Puukauppa keskimääräistä vaisumpaa vuonna 2019

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat viime vuonna 12 prosenttia vähemmän puuta verrattuna edellisten vuosien keskiarvoon. Kansainvälisen talouden epävarmuudet ja Keski-Euroopan metsätuhot heijastuivat vientiin ja sitä kautta puukauppaan. Hyvä metsänhoito on luonut pohjaa sille, että suomalaiset metsät ovat säilyneet merkittäviltä tuhoilta.

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat vuonna 2019 yksityismetsistä 30,5 miljoonaa kuutiota puuta, mikä oli 12 prosenttia vähemmän kuin viiden edellisen vuoden keskiarvo. Puukauppa käynnistyi vilkkaasti alkuvuodesta 2019, mutta hiipui loppuvuotta kohti. Sateinen ja lämmin sää haastoi puunkorjuuta loppuvuodesta Etelä-Suomessa.

Tukkipuuta ostettiin 11,8 miljoonaa kuutiota, mikä on 22 prosenttia vähemmän kuin viiden edellisen vuoden keskiarvo. Kuitupuun ostomäärä, 17,4 miljoonaa kuutiota, oli 4 prosenttia pienempi kuin viitenä edellisenä vuonna keskimäärin.

Mänty- ja kuusitukin vuoden 2019 keskimääräinen kantohinta laski 7 prosenttia edellisvuodesta ja koivutukin kantohinta 5 prosenttia. Kuitupuun kantohinnat pysyivät edellisvuoden tasolla.

Hankintakauppoina puuta ostettiin vuonna 2019 yhteensä 4 miljoonaa kuutiota eli 13 prosenttia kaikista kaupoista. Hankintakauppojen osuus kaikista puukaupoista nousi 3 prosenttiyksikköä. Neljä viidesosaa hankintakauppojen ostoista oli kuitupuuta. Hankintakaupoissa metsänomistaja toimittaa puut kuljetusreitin varrelle.

Aktiivinen metsänhoito vähentää metsien tuhoalttiutta Suomessa

Vuonna 2019 kansainvälisen talouden epävarmuudet ja Keski-Euroopan metsätuhot heijastuivat vientiin ja sitä kautta myös puukauppaan. Suomalaiset metsät ovat välttyneet laajoilta tuhoilta, ja jatkossakin on tärkeää pitää metsistämme hyvää huolta.

Hyvä ja aktiivinen metsänhoito edistää metsien terveyttä ja vähentää tuhoalttiutta. Laajat tuhot havumetsissä Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa ovat varoittavia esimerkkejä tuhojen vaikutuksista.

Panostamalla metsien hoitoon pidetään metsät elinvoimaisina ja luodaan perusta yhä paremmalle kasvulle läpi koko kiertoajan. Näin varmistetaan, että puuraaka-ainetta on saatavilla häiriöttömästi myös pitkällä aikavälillä. Oikea-aikaiset uudistamis- ja hoitotoimenpiteet sekä jalostetun metsänviljelyaineiston hyödyntäminen ovat avainasemassa.

Myös ilmastonmuutoksen hillitsemisen kannalta on tärkeää pitää metsät elinvoimaisina. Terveet ja hyväkasvuiset metsät sitovat hiiltä parhaiten.

Karoliina Niemi, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 050 567 9093
Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 040 729 3678

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

Sopu mekaanisen metsäteollisuuden sekä puusepänteollisuuden työehdoista; Tehtaiden käyntiaika pysyy ennallaan ja tuotannon joustavuus lisääntyy23.2.2020 14:38:15 EETTiedote

Sahoille ja vaneritehtaille on saatu uudet työehdot, kun Metsäteollisuus ry ja Teollisuusliitto ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan lauantaina antaman sovintoehdotuksen. Niin sanotut kiky-tunnit korvataan tuotannon kannalta paremmilla työaikaratkaisuilla. Lisäksi uudet työehdot sisältävät muita yritysten toimintamahdollisuuksia parantavia muutoksia

Suhdannekäänne painoi metsäteollisuuden tuotantomääriä viime vuonna; Sellun tuotannossa syntyi silti uusi Suomen ennätys: 8,32 miljoonaa tonnia12.2.2020 12:52:13 EETTiedote

Metsäteollisuuden päätuoteryhmistä paperin, kartongin, sahatavaran ja vanerin tuotantomäärät laskivat viime vuonna verrattuna vuoteen 2018, kun kansainvälinen suhdannekäänne voimistui loppuvuodesta. Sen sijaan sellun vuosituotannossa tehtiin uusi Suomen ennätys: 8,32 miljoonaa tonnia, selviää Metsäteollisuus ry:n tilastosta.

Paperi-, kartonki- ja sellutehtaille 24 tuntia lisää käyntiaikaa juhannuksena; Uudet työehdot eivät paranna kemiallisen metsäteollisuuden kilpailukykyä10.2.2020 14:37:13 EETTiedote

Paperi-, kartonki- ja sellutehtaiden uusista työehdoista on saatu sopu, kun Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto r.y. ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen. Suomalaisen tuotannon kustannuskilpailukykyä sopimus ei paranna, mutta niin sanotut kiky-tunnit korvataan tehtaiden tuotannon kannalta paremmalla juhannuksen 24 tunnin lisäkäyntiajalla.