Puukiukaiden päästöt huonontavat hengitysilmaa omakotialueilla – KIUAS-hanke selvittää saunan kiukaiden päästöjä

Meneillään olevassa KIUAS-hankkeessa mitataan yleisimpien puukiukaiden päästöt. Näin pystytään tarjoamaan asukkaille tietoa vähäpäästöisen kiukaan valitsemiseksi ja oman asuinalueen ilmanlaadun parantamiseksi.

KIUAS-hankkeen tutkimussaunassa voidaan verrata ja mitata kiukaiden päästöjä todellisissa olosuhteissa.

Kuopioon on rakennettu tutkimussauna, jossa selvitetään yleisimmin käytössä olevien puukiukaiden päästöjä. Mittaukset ovat osa KIUAS- eli Kiukaiden päästöt ja niiden vähentäminen -hanketta. Siinä ovat mukana Itä-Suomen yliopisto, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Suomen ympäristökeskus sekä ympäristöministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä Helsingin, Kuopion ja Turun kaupungit.

Vähäpäästöinen kiuas parantaa asuinalueen ilmanlaatua

Hankkeessa kehitetään mittauskonsepti, jolla voidaan verrata ja mitata kiukaiden päästöjä todellisissa olosuhteissa. Samalla asukkaille tuotetaan tietoa vähäpäästöisen kiukaan valitsemiseksi.

- Tällä hetkellä kiukaille ei ole ympäristömerkkiä eikä asukkailla ole käytettävissä tietoa vähäpäästöisen puukiukaan valitsemiseksi. Puukiukaiden käyttöikä on lyhyt eli noin kymmenen vuotta, joten vähäpäästöisillä kiukailla voidaan ilmanlaatua parantaa nopeastikin. Samalla edistetään tällaisten kiukaiden kysyntää ja kehittymistä, kertoo yliopistotutkija Jarkko Tissari Itä-Suomen yliopistosta.

- Ensimmäiset mittaukset on jo tehty. Niiden perusteella näyttää siltä, että olosuhteet vaikuttavat merkittävästi mm. kiukaan hyötysuhteeseen ja päästöihin. Kiukaan tuottama lämpöenergia voi esimerkiksi kulkeutua ilmanvaihdon tai savukaasujen mukana ulos, jolloin se ei lämmitä saunaa ja pienentää näin kiukaan todellista hyötysuhdetta, Tissari sanoo.

Puunpoltosta syntyy paljon päästöjä jopa kaupungeissa

Ilmansaasteet ja etenkin pienhiukkaset vaikuttavat Suomessakin ihmisten terveyteen. Erityisesti talviaikaan puunpoltosta aiheutuvat hiukkaspitoisuudet voivat nousta korkeiksi omakotitaloalueilla. Altistuminen pienhiukkasille omalla asuinalueella lisää esimerkiksi astma- ja sydänoireita ja pitkällä aikavälillä myös kuolleisuutta. Kolmasosa Suomen pienhiukkaspäästöistä on peräisin tulisijojen käytöstä eli lisälämmityksestä ja kiukaista.

- Pääkaupunkiseudun omakotialueilla jopa 40 prosenttia ilmassa olevista pienhiukkasista voi olla talvisin peräisin puunpoltosta. Pienhiukkasia pääsee ilmaan sekä takkojen että puukiukaiden käytöstä. Puukiukaita on pääkaupunkiseudulla yllättävän paljon, kyselymme mukaan noin 28 prosentissa pientaloja, ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen HSY:stä kertoo.

Puunpolton hiukkaspäästöjä voidaan vähentää oikeaoppisilla puunpolttotavoilla ja edistämällä vähäpäästöisten puukiukaiden kehittämistä ja käyttöönottoa. Vähentämiskeinoja on linjattu Helsingin ilmansuojelusuunnitelmassa vuosille 2017–2024. KIUAS-hanke on osa tämän suunnitelman toteutusta.

Lisätietoa:

HSY:n hallituksen kokous 25.5.201825.5.2018 10:16Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 25.5.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Fortumin ja HSY:n välisen Fortumin energiantuotantohanketta koskevan sopimuksen ja vesihuollon maksurakenteen uudistuksen valmisteluohjeen. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Pasilan ja Ilmalan alueiden vesihuoltotunneleiden saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Destia Oy. - Biojäte sekä lasi-, metalli- ja muovipakkausten keräykseen valittiin seuraavat urakoitsijat: o biojäte Helsingin kantakaupungissa: Lassila & Tikanoja Oyj o lasi- ja metallipakkaukset HSY:n alueella: Renonorden Oy o muovipakkaukset HSY:n ja Kirkkonummen alueella: Remeo Oy. - Bio- ja puutarhajätekompostin sekä jätevesilietekompostin seulontatyöt hankitaan Tokola Oy:ltä. Lisäksi hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi - huhtikuulta 2018, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2017 ja HSY:n oman energiankulutuksen vuodelta 2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella Fortum

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 25.5.201822.5.2018 15:18Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 25.5.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Fortumin ja HSY:n välisen Fortumin energiantuotantohanketta koskevan sopimuksen hyväksymisestä ja vesihuollon maksurakenteen uudistuksen valmisteluohjeen hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pasilan ja Ilmalan alueen tunnelisaneerausurakka - Helsingin keskustan biojätteen sekä lasi-, metalli- ja muovipakkausten keräys - bio- ja puutarhajätekompostin sekä jätevesilietekompostin seulontatyöt. Lisäksi hallitus saa tiedoksi osavuosikatsauksen tammi - huhtikuulta 2018, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2017 ja HSY:n oman energiankulutuksen vuodelta 2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Fortumin ja HSY:n välisestä esisopimuksesta, vesihuollon maksurakenteen uudistuksesta ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuod