Puolet Pirkanmaan vientiyrityksistä uskoo viennin arvon kasvavan – pk-yritykset panostavat kansainvälistymiseen ja innovaatioihin

Pirkanmaan pk-vientiyritykset hakevat kuluvana vuonna voimakasta kasvua. 40 prosenttia maakunnan kansainvälisillä markkinoilla toimivista yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan kansainvälistymiseen. Noin kolmannes yrityksistä puolestaan kertoo innovaatiosatsaustensa kasvavan. Pirkanmaalla toimivista pk-yrityksistä hieman vajaat 40 prosenttia ilmoittaa toimivansa ensisijaisesti kansainvälisillä markkinoilla. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Yli kolmannes kansainvälisesti toimivasta pirkanmaalaisyrityksestä harjoittaa suoraa tavaravientiä ja noin 40 prosenttia palveluvientiä. Silti melko pieni osuus yrityksistä arvioi, että kokonaisliikevaihdosta yli puolet tulee suorasta viennistä.

–Pirkanmaan pk-vientiyritysten näkymät ovat positiiviset ja kasvuhaluiset. Pk-yritysbarometrin mukaan lähes puolet vastaajista arvioi, että yrityksen viennin arvon kasvaa kuluvan vuoden aikana. Erinomainen merkki on myös se, että niin moni ulkomaanmarkkinoilla toimivista maakunnan yrityksistä aikoo tehdä lisäpanostuksia kansainvälistymiseen. Tarvitsemme lisää kansainvälisiä pk-yrityksiä. Yli neljännes vientiyrityksistä kertoo olevansa voimakkaasti kasvuhakuisia ja lisäksi noin 40 prosenttia pyrkii kasvamaan mahdollisuuksien mukaan. Moni yritys pohtii myös yrityskauppoja seuraavien viiden vuoden sisällä, sanoo aluejohtaja Juha Ketola Finnverasta.

Team Finland- toimijat Finnvera, Finpro, Tekes ja Ulkoministeriö kumppaneineen ovat mukana 19.9.2017 Tampereella järjestettävässä Pirkanmaan vientipäivä 2017 -tapahtumassa, joka keskittyy yritysten kansainvälistymiseen ja kasvuun.

Pirkanmaalla on runsaasti suhteellisen pieniä, innovatiivisia ja menestyviä pk-kasvuyrityksiä, joilla on markkinapotentiaalia sekä lähimarkkinoilla että kauempanakin.

–Eritysesti pk-yritysten kansainvälistymisen tukena ovat Finpron asiantuntijat yli 30 toimistossa eri puolilla maailmaa sekä Suomessa lähellä yrityksiä. Olemme aina valmiita sparraamaan, neuvomaan ja opastamaan yrityksiä eteenpäin kansainvälistymisen eri vaiheissa sekä valituilla markkinoilla. Olemme luoneet myös laajan kontakti- ja asiantuntijaverkoston maailmalla tukemaan ja auttamaan suomalaisia yrityksiä kohdemaissa, kertoo Seppo Kaikkonen, aluepäällikkö, Export Finland, Finpro.

Hän kehottaa yrityksiä olemaan aktiivisia ja rohkeasti yhteydessä kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa. Yrityksen apuna kansainvälistymisessä maailmalla Finpron lisäksi on myös ulkoministeriön noin 90 edustuston globaali ulkomaanverkko.

–Verkostomme auttaa varsinkin mahdollisten viennin esteiden ja ongelmien taklaamisessa, antaa yrityksille analyyttistä tietoa kohdemaasta ja auttaa monin eri tavoin yrityksen verkottumisessa ja kontakteissa kohdemarkkinalla, sanoo Team Finland -vientisuurlähettiläs Juha Markkanen ulkoministeriöstä. Markkanen pitää tilaisuudessa puheenvuoron Team Finland -palveluista pähkinänkuoressa ja siitä, millaisia apuja yrityksen kansainvälistymiseen on tarjolla.

Finpro ja muut Team Finland -toimijat seuraavat jatkuvasti globaaleja markkinamahdollisuuksia, suoria kaupanmahdollisuuksia sekä pidemmälle luotsaavia signaaleja markkinoilta, joilla voi olla vaikutusta suomalaisyritysten menestymiseen markkinoilla. Kaikki nämä löytyvät www.marketopportunities.fi-verkkopalvelusta.

