Puukauppa vilkastui hieman − metsäteollisuudella iso rooli koronakriisistä toipumisessa

Tammi-huhtikuussa 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritysten puun ostomäärä yksityismetsistä oli 16 prosenttia pienempi kuin viiden edellisen vuoden keskiarvo vastaavana aikana. Maalis-huhtikuussa puukauppa piristyi hieman verrattuna alkuvuoteen. Metsäteollisuudella on merkittävä rooli koronakriisistä elpymisessä, mutta se edellyttää toimintaympäristön kustannuskilpailukyvystä huolehtimista.

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-huhtikuussa puuta yksityismetsistä 8,6 miljoonaa kuutiota. Puukauppa piristyi hieman maalis-huhtikuussa hyvin verkkaisen alkuvuoden jälkeen. Poikkeuksellisena koronaepidemian aikana varsinkin sähköisten työkalujen käyttö on yleistynyt myös puukaupassa.

Tammi-huhtikuussa kuitupuun ostomäärä oli 4,7 miljoonaa kuutiota, eli 16 prosenttia vähemmän kuin viiden edellisen vuoden vastaavana aikana. Tukkien ostomäärä oli 3,7 miljoonaa kuutiota, mikä on 18 prosenttia vähemmän kuin viitenä edellisenä vuonna.

Kantohinnoissa ei suuria muutoksia

Havutukkien kantohinnat olivat huhtikuussa 3−5 prosenttia alemmat kuin vuosi sitten samaan aikaan. Koivutukin ja kuitupuiden kantohinnat olivat samalla tasolla kuin vuosi sitten.

Huhtikuussa mäntytukista maksettiin keskimäärin 55 euroa kuutiolta, mutta hinta vaihteli alueittain ja hakkuutavoittain 35 ja 58 euron välillä. Kuusitukin keskihinta oli 58 euroa kuutiolta, ja hinta vaihteli 35 ja 60 euron välillä. Koivutukin keskihinta oli 43 euroa kuutiolta, ja vaihteli 29 ja 47 euron välillä. Kuitupuiden keskikantohinta oli 17–20 euroa kuutiolta, ja hinta vaihteli 10 ja 25 euron välillä.

Kantohintojen vaihteluun on useita syitä. Hintatasoon vaikuttavat muun muassa korjattavan puuston kokonaismäärä, puun laatu, runkojen koko, hakkuutapa, metsä- ja kaukokuljetusmatka, maasto sekä korjuuajankohta ja -olosuhteet. Tämän vuoksi puun hinta saattaa vaihdella merkittävästi jopa vierekkäisillä metsäkohteilla.

Metsäsektorin merkitys on suuri koronakriisistä toipumisessa

Metsäsektorilla kysyntä on koronakriisistä huolimatta säilynyt kohtuullisena, ja metsäteollisuudella tulee olemaan iso rooli osana talouden elpymistä.

Kasvua lisäävä metsänhoito tuo työtä ja toimeentuloa laajasti läpi Suomen ja mahdollistaa raaka-aineen saatavuuden ilmastoystävällisten tuotteiden valmistukseen. Oikeaan aikaan tehty metsänhoito on myös satsaus pitkälle tulevaisuuteen mahdollistaen sekä puumäärän että hiilivaraston kasvun.

−Metsäala voi osaltaan olla nostamassa Suomen koronakriisistä. Metsäteollisuuden merkitys korostuu niin työllisyysvaikutusten kuin vienti- ja verotulojen kautta. Edellytyksenä on kuitenkin vakaa ja kilpailukykyinen toimintaympäristö, joka luo pohjaa myös uusille investoinneille, kiteyttää Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Karoliina Niemi, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 050 567 9093
Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 040 729 3678

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.

Metsäteollisuus edistää parhaiden toimintatapojen käyttöä suometsien hoidossa14.5.2020 12:31:04 EESTTiedote

Puhtaat vesistöt ovat metsäteollisuudelle tärkeä asia, ja koko toimiala on sitoutunut vähentämään metsätalouden aiheuttamia vesistövaikutuksia omassa toiminnassaan. Metsäteollisuus tekee monipuolisesti yhteistyötä vesiensuojelussa, ja edistää parhaita käytäntöjä. Turvemaiden metsillä on merkittävä rooli teollisuuden puuhuollossa, sillä neljäsosa Suomen puuvarannosta sijaitsee suometsissä.