Punainen Risti harjoittelee suuronnettomuuksien varalle Vaasassa ja Saarenmaalla

Suomen Punainen Risti harjoittelee yhdessä turvallisuus- ja pelastusviranomaisten kanssa merellisen suuronnettomuuden evakuointi- ja pelastustehtäviä Vaasassa torstaina 14. syyskuuta. Samaan aikaan Virossa Saarenmaalla harjoitellaan Kuresaaren sairaalan evakuointia onnettomuustilanteessa. Yhteisharjoittelu kehittää eri toimijoiden ja vapaaehtoisten välistä yhteistyötä.

Länsi-Suomen merivartioston järjestämän Sommarö-suuronnettomuusharjoituksen skenaariossa Uumajaan matkalla olevan matkustaja-aluksen autokannella syttyy tulipalo. Matkustajia ja miehistön jäseniä joudutaan evakuoimaan laivasta ja pelastuslautoilta väliaikaiseen evakuointikeskukseen Vallgrundin merivartioasemalle.

Sommarö-harjoituksessa Suomen Punainen Risti harjoittelee evakuointikeskuksen toimintaa yhdessä viranomaisten kanssa. Punaisen Ristin tehtävänä on tukea viranomaisen pelastus-, lääkintä- ja sosiaalipalveluja loukkaantuneiden ja evakuoitujen hoidossa ja henkisessä tuessa.

– Punaisella Ristillä on valmius auttaa viranomaista suurten onnettomuustilanteiden pelastus- ja avustustehtävissä. Olemme kehittäneet maailman kriisi- ja katastrofikohteiden avustustyön pohjalta kotimaankin toimintaan sopivan evakuointisairaalan. Sommarön yhteisharjoituksessa kehitämme kykyämme suurten ihmismäärien vastaanottoon ja huolenpitoon onnettomuustilanteissa ja väestönsiirroissa, sanoo kansainvälisen avun johtaja Kalle Löövi.

Onnistunut tiedonjako eri toimijoiden ja viranomaisten välillä on evakuointikeskuksen tärkeimpiä tehtäviä. Evakuointikeskuksessa Punaisen Ristin auttajat rekisteröivät pelastetut matkustajat, selvittävät heidän tilanteensa, jakavat heille lämmintä juomaa ja ruokaa sekä vaatteita ja huopia.

– Onnettomuustilanne järkyttää ihmisen perusturvallisuuden tunnetta. Henkisen tuen tehtävänä on palauttaa tuo turvallisuuden tunne yksinkertaisillakin teoilla - lämmin juoma ja huopa ja toisen ihmisen kuunteleva läsnäolo auttavat palautumaan pelkoreaktiosta. Ensihuollon tehtävänä on myös varmistaa, että uhri saa nopeasti yhteyden läheisiinsä, kertoo psykososiaalisen tuen suunnittelija Tuula Luoma.

Sommarö-harjoitukseen osallistuu noin 40 Punaisen Ristin koulutettua avustustyöntekijää ja vapaaehtoista.

Saarenmaalla harjoitellaan Kuresaaren sairaalan evakuointia

Virossa Saarenmaalla harjoitellaan Kuresaaren sairaalan evakuointia kuvitteellisessa suuronnettomuudessa. Evakuointia harjoittelee Viron lääkinnällinen valmiusryhmä sekä Viron Punainen Risti, jota Suomen Punainen Risti tukee. Harjoituksessa kehitetään yhteistyömuotoja ja jaetaan osaamista eri toimijoiden kesken.

– Evakuoinnin harjoittelu Saarenmaalla on opettavaista, sillä saari ja merellinen ympäristö asettavat omat logistiset rajoitteensa, kertoo katastrofiterveydenhuollon suunnittelija Johanna Arvo.

Vaasan ja Saarenmaan yhteisharjoitusten tavoitteena on jakaa eri toimijoiden osaamista ja kehittää yhteistyötä varautumisissa suuronnettomuuksiin. Vaasan Sommarö-harjoitusta tulevat seuraamaan myös muiden Itämeren maiden Punaisen Ristin edustajat.

Nälkäpäivänä kerätyillä varoilla autetaan äkillisissä kriiseissä Suomessa

Nälkäpäivän lipaskeräys järjestetään 14.–16.9. ympäri Suomea. Nälkäpäivänä varoja kerätään katastrofirahastoon, jonka sitomattomien varojen turvin Suomen Punainen Risti pystyy auttamaan nopeasti myös kotimaan onnettomuus- ja kriisitilanteissa.

Katastrofirahaston varoilla ylläpidetään Punaisen Ristin materiaalivalmiutta, kuten evakuointikeskusta ja evakuointisairaalaa sekä koulutetaan henkisen tuen, ensihuollon ja ensiavun vapaaehtoisia. Katastrofirahastosta rahoitetaan myös psykologien valmiusryhmä, joka on viranomaisten tukena laajoissa kriisitilanteissa joka puolella Suomea.

Nälkäpäivään voi lahjoittaa:

-          Lähettämällä tekstiviestin SPR numeroon 16499 (15 €/viesti)
-          Netissä osoitteessa nälkäpäivä.fi
-          Soittamalla numeroon 0600 12220 (20,12 €/puhelu + pvm)
-          MobilePay:lla ja Pivolla numeroon 1001
-          Tilisiirrolla tilille FI06 2219 1800 0680 00, viite 5173

#Nälkäpäivä

Keräyslupa: POL-2015-8798 & ÅLR 2016/8243

Lisätietoa harjoituksen skenaarioista Merivartion tiedotteesta 12.8.2017: Sommarö-suuronnettomuusharjoituksessa tuli on päässyt irti matkustaja-aluksella

Kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi, Suomen Punainen Risti, p. 040 8280 880, kalle.loovi@punainenristi.fi

Psykososiaalisen tuen suunnittelija Tuula Luoma, Suomen Punainen Risti, p. 020 701 2130, tuula.luoma@punainenristi.fi

Katastrofiterveydenhuollon suunnittelija Johanna Arvo, Suomen Punainen Risti p. 020 701 2056, johanna.arvo@punainenristi.fi