Puolet suomalaisista pk-yrityksistä sisäistänyt tietosuojalain ja sen vaatimukset

EU:n yleisen GDPR tietosuoja-asetuksen tuomat velvoitteet ovat puolessatoista vuodessa sisäistetty Suomessa kohtuullisesti. Tietoturva- ja tietosuojaratkaisuihin erikoistuneen D-Fence Oy:n teettämän kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista PK-yrityksistä (80 %) kertoo kartoittaneensa käytössään ja hallussaan olevat henkilörekisterit ja yhteystietolistat. Kuitenkin vain noin puolet (54 %) kyselyyn osallistuneista yrityksistä kertoo osaavansa huolehtia rekistereistään ja valtaosa (88 %) vastanneista myös tiedostaa, että heillä on tietosuojassaan joitain puutteita.

Yleisen tietosuojauudistuksen tarkoitus on muun muassa varmistaa, että ihmisten henkilötiedot pysyvät tallessa ja niitä käsitellään asiaankuuluvalla tavalla. GDPR-sääntely edellyttää, että henkilötietoja käsittelevä yritys pystyy osoittamaan noudattavansa tietosuoja-asetuksen sääntelyä. D-Fencen teettämien haastattelujen mukaan henkilötietojen käsittelyä sääntelevä laki vaikuttaa useiden pienten ja keskisuurten suomalaisyritysten näkökulmasta edelleen monimutkaiselta ja puutteita esiintyy erityisesti tietovirtakuvauksissa, joita tulee laatia jokaisesta rekisteristä erikseen. Yritykset ymmärtävät, että henkilötietojen käsittelyä koskeva dokumentointi ja sisäinen ohjeistus on tärkeätä varmistaa, mutta keinot sen toteuttamiseksi ovat edelleen epäselviä. Vain puolet haastatteluun osallistuneista yrityksistä kertoi järjestäneensä henkilöstölleen tietosuojakoulutuksen.

”Yritysten pitää pystyä käytännössä osoittamaan, että oikeasti noudattavat tietosuojalakeja – pelkkä ilmoitus kotisivulla ei riitä. Tämä tapahtuu laatimalla tietosuojasta selkeät sisäiset omavalvontasuunnitelmat ja raportoimalla tietotilinpäätökset säännöllisesti. Erityisesti PK-yrityksille tulee usein yllätyksenä erityisesti se, että erilaisia rekistereitä on niin useita sähköisestä asiakas- tai henkilöstörekisteristä verkkovierailijalistaan ja fyysiseen käyntikorttikokoelmaan”, kertoo D-Fence Oy:n perustaja Juha Oravala ja jatkaa: ”Lain noudattamisen lisäksi keskeistä on myös se, että yritykset aidosti ymmärtävät kuinka tärkeää on pitää omista, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden tiedoista huolta. Henkilötietojen päätyminen vääriin käsiin voi tuhota sekä yksityishenkilöitä että yrityksiä.”

GDPR-sakot jo sadoissa miljoonissa

D-Fencen teettämään Tietosuojan valmiustila -haastattelututkimukseen osallistui 200 suomalaista pk-yritystä*. Tutkimuksen mukaan yli puolet (59 %) yrityksistä on tehnyt selosteen tietojenkäsittelytoimistaan ja neljä viidesosaa (81 %) on kartoittanut kaikki henkilörekisterinsä. Kolme neljäsosaa (75 %) kuitenkin kertoo, että rekistereihin ei ole tehty tietovirtakuvauksia.

”Henkilötiedot ovat maksuväline, joten niistä tulee pitää huolta samalla tavalla kuin rahasta. Identiteettivarkaudet ovat jatkuva riesa ja jopa roskikseen heitetty vanha lasku voi sisältää tietoja, joita joku voi halutessaan käyttää hyväksi. Tietovuotoja havaitaan jatkuvasti ja viranomaiset myös puuttuvat niihin hanakasti. EU:ssa on viime vuoden toukokuusta lähtien määrätty yli 400 miljoonan edestä GDPR-sakkoja ja lienee vain ajan kysymys, milloin Suomessa lätkäistään ensimmäiset suuret sakot tietosuojan laiminlyönnistä”, jatkaa Oravala.

Vaikka henkilötietojen ja -rekisterien dokumentaatio on helppo hankkia ulkoistettuna, helposti ylläpidettävänä palveluna, ei se kuitenkaan poista tärkeintä, eli yrityksen oman osaamisen tarvetta ja huolellisuutta.

”Huolellisesti tehty ja säilytetty tietosuojadokumentaatio on helppo kääntää myös PK-yrityksen kilpailueduksi. Julkisissa ja yksityisissäkin kilpailutuksissa kysytään yhä useammin palveluntarjoajan tietosuojavalmiuksia. Luottamus on yritysten arvokkain omaisuus”, muistuttaa Juha Oravala.

