Punainen Sulka 2017 kampanjoi aktiivisesti koko kevään – Koossa lähes kaksi miljoonaa euroa

Punainen Sulka 2017 ja lionsklubit juhlistavat satavuotiasta itsenäistä Suomea ja satavuotiasta kansainvälistä lionstoimintaa kampanjoimalla aktiivisesti koko kevään. Tavoitteena on ensi kesäkuun loppuun mennessä koota viisi miljoonaa euroa nuorten hyväksi Suomessa. Maaliskuussa käynnistynyt kampanja on tammikuun loppuun mennessä koonnut nuorten itsenäisen elämän tukemiseen jo 1,9 miljoonaa euroa.
Sulkalähettiläs Juuso Mäkilähde haastatteli Punaisen Sulan keräyskumppaneihin kuuluvan Yeesi ry:n edustajia Narinkkatorilla vapaaehtoisten päivänä joulukuussa.  Kuva: Thorleif Johansson
Sulkalähettiläs Juuso Mäkilähde haastatteli Punaisen Sulan keräyskumppaneihin kuuluvan Yeesi ry:n edustajia Narinkkatorilla vapaaehtoisten päivänä joulukuussa. Kuva: Thorleif Johansson

Punainen Sulka 2017 logo Ystävänpäivän tienoilla ja myöhemminkin kevään mittaan Punainen Sulka ja lionsklubit toteuttavat useita tapahtumia eri puolilla maata hyväntuulisessa leijonahengessä. – Sadat lionsklubit tempaisevat useamman kerran omilla kotipaikkakunnillaan kootakseen varoja kampanjan hyväksi. Moni klubi on vain noin parinkymmenen jäsenen voimin koonnut jo toistakymmentätuhatta euroa yhteiseen kampanjakassaan esimerkiksi järjestämällä konsertteja, koko perheen tapahtumia, myyjäisiä ja perinteisiä lipaskeräyksiä, kertoo kampanjatyöryhmän viestinnästä vastaava Harri Ala-Kulju.

Ystävän päivänä 14.2.2017 Punainen Sulka ja keräyskumppanit järjestävät Järvenpää-talossa seminaarin, jonka aiheina ovat nuorten syrjäytymiseen liittyvät näkökulmat, Punainen Sulka -kampanjan merkitys nuorille sekä Lions-toiminta 100 vuotta -ohjelman vaikuttavuus kotimaassa ja maailmanlaajuisesti. Mukana on sulkalähettiläs, kuvataiteilija Soile Yli-Mäyry, jonka taiteella hankitaan kampanjakassaan tuntuva osa. Yhteistyötä tehdään edelleen monella kentällä ja näyttämöllä.

Kampanjan Sulka-lähettiläät tekevät kukin tahoillaan tunnetuksi Punainen Sulka 2017 -työtä. Myös yritykset ovat osallistuneet keräykseen lahjoituksin. Laulaja-lauluntekijä Juha Tapio lahjoitti kampanjaan 35 000 euroa kiertueensa joulukuisen päätöskonsertin tuloista. Mukaan Punainen Sulka -yhteistyöhön ovat lähteneet lisäksi perinteikäs jalkapalloseura KuPS, jääkiekon SM-liiga, Lahden MM-hiihdot sekä maan huippukuoroihin lukeutuva naiskuoro Philomela.

2017 konkreettista tekoa nuorten hyväksi

Neljäsosa keräysvaroista palautuu klubeille omaan nuorten hyväksi tehtävään työhön, kuten harrastuspaikkojen perustamiseen tai ylläpitoon. Lionsklubien järjestämistä tilaisuuksista saa hyvän käsityksen Punaisen Sulan verkkosivuilta sekä Facebook-sivuilta. Tuloja kertyy myös kampanjatuotteiden myynnistä sekä niin pienistä kuin suurista lahjoituksista suoraan Punaisen Sulan verkkosivujen kautta.

– Punainen Sulka 2017 on tuhansien vapaaehtoisten lionien yhteiskunnallinen kannanotto nuorten hyvinvoinnin puolesta. Varoja kootaan nuorten elämänhallinnan tukemiseen painopisteinä syrjäytymisen ehkäiseminen, päihteettömyys, elämänhallinta ja mielenterveys, Harri Ala-Kulju kertoo.

Kampanjan tavoitteeseen – 2017 tekoon nuorten hyväksi – tähdätään yhdessä asiantuntevien keräyskumppaneiden kanssa. Kumppaneina ovat Aseman Lapset ry, Tukikummit-säätiö, Ehyt ry, Partiolaisten kansalaiskasvatusohjelma, Näkövammaisten liiton nuorten opintotoiminta, Lasten ja nuorten säätiön Myrsky-taideterapiahanke sekä Yeesi ry.  Keräyksen suojelija on tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Lisätietoja keräyksestä, tulevista tapahtumista ja nuorten hyväksi kampanjan jälkeen tehtävistä teoista voi lukeakeräyksen verkkosivuilla www.punainensulka.fi.

Kampanjan omaa TV-tuotantoa voi katsoa Punaisen Sulan Youtube-kanavalta.

Facebookissa kampanjasivusto löytyy nimellä Punainen Sulka Röda Fjädern 2017.

Punainen Sulka 2017 –kampanja
Kampanjaryhmän viestintävastaava
Harri Ala-Kulju
harri.ala-kulju@lions.fi

Kuvat

Lions Clubs International on maailman suurin palveluklubien järjestö. Siihen kuuluu 1,4 miljoonaa jäsentä 210 maassa ja yli 47 000 lionsklubissa. Lionstoiminnan täyttäessä 100 vuotta lionit ovat 30.6.2018 mennessä sitoutuneet auttamaan vähintään 100 miljoonaa ihmistä näönsuojelussa, nälän torjunnassa, nuorisotyössä ja ympäristön suojelussa. Tavoite on jo nyt lähes vuoden etuajassa saavutettu, kun 93 miljoonaa ihmistä on saanut apua leijonilta. Suomessakin olemme tavoittaneet jo 1 300 000 ihmistä. Suomessa on noin 920 lionsklubia, joissa on jäseninä lähes 24 000 naista ja miestä. He auttavat kotiseutuaan, kotimaataan ja maailmaa 5 miljoonan euron arvosta vuodessa.

Lionismin tavoitteena on kasvattaa suvaitsevaisuuteen ja kansainväliseen yhteisymmärrykseen, yhdistää lioneita ja klubeja ystävyyteen ja toimintaan kotiseudun, kotimaan ja koko kansainvälisen yhteisön hyväksi. Lionsjärjestön erityiskohteena on Helen Kellerin kannustamana näönsuojelu. Leijonien näönsuojeluaktiviteeteissa on mm. syntynyt valkoinen keppi.