Innovaatioihin ja tuotekehitykseen halutaan panostaa

Pirkanmaalla 31 prosenttia kansainvälisesti toimivista pk-yrityksistä arvioi kasvattavansa innovaatio-, tuotanto- ja tuotekehityspanostuksiaan. Koko maan tasolla into panostaa innovaatioihin ja toiminnan kehittämiseen on suurinta 42 prosentilla kansainvälisesti toimivista pk-yrityksistä.

Tekes rahoitti Pirkanmaan yrityksiä viime vuonna noin 40 miljoonalla eurolla. Lähes kaksi kolmasosaa rahoituksesta suunnattiin palvelualoille. Teollisuuden aloja rahoitettiin lähes 11 miljoonalla eurolla.

–Valtaosa eli 70 prosenttia pirkanmaalaisten yritysten Tekes-rahoituksesta kohdistui pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Valtakunnallisestikin pk-yritykset ovat Tekesin keskeisin asiakasryhmä, viime vuonna 77 prosenttia rahoituksestamme käytettiin kasvuhakuisten pk-yritysten innovaatioprojekteihin. Viime syksynä lanseeratusta innovaatiosetelistätuli nopeasti suosittu myös Pirkanmaalla, kertoo palvelujohtaja Kari Komulainen Tekesistä.

Pirkanmaan vientipäivä ja Team Finland tiimitavattavissa -tapahtuma järjestetään Tampereella tiistaina 19.9. osoitteessaTechnopolis Yliopistonrinne, A-talon kokouskeskus, 2 krs. kello 10 alkaen. Tilaisuuden järjestävät Tampereen kauppakamari, Pirkanmaan Yrittäjät ja Nordea. Lisätietoa tapahtumasta, järjestäjistä ja yhteystiedot löytyvät osoitteesta: http://www.tiimitavattavissa.fi/Tampere. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Pk-yritysbarometri

Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät Pk-yritysbarometrin yhteistyössä kaksi kertaa vuodessa. Syksyn 2017 barometri julkistettiin 11.9.2017. Se perustuu noin 4 700 pk-yrityksen vastauksiin eri puolilta Suomea. Vastaajista kansainvälisillä markkinoilla toimii vajaat 1 100 yritystä. Barometriin osallistuneista pirkanmaalaisista yrityksistä 97 ilmoitti harjoittavansa ensisijaisesti kansainvälistä liiketoimintaa.

Juha Ketola, aluejohtaja, Finnvera, 040 582 9280, etunimi.sukunimi@finnvera.fi

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, 040 033 9597, etunimi.sukunimi@finpro.fi

Kari Komulainen, palvelujohtaja, Tekes, etunimi.sukunimi@tekes.fi

Juha Markkanen, vientisuurlähettiläs, ulkoministeriö, 050 3271 314, etunimi.sukunimi@formin.fi

Pohjois-Pohjanmaan vientiyritykset tähyävät uusille markkinoille, mutta pelko luottotappioista saattaa jarruttaa vientiä7.11.2018 09:03Tiedote

Pohjoispohjalaiset vientiyritykset pyrkivät rohkeasti uusille markkinoille: useampi kuin kaksi kolmesta maakunnan vientiyrityksistä (71 %) suunnittelee vientikaupan aloittamista uusiin maihin, kertoo Finnveran vt. aluejohtaja Kari Tuominen Finnveran ja Kauppakamarin Vientikaupan rahoitusbarometrin tuloksista. Vientikaupan rahoitusbarometrin tuloksiin perustuva Vientikaupan rahoituskiertue saapuu Ouluun 9.11.2018. Kiertueella halutaan vahvistaa pk-yritysten rahoitusosaamista.

Kymenlaakson pk-yrityksissä vahva usko viennin kasvuun ja innovaatioihin – vientikaupan riskit paremmin hallintaan8.10.2018 09:15Tiedote

Kymenlaaksolaisten pk-vientiyritysten usko kasvuun ja kansainvälistymiseen on edelleen varsin vahvaa. Maakunnan pk-vientiyrityksistä joka viides kertoo olevansa voimakkaasti kasvuhakuisia, ja lisäksi noin neljännes kertoo kasvavansa mahdollisuuksien mukaan. Tämä selviää Finnveran, Suomen Yrittäjien ja työ- ja elinkeinoministeriön teettämästä syksyn Pk-yritysbarometrista.