Suomen Lions-liitto ry

Punainen Sulka 2017 vauhdissa Vapaaehtoisten päivänä Narinkkatorilla

9.6.2017 13:30 | Suomen Lions-liitto ry

Punainen Sulka ja lionsklubit tempaisevat Narinkkatorilla Vapaaehtoisten päivänä 3.12.2016 klo 13–16. Tapahtuma tekee tunnetuksi Suomen lionsklubien Punainen Sulka 2017 -kampanjaa, jonka tavoitteena on ensi kesäkuun loppuun mennessä koota viisi miljoonaa euroa nuorten hyväksi itsenäisyyden 100-vuotisuutta juhlivassa Suomessa. Myös kansainvälinen lionstoiminta täyttää 100 vuotta 2017.

Punainen Sulka 2017 logo– Narinkkatorin tapahtumassa voi tutustua Punainen Sulka -kampanjaan ja Suomen lionsklubien vapaaehtoistoimintaan. Mukana menossa ovat myös asiantuntevat ja arvostetut keräyskumppanimme, muiden muassa Tukikummien Hjallis Harkimo. Housebändinä on SKEBA-bändiskabassamme menestynyt Voice Crack Loviisasta. Tilaisuuden juontaa TV:stä tuttu Juuso Mäkilähde, joka on myös yksi Punainen Sulka -lähettiläistämme, kertoo tapahtuman järjestelyistä vastannut lion Veikko Teerioja.

Maaliskuussa käynnistynyt Punainen Sulka 2017 -kampanja on lokakuun loppuun mennessä koonnut nuorten itsenäisen elämän tukemiseen jo 1,5 miljoonaa euroa. Joulun alla Punainen Sulka ja lionsklubit toteuttavat vielä useita tapahtumia eri puolilla maata hyväntuulisessa leijonahengessä.

Helsingissä Vapaaehtoisten päivä huipentuu Juha Tapion konserttiin Hartwall Areenalla. Juha Tapio on luovuttanut merkittävän osuuden Sinun vuorosi loistaa -kiertueen päätöskonsertin tuloista Punainen Sulka 2017 -kampanjalle antamalla leijonanosan lipuista lionsklubien myytäväksi kampanjan hyväksi.

– Lionit ovat tunnettuja tehokkuudestaan ja luotettavuudestaan niin vapaaehtoistyössä kuin varainhankinnassa. Myös Punainen Sulka 2017 -keräyksen tuotto välttämättömien keräyskulujen jälkeen käytetään kokonaan avustuskohteisiin, Suomen Lions-liiton pääsihteeri Maarit Kuikka toteaa.

2017 konkreettista tekoa nuorten hyväksi

Lionsklubit ovat sitoutuneet tekemään Punaisen Sulan keräysvaroilla vähintään 2017 tekoa nuorten hyväksi Suomessa yhteistyössä keräyskumppaneiden kanssa ensi kesäkuun loppuun mennessä. Käytännössä apua toimitetaan kohteisiinsa eri muodoissaan, paitsi lionien omin vapaaehtoisvoimin myös nuorisotyöhön erikoistuneiden keräyskumppaneiden avulla.

Keräyksen kumppaneita ovat Aseman Lapset ry, Tukikummit-säätiö, Ehyt ry, Partiolaisten kansalaiskasvatusohjelma, Näkövammaisten liiton nuorten opintotoiminta, Lasten ja nuorten säätiön Myrsky-taideterapiahanke sekä Yeesi ry. Keräystuloksesta palautuu 25 prosenttia lionsklubeille itselleen käytettäväksi omalla paikkakunnalla tehtävään nuorisotyöhön. Keräyksen suojelija on tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Lions – monta tapaa tehdä hyvää

Lions on maailmanlaajuinen ihan tavallisten ihmisten uskonnollisesti ja poliittisesti
sitoutumaton järjestö, joka tuo apua sitä tarvitseville ihmisille.
– Lioneilla on vahva halu auttaa paikallisesti, ja olemme valmiita osallistumaan myös kansallisiin ja kansainvälisiin projekteihin, Maarit Kuikka muistuttaa. Hän kuvaa lionstoimintaa iloiseksi yhdessä tekemiseksi.
– Se on monta tapaa tehdä hyvää. Haluamme luovuttaa isänmaan onnellisempana seuraaville sukupolville, Kuikka kiteyttää.

