Putinlandia paljastaa valtavan Venäjän kauneuden ja rujouden

Millainen on Putinin valtakunta, kuinka se muotoutui ja miten sille käy? Venäjän ja Neuvostoliiton kehitystä vuodesta 1981 seuranneen toimittaja Pekka Hakalan matkassa kuljetaan Arkangelista Kaukasus-vuoriston rinteille. Juha Metson ainutlaatuiset kuvat vievät metroasemille ja syrjäkylille, keskelle hauskoja tai absurdeja arkipäivän tilanteita. Median edustajat ovat tervetulleita kirjan julkistamistilaisuuteen torstaina 4.10.klo 17.

Putinlandia on ihmisen kokoinen läpileikkaus valtavaan itänaapuriin. Sen sivuilla käsitellään muun muassa politiikkaa, mafiaa, Ukrainaa, ja tietenkin myös naapurisuhteita.

Monelle Venäjän asukkaalle Suomi on kaukainen ja tuntematon paikka. Moskovassa esimerkiksi ihmiset jaetaan arkielämässä moskovalaisiin ja muihin, ja ne muut voivat sitten olla mistä lystäävät.

“Mutta Karjala, Kuola, Leningradin alue ja Pietari Suomen naapurissa ovat kokonaan eri asia”, Pekka Hakala muistuttaa. Niissä suomalaiset tunnistetaan jo kaukaa.

Suomalaisille on jopa oma hellittelysanansa, tšuhna tai tšuhonets, neidin kyseessä ollen tšuhonka, joka symboloi harmitonta ja hieman hidasta maalaistollukkaa.

Silti me suomalaiset olemme usein venäläisten mielestä enemmän svoi kuin tšužoi, enemmän omia kuin vieraita. Lausahdusta kuritsa ne ptitsa, i Finljandija ne zagranitsa (kana ei ole lintu eikä Suomi ulkomaa) on sovellettu moniin naapurikansoihinkin.

Talvi- ja jatkosodat eivät ole tätä asiaa muuksi muuttaneet, oikeastaan päinvastoin. Suomen taistelumenestystä arvostetaan, ja sotahistoriallisena tosiasiana pidetään sitä, että hämmästyttävän taidokkaat suomalaiset tarkka-ampujat, käet eli kukuškat, piilottelivat rintamalla puiden oksilla.

Pekka Hakala on Helsingin Sanomien Moskovan-kirjeenvaihtaja vuodesta 2014. Hän on seurannut Venäjän ja Neuvostoliiton tapahtumia silminnäkijänä vuodesta 1981 asti.

Juha Metso on tunnettu valokuvaaja ja valokuvataiteilija, joka on kuvannut Venäjällä yli 30 vuotta.

Median edustajat ovat tervetulleita kirjan julkistamistilaisuuteen torstaina 4.10. klo 17 Coconut Street -ravintolaan Helsingin Kruununhakaan (Mariankatu 23, Helsinki). Ilmoittautumiset sähköpostitse adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Kesän käsityökirjoissa miehet neulovat ja nypläävät18.4.2019 09:37:00 EESTTiedote

Kesän kuumin mies ei olekaan se, joka kokkaa tai kalastaa, vaan se joka neuloo ja nyplää! Suomalaisen pitsinnypläyksen maailmankartalle nostanut Tarmo Thorström on osoitus siitä, mitä voi tapahtua, kun nuori mies astuu ennakkoluulottomasti itselleen täysin vieraalle tontille. Markus Haakana puolestaan avaa neulomisen perustekniikkaa miesten logiikalla teoksessaan Jätkä neuloo. Moreeni julkaisee kevään ja kesän listoillaan yhdeksän käsityökirjaa. Villasukkien lisäksi neulotaan lapasia ja vaatteita, virkataan huiveja ja tutustutaan nypläykseen.

Dosentti Seppo Tiihosen uutuuskirja Vallan kumoukset on väkevä kuvaus valtiojohtamisesta ja Suomen synnystä 1917–19199.4.2019 08:37:00 EESTTiedote

Joulukuun 6. päivänä 1917 julistettu Suomen itsenäinen valtio oli heikko: se oli hallinnollisesti täysin voimaton sitä uhkaavia sisäisiä ja ulkoisia voimia vastaan. Suomalainen kansakunta oli hajalla ja erimielinen. Dosentti Seppo Tiihosen uutuuskirja Vallan kumoukset on vahva kuvaus valtiojohtamisesta ja Suomen synnystä kumousten keskellä.