Puulla lämmittämisen kausi alkaa – palo- ja savuvahinkopiikit näkyvät Ifin tilastoissa syksyisin

Yleisimpiä syitä tulisijoista lähteville vahingoille ovat valvomatta jättäminen ja tuhkan säilyttäminen vääränlaisessa astiassa. If testasi alkuvuonna, kuinka palo voi saada alkunsa väärin säilytetyistä tuhkasta tai hiilistä. Katso havainnollistava video.
Kuumaa tuhkaa muoviämpärissä. Kuva: If

Viilentyvät ilmat näkyvät syksyisin Ifin vahinkotilastoissa, kun tulisijoja lämmitetään kodeissa ensimmäistä kertaa. Tänä vuonna sähkönhinnan nousu johtanee vielä aiempaan ja tiheämpään lämmittämiseen polttopuilla. Paikoin on uutisoitu, että polttopuut ovat jo loppuneet myyjiltä.

Tulisijoista ja tuhka-astioista lähteneet palot painottuvat syys-lokakuulle. Vahinkojen yleisin syy on, että tulisija on jätetty valvomatta tai tuhka laitettu muoviastiaan tai kannettomaan metalliastiaan.

If testasi alkuvuonna terassipalojen yhteydessä myös, kuinka palo voi saada alkunsa, jos hiiliä tai tuhkaa säilytetään väärin. Palotestissä käytettiin lämpökameraa ja noin 600 asteiset hiilet sulattivat muoviämpärin nopeasti. Katso havainnollistava video testistä alla.
Tuhka on myös syytä muistaa jäähdyttää kunnolla siihen varatussa kannellisessa metalliastiassa.

- On käynyt niinkin, että asiakas oli tyhjentänyt kuuman tuhkan kompostiin, josta palo levisi myös läheisiin rakennuksiin. Tuhkaa tulisi säilyttää kannellisessa metalliastiassa niin kauan, että tuhka on täysin jäähtynyt, kommentoi omaisuusvakuutusten vakuutuspäällikkö Ismo Ruokoselkä.

Varmista aina, että piippu vetää

Kun syksyllä tulisijoja sytytellään ensimmäisiä kertoja, on hyvä varmistaa, että savupiippu vetää. Hormissa voi myös olla kosteutta.

- Jos savu pölähtää piipun sijaan huoneeseen, voi seurata savu- ja nokivahinkoja. Kotivakuutus korvaa näitä vahinkoja, mutta niiltä on helppo välttyä lämmittämällä tulisijaa pikkuhiljaa, kommentoi Ruokoselkä.

Säännöllisestä nuohouksesta tulee myös huolehtia. Vakituisen asunnon tulisija tulee nuohota vuoden välein, vapaa-ajan asunnon tulisija kolmen vuoden välein. Ammattilainen huomaa rakenteisiin tulleet viat, kuten tukkeumat ja rikkoutumiset, jotka voivat johtaa palovahinkoihin.

- Jos kiinteistöä ei ole nuohottu säännöllisesti, sillä on vaikutusta myös korvauksen määrään mahdollisissa vahinkotilanteissa, muistuttaa Ruokoselkä.

Lue vinkkejä takan lämmitykseen.

Video Ifin palotesteistä (Jos haluat videon tiedostona, otathan yhteyttä Ifin viestintään)

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Video Ifin palotesteistä, (Jos haluat videon tiedostona, otathan yhteyttä Ifin viestintään)