Puoluevaltuusto: SDP:n tulevaisuusohjelmalla oikeudenmukaisuutta työelämään ja yleisturvaa

SDP:n puoluevaltuuston julkilausuma, puoluevaltuuston kokous 21.–22.4. Helsinki

SDP haluaa vahvistaa talouskasvua luomalla suomalaisille myönteisiä tulevaisuudennäkymiä. Suomen tulevaisuuden menestys tehdään luottamuksella ja investoimalla, ei tulevaisuudesta leikkaamalla. Tarvitaan tahtoa olla maailman paras. Uudistukset on aloitettava kestävän talouskasvun luomiseksi pitkälle 2020-luvulle.

Hallituksen kehysriihessä tehdyt päätökset helpottaisivat alle 20 työntekijän yritysten yksilöperusteisia irtisanomisia sekä nuorten alle 30 -vuotiaiden palkkaamista perusteetta määräaikaisiin työsuhteisiin. Käytännössä hallituksen uusimmat päätökset laittaisivat nuoret työntekijät ikuiselle koeajalle. Yleissitovuuden purkamisella uhkailu ei ole hyväksyttävää. Tällaista politiikkaa SDP ei hyväksy eivätkä hyväksy kansalaisetkaan.

Nyt ei ole aika lisätä nuorten epävarmuutta vaan vahvistaa heidänkin luottamustaan. Tehtyjen esitysten sijaan laadukkaan koulutuksen mahdollistaminen sekä kattavasta työttömyysturvasta ja työvoimapalveluista huolehtiminen toimivat paremmin siltana työpaikasta toiseen. Molemmat parantavat työntekijöiden kykyä siirtyä ammatista toiseen. Ne luovat suoraan taloudellisen kasvun edellytyksiä ja parempaa työelämää.

Ihmisten ensisijainen toimeentulon lähde on työ. Teknologian kehittyessä ja työelämän muuttuessa onkin taattava toimeentulo muutoksista riippumatta. Epäsäännöllinen palkkatyö, yrittäjyys sekä esimerkiksi digitaalisilla alustoilla tehtävä työ yleistyy. Sosiaaliturvan on mukauduttava joustavasti erilaisiin tilanteisiin ja ihmisten vaihtuviin tulolähteisiin.

SDP puolustaa ja uudistaa maailman parasta yhteiskuntamallia, hyvinvointivaltiota.  Se kohtelee kaikkia ihmisiä tasapuolisesti huomioiden heidät yksilöinä, joilla on erilaisia tarpeita, haaveita, toiveita ja huolia. SDP puoluevaltuuston kokouksessaan hyväksymä Yleisturva-malli on tulevaisuuden sosiaaliturvan järjestämisen perusta.

Yleisturvan käyttöönotolla haluamme yksinkertaistaa ja modernisoida sosiaaliturvan. Sosiaaliturvan tulee toimia paremmin eri elämäntilanteissa ja taata jokaiselle toimeentulon ja tarvittavat palvelut. Malli digitalisoi ja osittain automatisoi sosiaaliturvan toimeenpanon. Järjestelmästä tulee reaaliaikaisempi, ennakoitavampi ja vähemmän kuormittava. Yleisturvan toteuttamisessa karsitaan byrokratiaa hyödyntämällä kansallista tulorekisteriä ja tietojärjestelmiä. Malli joustaa ihmisten yksilöllisten tarpeiden mukaan. Se mukautuu työelämän ja teknologian muutokseen. Yleisturva poistaa nykysosiaaliturvan viiveitä ja vaikeaselkoisuutta sekä tekee työn vastaanottamisesta helpompaa ja kannattavampaa. Yhä useamman ollessa työelämässä myös verotulot kasvavat.

Työelämää tukevan sosiaaliturvauudistuksen lisäksi Suomi tarvitsee kestävän kasvun tulevaisuusohjelman. Tulevaisuusohjelmassa tulee olla nuorten asemaa parantava oppivelvollisuusuudistus, naisten työllisyyttä ja palkkoja ja kaikkien perheiden tilannetta parantava perhevapaauudistus, tasa-arvon edellytyksiä luova varhaiskasvatusuudistus, työllisyyttä ja yrittäjyyttä luova verouudistus sekä muutokseen vastaava sosiaaliturvauudistus.

