Puoluesihteeri Rönnholm kokoomukselle: Tulkaa pelottelulinjalta tulevaisuuslinjalle

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm toivoo kokoomuksen keskittyvän jatkossa mieluummin rakentamaan keskustelua Suomen tulevaisuudesta pelottelulinjansa sijaan.

- Ikävä sanoa, mutta kovin köyhiltä tuntuvat sellaiset vaalieväät, joihin on pakattuna lähinnä muilla pelottelua oman linjan kirkastamisen sijaan. Erityisen surullista on lukea, että myös kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on lähtenyt mukaan tahalliseen väärinymmärtämiseen, tällä kertaa SDP:n verolinjasta.

- Sanotaan se jälleen kerran: SDP haluaa keventää erityisesti pienipalkkaisten työntekijöiden verotusta uudella työtulotuella, joka kohdistuisi alle 15 000 euroa vuodessa ansaitseville. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että pienituloisen palkansaajan käteen jäävä ansio on bruttopalkkaa suurempi. SDP ei aja ansiotuloverotuksen kiristämistä. Nykyisen hyvätuloisten solidaarisuusveron SDP pitäisi ennallaan.

Rönnholm muistuttaa, että veropelotteluun lähtevien kokoomuspoliitikkojen on hyvä muistaa, että kokoomus on itse luvannut miljardin veronalennukset sen tarkemmin yksilöimättä miten ne uskottavasti rahoitetaan.

- SDP kertoo avoimesti, miten tulevaisuusinvestoinnit rahoitetaan. Me emme tähtää verotuksen lisäämiseen, vaan painopisteen siirtämiseen työn verotuksesta pääomien ja mm. listaamattomien yritysten osinkojen verotukseen. Samanlaista avoimuutta toivoisin kokoomukselta tällaisten olkiukkojen rakentelun sijaan.

Vastuuttomien veronalennusten sijaan yhteisiä varoja on Rönnholmin mukaan käytettävä Suomen tarvitsemien tulevaisuusinvestointien toteuttamiseen. On panostettava koulutukseen ja infran kehittämiseen, on huolehdittava vanhuksista ja toteutettava pitkään odotettu perhevapaauudistus.

- Suomessa tarvitaan uskallusta katsoa tulevaisuuteen pelottelun ja kyräilyn sijaan. Niin luodaan edellytyksiä kasvulle, investoinneille ja sitä kautta uudelle työlle. Tähän perustuu SDP:n tulevaisuuslinja.

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Perussuomalaiset pettivät duunarit, edes bensalupauksista ei pidetty kiinni20.4.2024 10:29:14 EEST | Tiedote

Perussuomalaisia äänestäneet duunarit eivät todellakaan saaneet mitä tilasivat. Perussuomalaisten hallituksessa ajama työmarkkinapolitiikka ei vastaa vaaleja edeltäviä puheita, ja jopa kynnyskysymyksenä ollut bensanhinnan laskeminenkin lensi romukoppaan historiallisen suuren ALV-päätöksen myötä, muistuttaa SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm.