Puukauppa tasaantunut – edellytykset syksylle hyvät

6.7.2017 08:56 | Metsäteollisuus ry

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-kesäkuussa yksityismetsistä 16,6 miljoonaa kuutiota puuta, mikä oli 21 prosenttia enemmän kuin vastaavan ajan kymmenen vuoden keskiarvo, mutta prosentin vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Edellytykset kotimaisen puun käytön lisäämiselle tulevat parantumaan sähköisen kaupankäynnin tehostuessa ja metsätietolain uudistuksen tarjoamien hyötyjen myötä.

Tukkien ostomäärä oli 7,4 miljoonaa kuutiota, mikä on 24 prosenttia enemmän kuin keskimäärin tammi-kesäkuussa kymmenenä edellisenä vuotena. Kuitupuun ostomäärä, 8,6 miljoonaa kuutiota, oli 18 prosenttia enemmän kuin keskimäärin kymmenen vuoden vastaavana ajanjaksona.

Kantohinnoissa ei suuria muutoksia

Kesäkuussa mänty- ja kuusitukista maksettiin keskimäärin 55–57 euroa kuutiolta, mutta hinta vaihteli alueittain ja hakkuutavoittain 39 ja 59 euron välillä. Koivutukin keskihinta oli 43 euroa kuutiolta ja vaihteli 31 ja 46 euron välillä. Kuitupuiden keskikantohinta oli 15–17 euroa kuutiolta ja hinta vaihteli 10 ja 19 euron välillä.

Kantohintojen vaihteluun vaikuttaa korjattavan puuston kokonaismäärä, puun laatu, runkojen koko, hakkuutapa, metsä- ja kaukokuljetusmatka, maasto sekä korjuuajankohta. Tämän vuoksi puun hinta saattaa vaihdella merkittävästi jopa vierekkäisillä kohteilla.

Kotimaisen puun käytön edellytykset vahvistumassa

Sähköinen puukauppapaikka Kuutio on otettu markkinoilla hyvin vastaan ja siellä on tehty tarjouspyyntöjä jo lähes 800 000 kuutiosta. Kaikille avoimessa palvelussa metsänomistajien on helppo pyytää maksuttomasti puukauppatarjouksia alueensa kaikilta potentiaalisilta ostajilta Metsään.fi:n kuviotiedon perusteella. Järjestelmä tarjoaa myös metsänhoitoyhdistyksille ja muille puukauppapalveluiden tarjoajille oivan työkalun.

”Sähköisen puukaupan tulevaisuuden kannalta keskeistä on, että kaikki metsänomistajat ja puukaupan toimijat hyödyntävät täysimääräisesti järjestelmän tarjoamia mahdollisuuksia. Näin itse asiassa koko sektori tehostaa toimintaansa”, sanoo Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Tomi Salo.

Jo pitkään valmistelussa ollut metsätietolaki otti eilen ison askeleen eteenpäin, kun maa- ja metsätalousministeriö tiedotti lakiuudistuksen keskeisen muutossuunnan. ”Metsätietolain eteneminen on koko suomalaiselle metsäsektorille elintärkeä asia. Metsävaratiedon parempi hyödyntäminen vahvistaa merkittävästi kotimaisen puun käytön lisäämisen edellytyksiä metsäteollisuudessa ja on siten positiivinen signaali suomalaisille metsänomistajille”, jatkaa Salo.

Lisätietoja antavat:

Tomi Salo, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 045 875 8911
Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 040 729 3678

Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 150 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 150,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Metsien kasvu kiihtynyt – vahvempi perusta kestävälle käytölle21.6.2017 08:46Tiedote

Luonnonvarakeskuksen uusimman valtakunnan metsien inventoinnin alustavien tulosten mukaan puuston vuotuinen kasvu on noussut lähes 110 miljoonaan kuutiometriin. Positiivisen kehityksen turvaamiseksi metsien hoitoa pitää edelleen parantaa. Kuolleen puun määrä on kasvanut Etelä-Suomessa ja vähentynyt Pohjois-Suomessa. Puunhankinnan arvoketjun toimijoiden kannattaa tiivistää yhteistyötä lahopuun lisäämiseksi ja monimuotoisuuden parantamiseksi talousmetsissä.

Puukaupan digiloikka toteutui tänään16.5.2017 11:06Tiedote

Puukaupassa kirjoitettiin tänään historiaa, kun sähköinen puukauppapaikka Kuutio.fi avautui kaikkien käytettäväksi. Ratkaisu tehostaa puukauppaa helpottaen merkittävällä tavalla kysynnän ja tarjonnan kohtaamista markkinoilla sekä virtaviivaistamalla toimintoja. Kuutio.fi on oiva esimerkki metsänomistajien ja metsäteollisuuden yhteistyöstä. Sen hedelmistä hyötyy välillisesti ja kilpailukyvyn parantuessa koko suomalainen metsäsektori.

Hallituksen on pysyttävä kilpailukykysopimuksen takana - teollisuuden kustannuksia ei saa lisätä20.4.2017 10:00Tiedote

Hallituksen on puolivälitarkastelussaan parannettava suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä maailmanlaajuisessa kansainvälisessä kilpailussa. Sen on myös noudatettava hallitusohjelman lupausta, ettei teollisuuden kustannuksia lisätä kuluvan vaalikauden aikana. Osana kilpailukykysopimusta hallitus sitoutui luopumaan teollisuuden energiaverojen korotuksista ja sitoumuksesta on pidettävä kiinni.