Lisätiedot:

Sirpa Paatero
puoluevaltuuston puheenjohtaja

Ihalaiselta 10 ehdotusta, joiden avulla voidaan parantaa työn ja työntekijöiden kohtaamista19.7.2018 10:23Tiedote

Työvoimapula, totta vai tarua? 10 kohdan ehdotukset työvoiman saatavuus ja kohtaanto-haasteiden voittamiseksi Tavoite nostaa seuraavalla vaalikaudella työllisyysaste vähintään 75% on hyvä tavoite, mutta samalla haastava. On varmistettava edellytykset pidemmän aikavälin kestävälle kasvulle investoimalla tki-rahoitukseen, koulutukseen ja työyhteisössä tuottavuuden ja työhyvinvoinnin toisiaan tukeviin toimiin. Työllisyysasteen nostaminen edellyttää voimakkaita toimenpiteitä vaikeammin työllistettävien työkyvyn ja osaamisen parantamiseksi sekä työllistämiskynnyksen alentamiseen. Osatyökykyisille on rakennettava matalan kynnyksen polkuja työelämään. Tehostettuja toimia tarvitaan jo maahan muuttaneiden työllisyysasteen nostamiseksi. Koulutus ja työ ovat juureva tapa kotouttaa. Maahanmuuttajissa on mahdollisuus, ei uhka työmarkkinoilla. Monissa maakunnissa työikäisen väestön kasvu perustuu merkittävältä osalta maahanmuuttajiin. Toimenpiteet maahanmuuttajien työllistymisessä tulisi kohdistaa v

Filatov: Yleisturva on yksinkertaisesti parempi sosiaaliturvamalli16.7.2018 13:55Tiedote

Yksinkertaista oikeudenmukaista sosiaaliturvaa ei ole kun utopioissa. Tarvitaan taloudellisen avun ja palveluiden kokonaisuus, jossa etuuksia kootaan yhteen ja samantasoistetaan. Lisäksi säilytetään osa erityisiin tarpeisiin rakennettuja tarveharkintaisia etuuksia, sanoo kansanedustaja Tarja Filatov. Ihmisen elämäntilanteet ovat moninaiset ja siksi sama vastaus ei toimi elämän erilaisissa riskeissä. Kaupallisia vakuutuksiakin on eri asioille. Autovakuutus ei toimi matkavakuutuksena eikä päinvastoin, muistuttaa Filatov. Hän puhui SDP:n puoluepäivän tilaisuudessa Porin SuomiAreenalla maanantaina. - Ymmärrettävämpiä ja selkeämpiä vastauksia on kyllä, Filatov sanoo. SDP:n vastaus sosiaaliturvan ongelmiin on Yleisturva. Yleisturva on yksinkertaisesti parempi sosiaaliturvamalli, joka takaa ihmisen toimeentulon ja tarvittavat palvelut vaihtuvissa elämäntilanteissa. Se helpottaa työtulojen ja sosiaaliturvan yhteensovittamista siten, että työ on tekijälleen aina kannattavaa. - Yleisturva on kol

Mäkisalo-Ropponen ehdottaa geeniteknologiavaltuutettua - ”eettiset seikat ja tietosuoja otettava huomioon”14.7.2018 15:42Tiedote

Tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) ehdottaa geeniteknologiavaltuutetun viran perustamista Suomeen. Mäkisalo-Ropponen perustelee asiaa tietosuojalla ja eettisellä näkökulmalla. - Mitä enemmän asiaan perehdyn, sitä vakuuttuneemmaksi tulen siitä, että tarvitsemme kansalaisten edun näkökulmasta riippumattoman tahon varmistamaan uuden teknologian soveltamista eettisesti kestävällä tavalla, kaikista polttavimmin kansalaisten tietosuojan takaamiseksi. Tietosuojasta ovat olleet huolissaan muun muassa terveysoikeuden professori, HUS:in ylilääkäri Lasse Lahtonen, tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio ja Bioetiikan instituutin hallituksen puheenjohtaja Heikki Saxén. Myös Saxén on ehdottanut geeniteknologiavaltuutetun viran perustamista Suomeen. - Jotta geeniteknologia saadaan palvelemaan ihmisiä ja ihmiskuntaa eettisesti oikein, on pidettävä huolta monista eettisistä näkökohdista, kaikista ajankohtaisimmin kansalaisten tietosuojasta ja siitä, etteivät heidän geenit