Puukauppa tasaantunut – edellytykset syksylle hyvät

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-kesäkuussa yksityismetsistä 16,6 miljoonaa kuutiota puuta, mikä oli 21 prosenttia enemmän kuin vastaavan ajan kymmenen vuoden keskiarvo, mutta prosentin vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Edellytykset kotimaisen puun käytön lisäämiselle tulevat parantumaan sähköisen kaupankäynnin tehostuessa ja metsätietolain uudistuksen tarjoamien hyötyjen myötä.

Tukkien ostomäärä oli 7,4 miljoonaa kuutiota, mikä on 24 prosenttia enemmän kuin keskimäärin tammi-kesäkuussa kymmenenä edellisenä vuotena. Kuitupuun ostomäärä, 8,6 miljoonaa kuutiota, oli 18 prosenttia enemmän kuin keskimäärin kymmenen vuoden vastaavana ajanjaksona.

Kantohinnoissa ei suuria muutoksia

Kesäkuussa mänty- ja kuusitukista maksettiin keskimäärin 55–57 euroa kuutiolta, mutta hinta vaihteli alueittain ja hakkuutavoittain 39 ja 59 euron välillä. Koivutukin keskihinta oli 43 euroa kuutiolta ja vaihteli 31 ja 46 euron välillä. Kuitupuiden keskikantohinta oli 15–17 euroa kuutiolta ja hinta vaihteli 10 ja 19 euron välillä.

Kantohintojen vaihteluun vaikuttaa korjattavan puuston kokonaismäärä, puun laatu, runkojen koko, hakkuutapa, metsä- ja kaukokuljetusmatka, maasto sekä korjuuajankohta. Tämän vuoksi puun hinta saattaa vaihdella merkittävästi jopa vierekkäisillä kohteilla.

Kotimaisen puun käytön edellytykset vahvistumassa

Sähköinen puukauppapaikka Kuutio on otettu markkinoilla hyvin vastaan ja siellä on tehty tarjouspyyntöjä jo lähes 800 000 kuutiosta. Kaikille avoimessa palvelussa metsänomistajien on helppo pyytää maksuttomasti puukauppatarjouksia alueensa kaikilta potentiaalisilta ostajilta Metsään.fi:n kuviotiedon perusteella. Järjestelmä tarjoaa myös metsänhoitoyhdistyksille ja muille puukauppapalveluiden tarjoajille oivan työkalun.

”Sähköisen puukaupan tulevaisuuden kannalta keskeistä on, että kaikki metsänomistajat ja puukaupan toimijat hyödyntävät täysimääräisesti järjestelmän tarjoamia mahdollisuuksia. Näin itse asiassa koko sektori tehostaa toimintaansa”, sanoo Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Tomi Salo.

Jo pitkään valmistelussa ollut metsätietolaki otti eilen ison askeleen eteenpäin, kun maa- ja metsätalousministeriö tiedotti lakiuudistuksen keskeisen muutossuunnan. ”Metsätietolain eteneminen on koko suomalaiselle metsäsektorille elintärkeä asia. Metsävaratiedon parempi hyödyntäminen vahvistaa merkittävästi kotimaisen puun käytön lisäämisen edellytyksiä metsäteollisuudessa ja on siten positiivinen signaali suomalaisille metsänomistajille”, jatkaa Salo.

Lisätietoja antavat:

Tomi Salo, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 045 875 8911
Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 040 729 3678

Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 150 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 150,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Metsäteollisuus ry hyväksyi paperiteollisuuden työehtosopimuksen: Paikallinen sopiminen lisääntyy merkittävästi17.11.2017 14:50Tiedote

Metsäteollisuus ry:n hallituksen työvaliokunta hyväksyi tänään neuvottelutuloksen, joka koskee paperiteollisuuden työehtosopimusta. Merkittäviä uudistuksia ulkopuolisen työvoiman käyttöön ja seisokkikorvauksiin sisältävä työehtosopimus edistää paikallista sopimista. Muita teollisuudenaloja vastaava kustannusvaikutus myös vahvistaa viennin avausta.

Tutkimus: Metsäteollisuudella suuri kansantaloudellinen merkitys Suomessa – verokertymä lähes 4 miljardia euroa9.11.2017 08:43Tiedote

Metsäteollisuus tuottaa yhteiskunnalle merkittävää taloudellista hyötyä. Alan koko arvoketjun verokertymä oli vuonna 2014 lähes 4 miljardia euroa, johon sisältyy myös tärkeimmiltä hankintatoimialoilta ja metsätaloudesta karttuvista kantorahatuloista maksettavat verot. Veroeuroilla pyöritetään lukuisia työpaikkoja myös metsäsektorin ulkopuolella ja muualla yhteiskunnassa, niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.