Vapaaehtoisten päivä kutsuu mukaan toimintaan

Vapaaehtoistoisten päivää on vietetty vuodesta 1985, kun YK:n yleiskokous päätti julistaa joulukuun 5. päivän kansainväliseksi vapaaehtoistoiminnan päiväksi. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta vapaaehtoistoiminnan tärkeydestä ja saada ihmisiä entistä enemmän mukaan vapaaehtoistoimintaan.

Vapaaehtoisten päivän kampanjan toteuttavat tänä vuonna Kansalaisareena ry verkostoineen yhteistyössä RAY:n, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n, Valtakunnallisen liikunta- ja urheiluorganisaatio Valo ry:n, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssin, Metsähallituksen luontopalveluiden, Opintokeskus Siviksen sekä Kirkkohallituksen kanssa. Päivän teemana on: Kun tukea tarvitaan, on vapaaehtoinen lähellä.

Narinkkatorin ohjelma 3.12. klo 13–16

Tapahtuma tarjoaa ohjelmaa sekä lavalla että kolmessa teltassa, joissa esittelemme Punaista Sulkaa ja Lions-toimintaa. Yksi teltoista on varattu naisklubeille. Tarjolla on myös makkarakeittoa. Lipaskeräys on helppo tapa tukea Punainen Sulka 2017 -kampanjaa paikan päällä. Torilla myydään kampanjan hyväksi myös arpoja ja joka arpa voittaa.

Päivän ohjelma
13.00 Housebändi Voice Crack
13.10 Juontaja Juuso Mäkilähde kertoo päivän tapahtumista lyhyesti.
13.15 Suomen Lions-liiton pj. Heikki Hemmilän avaus
13.20 Punainen Sulka/ Lions-toiminta. Juuso Mäkilähde jututtaa Suomen Lions-liiton pääsihteeri Maarit Kuikkaa.
13.30 Partiolaiset keräyskumppanina. Partio kasvattaa vastuunottoon, parempaan arjenhallintaan ja kykyyn kantaa vastuuta osana ryhmää.
13.40 Aseman Lapset/ Walkers keräyskumppanina. Olli Fabritius haastateltavana ja Onni Holmström kitara ja laulu. Walkers-bussi myös torin laidalla. Toiminnan idea on yksinkertainen; kyse on elämän asenteesta; kulkemisesta ja kohtaamisesta – ollaan ihmisiksi.
13.50 Housebändi Voice Crack
14.05 Tukikummit ry keräyskumppanina. Haastateltavana Hjallis Harkimo, Tukikummit ry:n varapj. ”Sillä on merkitystä, onko nuoren elämässä merkitystä.” Tukikummit on auttanut jo lähes kolmea tuhatta perhettä.
14.15 Näkövammaisten liitto keräyskumppanina. Haastateltavana Joose Ojala, jolta musiikkia luvassa. Nuorisotoiminta tarjoaa vertaistukea. Nuoret keskustelevat ja vaihtavat kokemuksia. Toiminta tarjoaa mahdollisuuden heittäytymiseen, uuden kokeilemiseen ja oppimiseen.
14.25 EHYT ry keräyskumppanina. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii terveiden elämäntapojen edistämiseksi koko maassa ja kaikenikäisten ihmisten parissa.
14.35 LIONS Quest - Elämisentaitoja - tarkoituksena antaa lapsille ja nuorille valmiuksia selvitä kasvavien haasteiden keskellä. Avainasioina opetetaan avoimuutta, myönteisyyttä, turvallisuutta, itseluottamusta ja päätöksentekotaitoja.
14.50 Housebändi Voice Rock
15.05 Yeesi keräyskumppanina. Yeesiläisyys on nuorten toisille nuorille tekemää vapaaehtoistoimintaa, joka edistää nuorten mielen hyvinvointia ja vahvistaa heidän voimavarojaan. Haastateltavana Heikki Luoto ja Oona Hänninen. Yeesi järjestää eläinasusteissaan ”Halitempauksen” eli he levittävät hyvää mieltä halaamalla ihmisiä.
15.15 Lasten ja Nuorten säätiö ja MYRSKY-hanke keräyskumppanina. Lähtökohtana on ajatus taiteen voimaannuttavasta vaikutuksesta. Taidetta toteutettaessa nuoren itsetunto ja sosiaaliset taidot vahvistuvat.
16.00 Tilaisuus päättyy

