Puolet suomalaisten yritysten osakkeista kotimaisessa omistuksessa

Syyskuun 2020 lopussa suomalaisten yritysten[1]  liikkeeseen laskemien pörssinoteerattujen osakkeiden markkina-arvo oli 266 mrd. euroa. Osakkeista 18 % oli rahoitusalan yritysten liikkeeseen laskemia ja 82 % muiden yritysten. Vuoden 2020 aikana suomalaisten pörssinoteerattujen osakkeiden markkina-arvo on vaihdellut voimakkaasti. Tammikuussa 2020 osakkeiden arvo oli korkeimmillaan (268 mrd. euroa) sitten vuoden 2000 jälkeen. Helmi-maaliskuun 2020 aikana osakkeiden arvo laski 61 mrd. eurolla koronapandemian seurauksena. Arvon palautuminen oli kuitenkin nopeaa. Elokuun 2020 lopussa osakkeiden markkina-arvo ylitti jo tammikuun tason ja oli 269 mrd. euroa.

Kuka omistaa suomalaiset osakkeet

Syyskuun 2020 lopussa puolet (132 mrd. euroa) suomalaisista noteeratuista osakkeista oli kotimaisten omistajien hallussa[2]. Kotimaisista sektoreista suomalaiset kotitaloudet ovat suurin suomalaisten osakkeiden omistaja. Syyskuun 2020 lopussa kotitalouksien hallussa oli 14 % osakkeista. Tammi-syyskuun 2020 aikana kotitaloudet ostivat nettomääräisesti 1,6 mrd. euron edestä lisää suomalaisia osakkeita. Suurin osa ostoista tehtiin helmi-maaliskuussa 2020, jolloin pörssikurssit laskivat. Suorien osakeomistusten lisäksi kotitaloudet omistavat suomalaisia osakkeita epäsuorasti sijoitusrahastojen rahasto-osuuksien ja vakuutusyhtiöiden kanssa tehtyjen sijoitussidonnaisten vakuutussopimusten kautta.

Kotimaisen omistuksen lisäksi suomalaisia pörssinoteerattuja osakkeita on ulkomaisessa omistuksessa. Suomen Pankin uuden suomalaisten liikkeeseen laskemien arvopapereiden omistuksia käsittelevän julkaisun mukaan suurimmat ulkomaiset osakeomistukset kesäkuussa 2020 olivat Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa sekä Ruotsissa. Näissä kaikissa kolmessa maassa olevien omistajien hallussa oli yli 20 mrd. euron edestä suomalaisia noteerattuja osakkeita. Kesäkuun 2020 lopussa yhdysvaltalaisten omistukset olivat ulkomaisista omistuksista suurimmat (37,5 mrd. euroa). Euroalueen maiden (pl. Suomi) omistukset olivat yhteensä 33,1 mrd. euroa.

Lisätietoja antavat

Antti Alakiuttu, puh. 09 183 2495, sähköposti: antti.alakiuttu(at)bof.fi,
Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja ‑grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/saastaminen-ja-sijoittaminen/.

Tiedotteen julkaisun yhteydessä julkaistaan uusi interaktiivinen suomalaisten arvopaperien omistukset -visualisointi.

Seuraava Säästäminen ja sijoittaminen -tiedote julkaistaan 4.2.2021.

1 Ml. rahalaitokset ja rahoituslaitokset.
2 Lähde: Suomen Pankin arvopaperitilastot.

Account of the monetary policy meeting, 28-29 October 202026.11.2020 16:00:00 EETUutinen

Account of the monetary policy meeting of the Governing Council of the European Central Bank held in Frankfurt am Main on Wednesday and Thursday, 28-29 October 2020 1. Review of financial, economic and monetary developments and policy options Financial market developments Ms Schnabel reviewed the financial market developments since the Governing Council’s previous monetary policy meeting on 9-10 September 2020. Financial markets had been driven by two opposing forces. On one side, reduced risks of a contested presidential election in the United States and expectations of a large fiscal stimulus programme under a potential Biden presidency had boosted risk sentiment and revived the reflation trade. On the other side, renewed lockdown measures in different countries on the back of a surge in new coronavirus (COVID-19) cases, especially in the euro area, were increasingly reflected in asset price valuations. Unlike in spring, however, so far there had been no widespread flight into safe-h

Bank of Finland hosts monetary policy webinar “New Challenges to Monetary Policy Strategies”17.11.2020 10:00:00 EETUutinen

Bank of Finland hosts monetary policy webinar “New Challenges to Monetary Policy Strategies” on Tuesday, 24 November 2020. The invited speakers will be James B. Bullard, President of the Federal Reserve Bank of St. Louis, Isabel Schnabel, Member of the Executive Board, European Central Bank and Eric Leeper, Professor at University of Virginia. Follow live as leading experts discuss for example how persistently low inflation and interest rate environment affect the European Central Bank’s as well as the Federal Reserve’s monetary policy strategies and what kind of impact the Covid-19 pandemic has to the economy at large and the ECB’s and Fed’s monetary policy. The webinar will start at 14.00 CET with introductory remarks by the Bank of Finland Governor Olli Rehn. Please see the event's web page for the whole program. #MonetaryPolicyChallenges