* Tietosuojan valmiustila -haastattelututkimus toteutettiin henkilökohtaisin puhelinhaastatteluin D-Fence Oy:n toimeksiannosta. Haastattelut toteutti Katrium OÜ ja siihen osallistui 200 suomalaisten PK-yritysten edustajaa.

Juha Oravala, hallituksen puheenjohtaja, D-Fence Oy
Tel: + 358 9 623 14 18, Mob: + 358 40 848 12 45
juha.oravala@d-fence.eu

Suomalaisen viinitalon vienti kasvanut miljoonaluokkaan – myy samppanjaa myös Ranskaan30.12.2019 10:31:08 EETTiedote

Suomen johtaviin huippulaadukkaiden viinien ja oluiden maahantuojiin kuuluva Viinitie on kasvattanut myyntiään merkittävästi myös Suomen ulkopuolelle. Omissa ja edustamissaan laatuviineissä markkinoiden parhaaseen hinta-laatusuhteeseen pyrkivän Viinitien strategia on toiminut Suomen lisäksi erityisesti Ruotsissa ja Norjassa kasvattaen Viinitien viennin tänä vuonna yli miljoonaan euroon. Suosittua samppanjaansa Viinitie myy myös Ranskaan.

Sasta esittelee 50-vuotisjuhlansa viimeisen lahjan19.12.2019 11:04:14 EETTiedote

Sastan juhlavuoden viides kumppanijulkistus korostaa perinteisiä suomalaisia materiaaleja, kun pellava- ja villakutomo Lapuan kankurit tuo jouluksi myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia SASTA X LAPUAN KANKURIT -villahuopia. Huopa jatkaa Sastan juhlavuosiyhteistöitä, joita ovat Costo X Sasta -sarkalippis, Marttiinin Sasta-juhlapuukko, ravintola Nokan syysmenu ja kierrätysmateriaalista ommellut esiliinat sekä kotimaisen kiväärivalmistaja Lynxin kanssa suunniteltu metsästysase.

Sasta ja LYNX Rifles yhteistyöhön10.12.2019 11:21:01 EETTiedote

Suomalainen ulkoiluvaatettaja Sasta jatkaa 50-vuotismerkkipäivänsä juhlistamista uudella kotimaisella yhteistyöllä. Vuoden neljäs kumppanijulkistus korostaa suomalaista teknistä osaamista, kun Lynx Rifles tuo myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia Lynx TD15 Sasta50 Special Edition -metsästyskivääreitä. Lynx-kiväärit jatkavat Sastan juhlavuosiyhteistöitä, joita ovat Coston kanssa tehty sarkalippis, Marttiinin Sasta-juhlapuukko sekä ravintola Nokan syysmenu ja kierrätysmateriaalista ommellut esiliinat.

Olo Groupin ravintoloihin suomalaista huipputeknologiaa4.12.2019 13:02:52 EETTiedote

Olo Group on valinnut kotimaisen Fredman Groupin toimittamat digitaaliset omavalvonta- ja johtamispalvelut varmistamaan ravintolatoimintojensa ruokaturvallisuutta ja vähentämään hävikkiä. Fredmanin älykkäät keittiönjohtamispalvelut automatisoivat huippuravintoloiden arkirutiineja ja helpottavat keittiöhenkilökunnan työtä minimoimalla ruoanlaittoon ja asiakaspalveluun kuulumattomia toimenpiteitä.

Jäämies Kimi Räikkönen huippukylmään yhteistyöhön15.11.2019 10:08:34 EETTiedote

F1-kuski Kimi Räikkönen on aloittanut markkinointiyhteistyön huippukylmähoitoon erikoistuneita laitteita Suomessa valmistavan CTN Groupin kanssa. Cryotech Finlandin kehittämät kylmähoitolaitteet tarjoavat lääkkeetöntä apua palautumiseen, stressitason laskemiseen sekä unen laadun ja vastustuskyvyn parantamiseen. Yhtiön uusin innovaatio, vain sähköllä toimiva CTN XCryo mahdollistaa paikallisten huippukylmähoitojen suorittamisen myös ilman nesteytettyjä kaasuja. Uutuuden odotetaan tuovan huippukylmähoidon yhä useampien hoitoa tarvitsevien iholle.

Maailmalla tunnettu, Suomessa leivottu Finn Crisp loi uutuuden31.10.2019 13:39:41 EETTiedote

Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 esitelty Finn Crisp -hapankorppu on lajissaan maailman myydyin. Yli 30 maassa myytävä Finn Crisp on useilla markkinoilla yleisnimi hapankorpuille. Olympiavieraiden kanssa Suomesta maailmalle lähtenyt merkki ottaa nyt haltuunsa uuden tuotekategorian, ohuet Suomessa leivotut täysjyväruislastut. Finn Crisp tekee uutuuksien myötä paluun uudistuvalle Helsingin Olympiastadionille ja kannustaa kuluttajia parempaan valintaan myös porrasviikolla 4.-10.11.