirvonen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piiristä sanoo.

Vapaaehtoiset auttavat erityisesti ruuhkahuippujen aikana. He eivät korvaa ammattilaisten työtä. Kaupungit ovat rekrytoineet ja rekrytoivat satoja työntekijöitä.

Punainen Risti kouluttaa vapaaehtoiset tehtäviinsä

Punainen Risti kouluttaa kaikki vapaaehtoiset yhteistyössä Helsingin ja Vantaan kaupunkien kanssa. Punainen Risti vastaa myös muiden järjestöjen kautta tulevien vapaaehtoisten rekrytoinnista ja kouluttamisesta. Vapaaehtoiset perehdytetään tehtäviin myös paikan päällä. Vapaaehtoiset eivät käytä potilastietokantaa.

– Kyseessä on poikkeuksellinen tilanne, kun tavoitteena on rokottaa mahdollisimman nopeasti suuri osa ihmisistä. Punainen Risti on valmis auttamaan viranomaisia koko maassa, jos apua pyydetään. Tehtäviin tarvitaan nyt myös paljon aivan uusia vapaaehtoisia, ja kannustamme kaikkia kiinnostuneita ilmoittautumaan mukaan, Punaisen Ristin kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Aki Pihlaja sanoo.

Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi Helsinkiin tai Vantaalle

Tartuntajäljitys:

Helsinki ja Vantaa

Rokotukset:

Vantaa

Lisätietoja: Viestinnän asiantuntija Senni Puustinen 040 610 9447

Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin ensiaputoiminnan koordinaattori Niina Hirvonen. Kuva: Joonas Brandt
Punaisen Ristin kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Aki Pihlaja. Kuva: Marjaana Malkamäki

This Christmas, young people’s families will need special support – youth shelters will provide help both online and in person21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

The coronavirus pandemic has widened the well-being gap amongst young people and families. While some people enjoy spending more time together, others experience conflicts. As the pandemic continues over the holidays, it is important for families to receive support quickly and effortlessly. The Red Cross youth shelters will be on call throughout Christmas, and help will be available both online and face-to-face.

Denna jul behöver ungas familjer speciellt stöd – De ungas skyddhus hjälper till på nätet och ansikte mot ansikte21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

Coronatiden har ökat välfärdsskillnader hos ungdomar och familjer. Andra njuter av att ha mer tid med familjen, hos andra har den spänt relationerna. Då coronasituationen fortsätter över helgdagarna är det viktigt att familjerna får stöd snabbt och lätt. Röda korsets De ungas skyddshus dejourerar hela julen och man kan söka hjälp både personligen och på nätet.

Tänä jouluna nuorten perheet tarvitsevat erityistä tukea – Nuorten turvatalot auttavat verkossa ja kasvokkain21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

Korona-aika on kasvattanut nuorten ja perheiden hyvinvointieroja. Toiset nauttivat lisääntyneestä perheajasta, toisilla se on kiristänyt välejä. Koronatilanteen jatkuessa yli juhlapyhien on tärkeää, että perheet saavat tukea nopeasti ja helposti. Punaisen Ristin Nuorten turvatalot päivystävät läpi joulun, ja apua voi hakea sekä kasvokkain että verkosta.