Punaisen Ristin vapaaehtoiset avustavat viranomaisia koronarokotuksissa – lähes 30 kuntaa on pyytänyt apua

Punaisella Ristillä on valmius auttaa koronarokotuksissa koko Suomessa. Vantaalla tehtävään koulutetut vapaaehtoiset ovat jo tukena rokotuksissa.
Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoinen Inkeri Metsäpelto ohjaa rokotukseen tulevia asiakkaita vastaanotossa. Kuva: Leena Koskela / Suomen Punainen Risti

Koronapandemian seurauksena Suomessa on käsillä poikkeuksellinen tilanne, jossa tavoitteena on rokottaa mahdollisimman nopeasti suuri osa ihmisistä. Rokotukset ovat viranomaisten vastuulla, mutta Punainen Risti voi tukea rokotusten antamisessa.

Vantaalla vapaaehtoiset jo neuvovat ja ohjaavat rokotettavaksi tulevia. Ensiaputaitoiset vapaaehtoiset myös auttavat rokotteen saaneiden jälkitarkkailussa. Vapaaehtoiset auttavat erityisesti ruuhkahuippujen aikana eikä heillä korvata terveysalan ammattilaisten työtä. Kaupungit ovat rekrytoineet ja työllistäneet satoja henkilöitä rokotetyöhön.

– Viranomaiset ovat olleet erittäin tyytyväisiä asiansa osaaviin ja sitoutuneisiin vapaaehtoisiin. Vapaaehtoiset ovat kiitelleet hyvää ilmapiiriä, työntekijöiden kannustavaa asennetta ja laadukasta ennakkokoulutusta, kertoo Helsingin ja Uudenmaan piirin ensiaputoiminnan koordinaattori Niina Hirvonen.

Vantaalla vapaaehtoisia on lähtenyt mukaan noin 80 ja uusia vapaaehtoisia koulutetaan jatkuvasti. Sadat vapaaehtoiset ovat valmiina auttamaan ympäri Suomea. Halu auttaa motivoi niin vapaaehtoistoiminnan konkareita kuin noviiseja.

– Tämä on niin antoisaa. Mielelläni auttaisin täällä vaikka joka päivä jos saisin, kertoo tuore vapaaehtoinen Inkeri Metsäpelto.

Punaisen Ristin koulutetut vapaaehtoiset ovat valmiita antamaan apua ympäri Suomea

Apua ollaan nyt valmiita tarjoamaan lähes 30 kunnassa. Varsinais-Suomessa rokotustoiminta alkaa ensi viikolla. Valmistelut ovat hyvässä vauhdissa myös Paraisilla, Kuopiossa ja Rovaniemellä.

Uusille vapaaehtoisille on tarvetta kaikkialla Suomessa.

– Punainen Risti varautuu ja valmistautuu jatkuvasti erilaisia yhteiskunnan kriisitilanteita varten. Uskon, että kun rokotukset pääsevät kunnolla käyntiin, tukitehtäviin tarvitaan apukäsiä, sanoo kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Aki Pihlaja.

Rokotuksissa avustaminen alkaa suurimmassa osassa kuntia helmikuun ja maaliskuun aikana. Toiminnan aloittaminen eri paikkakunnilla riippuu rokotteiden saatavuudesta.

Kotimaan valmiustoiminnan päällikkö, Aki Pihlaja, p. 040 163 2227

Helsingin ja Uudenmaan piirin ensiaputoiminnan koordinaattori, Niina Hirvonen, p. 040 042 8918

Viestinnän asiantuntija, Aku Suomalainen, p. 040 664 3236

Inkeri Metsäpelto ohjaa koronarokotukseen tulevia Vantaalla. Kuva: Leena Koskela / Suomen Punainen Risti
Suomen Punaisen Ristin ensiaputaitoiset vapaaehtoiset auttavat rokotettujen jälkitarkkailussa. Helena Heinonen keskustelee rokotettujen kanssa Vantaalla.