Pääsihteeri
Maarit Kuikka,
maarit.kuikka@lions.fi
matkapuhelin 040 580 2494
www.lions.fi

Punainen Sulka 2017 –kampanjasta
Kampanjaryhmän viestintävastaava
Harri Ala-Kulju
harri.ala-kulju@lions.fi

Suomen Lions-liitto ry

010 501 4502http://www.lions.fi

Lions Clubs International on maailman suurin palveluklubien järjestö. Siihen kuuluu 1,4 miljoonaa jäsentä 210 maassa ja yli 47 000 lionsklubissa. Lionstoiminnan täyttäessä 100 vuotta lionit ovat 30.6.2018 mennessä sitoutuneet auttamaan vähintään 100 miljoonaa ihmistä näönsuojelussa, nälän torjunnassa, nuorisotyössä ja ympäristön suojelussa. Tavoite on jo nyt lähes vuoden etuajassa saavutettu, kun 93 miljoonaa ihmistä on saanut apua leijonilta. Suomessakin olemme tavoittaneet jo 1 000 000 ihmistä. Suomessa on noin 930 lionsklubia, joissa on jäseninä lähes 24 000 naista ja miestä. He auttavat kotiseutuaan, kotimaataan ja maailmaa 5 miljoonan euron arvosta vuodessa.

Lionismin tavoitteena on kasvattaa suvaitsevaisuuteen ja kansainväliseen yhteisymmärrykseen, yhdistää lioneita ja klubeja ystävyyteen ja toimintaan kotiseudun, kotimaan ja koko kansainvälisen yhteisön hyväksi. Lionsjärjestön erityiskohteena on Helen Kellerin kannustamana näönsuojelu. Leijonien näönsuojeluaktiviteeteissa on mm. syntynyt valkoinen keppi.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Lions-liitto ry

Röda Fjädern 2017-kampanjen fortsätter aktivt under hela våren - Nästan två miljoner euro insamlat9.2.2017 12:42Tiedote

Röda Fjädern 2017 och lionsklubbarna firar det hundraåriga självständiga Finland och den hundraåriga internationella lionsverksamheten genom att aktivt föra kampanjen under hela våren. Målet är att fram till slutet av juni samla in fem miljoner euro för de unga i Finland. Kampanjen som började i mars har i slutet av januari redan samlat in 1,9 miljoner euro för att stöda ett själständigt liv för unga.

Punainen Sulka 2017 kampanjoi aktiivisesti koko kevään – Koossa lähes kaksi miljoonaa euroa9.2.2017 12:42Tiedote

Punainen Sulka 2017 ja lionsklubit juhlistavat satavuotiasta itsenäistä Suomea ja satavuotiasta kansainvälistä lionstoimintaa kampanjoimalla aktiivisesti koko kevään. Tavoitteena on ensi kesäkuun loppuun mennessä koota viisi miljoonaa euroa nuorten hyväksi Suomessa. Maaliskuussa käynnistynyt kampanja on tammikuun loppuun mennessä koonnut nuorten itsenäisen elämän tukemiseen jo 1,9 miljoonaa euroa.