Puutarhainstallaatio Keidas

80 vuotta täyttävä Amos Rexin omistaja Konstsamfundet tuo Lasipalatsinaukiolle kahdeksastakymmenestä kasvitornista koostuvan puutarhainstallaation.
Keidas-installaatio Amos Rexin aukiolla.

Keitaan myötä 80 vuotta täyttävä Amos Rexin omistaja Konstsamfundet haluaa tuoda ihmisille vehreän kohtaamispaikan keskelle kaupunkia ja luoda uskoa tulevaisuuteen. Lasipalatsinaukiolle toteutettu Keidas on Konstsamfundetin tervehdys koko Helsingin kaupungille ja kaikille sen ihmisille.

Keidas koostuu kahdeksastakymmenestä puisesta kehikosta, jotka on täytetty yli kolmellakymmenellä eri yrtillä, syötävällä kukalla ja vihanneksella. Kasvitorneissa kasvaa mm. orvokkeja, chilejä, tomaatteja, mansikoita, persiljaa, salviaa, laventelia, minttua ja nuoria omenapuita. Puut ovat viittaus Amos Andersonin kesäpaikkaan Kemiönsaaren Söderlångvikissa, jossa viljellään edelleen omenoita. Keitaan päättyessä kaikki kasvit ja rakennusmateriaalit hyötykäytetään. Keitaan on suunnitellut taidemuseo Amos Rexin arkkitehti Asmo Jaaksi, JKMM Arkkitehdit Oy.

Konstsamfundetin toimitusjohtaja Stefan Björkman: ”Keidas on poikkeusaikoihin sopiva tapa juhlistaa Konstsamfundetin historiaa, tuoda vehreyttä keskelle kivistä kaupunkia ja luoda uuden heräämisen ja jatkuvuuden kokemusta. Kuten Amos Rex, Keidas ei ole pöyhkeä ja on helposti kaikkien koettavissa.”

Museonjohtaja Kai Kartio: ”Amos Rexin idea on alusta saakka ollut, että aukio on olennainen osa taidemuseota. Nyt, kaksi vuotta museon avaamisen jälkeen pääsemme toteuttamaan tätä ideaa installaation muodossa.”

Samanaikaisesti Keitaan kanssa jatkuu nuorten taiteilijoiden Generation 2020 -näyttely. Keidas on esillä 6.9. asti.

Amos Anderson perusti Föreningen Konstsamfundetin vuonna 1940 ja määräsi testamentissaan yhdistyksen ainoaksi perillisekseen. Konstsamfundet toteuttaa tarkoitustaan mm. ylläpitämällä taidemuseo Amos Rexiä.

Keidas-installaatio Amos Rexin aukiolla.
Keidas. Kuva: Koptercam / Amos Rex

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja uudet taidemuseotilat aaltoilevan aukion alla tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla ja päällä sekä Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma ulottuu uusimmasta, usein kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismiin ja muinaisiin kulttuureihin.

Mystiska mossjättar tar över Glaspalatstorget – Amos Rex utställning inbjuder oss att ifrågasätta och drömma på barns orädda sätt14.3.2024 10:40:08 EET | Tiedote

En grön mossjätte utrustad med skidor och stavar har anlänt till Amos Rex kullar, redo att utforska okänd terräng. Vandraren upplever att världen utforskas genom att resa, men också med hjälp av känslosinnet – speciellt via händernas beröring. Det är kanske därför jätten rör vid sin öppna handflata med ena handens två fingrar och formar tecknet som betyder att gå eller att vandra.

Salaperäiset sammaljätit valtaavat Lasipalatsin aukion – Amos Rexin näyttely kutsuu meitä kyseenalaistamaan ja uneksimaan lasten pelottomaan tapaan14.3.2024 10:40:08 EET | Tiedote

Vihreä sammaljätti varustettuna suksilla ja sauvoilla on kulkenut Amos Rexin kumpujen keskelle, kenties valmiina kartoittamaan tuntemattomia alueita. Vaeltajan mielestä yksi tapa oppia tuntemaan maailmaa on matkustaminen, toinen on aistien avulla – erityisesti kosketuksen kautta. Ehkä siksi jätti kertoo omasta tehtävästään koskettamalla avointa kämmentä toisen käden kahdella sormella. Viittoma toteutuu liikuttamalla sormia kämmenen yli, mikä tarkoittaa viittomakielellä kävellä tai vaeltaa.