Puutarhainstallaatio Keidas

80 vuotta täyttävä Amos Rexin omistaja Konstsamfundet tuo Lasipalatsinaukiolle kahdeksastakymmenestä kasvitornista koostuvan puutarhainstallaation.

Keidas-installaatio Amos Rexin aukiolla.

Keitaan myötä 80 vuotta täyttävä Amos Rexin omistaja Konstsamfundet haluaa tuoda ihmisille vehreän kohtaamispaikan keskelle kaupunkia ja luoda uskoa tulevaisuuteen. Lasipalatsinaukiolle toteutettu Keidas on Konstsamfundetin tervehdys koko Helsingin kaupungille ja kaikille sen ihmisille.

Keidas koostuu kahdeksastakymmenestä puisesta kehikosta, jotka on täytetty yli kolmellakymmenellä eri yrtillä, syötävällä kukalla ja vihanneksella. Kasvitorneissa kasvaa mm. orvokkeja, chilejä, tomaatteja, mansikoita, persiljaa, salviaa, laventelia, minttua ja nuoria omenapuita. Puut ovat viittaus Amos Andersonin kesäpaikkaan Kemiönsaaren Söderlångvikissa, jossa viljellään edelleen omenoita. Keitaan päättyessä kaikki kasvit ja rakennusmateriaalit hyötykäytetään. Keitaan on suunnitellut taidemuseo Amos Rexin arkkitehti Asmo Jaaksi, JKMM Arkkitehdit Oy.

Konstsamfundetin toimitusjohtaja Stefan Björkman: ”Keidas on poikkeusaikoihin sopiva tapa juhlistaa Konstsamfundetin historiaa, tuoda vehreyttä keskelle kivistä kaupunkia ja luoda uuden heräämisen ja jatkuvuuden kokemusta. Kuten Amos Rex, Keidas ei ole pöyhkeä ja on helposti kaikkien koettavissa.”

Museonjohtaja Kai Kartio: ”Amos Rexin idea on alusta saakka ollut, että aukio on olennainen osa taidemuseota. Nyt, kaksi vuotta museon avaamisen jälkeen pääsemme toteuttamaan tätä ideaa installaation muodossa.”

Samanaikaisesti Keitaan kanssa jatkuu nuorten taiteilijoiden Generation 2020 -näyttely. Keidas on esillä 6.9. asti.

Amos Anderson perusti Föreningen Konstsamfundetin vuonna 1940 ja määräsi testamentissaan yhdistyksen ainoaksi perillisekseen. Konstsamfundet toteuttaa tarkoitustaan mm. ylläpitämällä taidemuseo Amos Rexiä.

Keidas-installaatio Amos Rexin aukiolla.
Keidas. Kuva: Koptercam / Amos Rex

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja uudet taidemuseotilat aaltoilevan aukion alla tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla ja päällä sekä Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma ulottuu uusimmasta, usein kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismiin ja muinaisiin kulttuureihin.

Verk av den banbrytande videokonstnären Bill Viola visas på Amos Rex år23.9.2020 10:55:59 EESTTiedote

Amos Rex program för nästa år består av inhemsk samtidskonst och en omfattande utställning över videokonstnären Bill Violas verk. Separatutställningen är Violas första i Finland. Karoliina Hellbergs, Tero Kuitunens och Raimo Saarinens utställning Between us och bildkonstnären Raija Malkas och kompositören Kaija Saariahos utställning Blick skulle egentligen ordnas år 2020, men på grund av coronaviruset flyttas utställningarna till våren och sommaren 2021.

Amos Rex brings pioneering video artist Bill Viola to Finland in 202123.9.2020 10:52:10 EESTPress release

Amos Rex’s offerings next year include Finnish contemporary art and an extensive exhibition featuring video artist Bill Viola – his first solo show in Finland. Two exhibitions planned for 2020 have been rescheduled to the spring and summer of 2021 due to the Covid-19 pandemic: Between us by Karoliina Hellberg, Tero Kuitunen and Raimo Saarinen, as well as Blick by visual artist Raija Malka and composer Kaija Saariaho.

Amos Rex tuo 2021 Suomeen videotaiteen uranuurtajan Bill Violan23.9.2020 10:50:00 EESTTiedote

Amos Rexin ensi vuoden ohjelmisto koostuu kotimaisesta nykytaiteesta ja videotaiteilija Bill Violan laajasta näyttelystä. Kyseessä on Violan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan johdosta vuodelle 2020 suunnitellut Karoliina Hellbergin, Tero Kuitusen ja Raimo Saarisen näyttely Between us sekä kuvataiteilija Raija Malkan ja säveltäjä Kaija Saariahon näyttely Blick siirtyvät kevääseen ja kesään 2021.

Egypt of Glory: Amos Rex and Kumu’s joint exhibition brings ancient treasures to Helsinki and Tallinn9.9.2020 09:27:20 EESTPress Invitation

What does ancient Egypt bring to mind today? Pyramids, sphinxes and the mum-my’s curse? In October 2020, Helsinki’s Amos Rex and Tallinn’s Kumu Art Muse-um unveil an unparalleled dual exhibition on the history of ancient Egypt. The Museo Egizio in Turin, Italy, has loaned the material on display and provided the story that accompanies it. The Museo Egizio has one of the world’s most important collections of ancient Egyptian art and culture outside of Egypt. The Amos Rex exhibition is open 9 Oct. 2020–21 Mar. 2021.

Egyptin loisto: Amos Rexin ja Kumun yhteisnäyttely tuo muinaisaarteet Helsinkiin ja Tallinnaan9.9.2020 09:27:01 EESTKutsu

Mitä nykyihmiselle tulee mieleen muinaisesta Egyptistä? Pyramidit, sfinksit ja muumioiden kirous? Lokakuussa 2020 Amos Rexissä ja Tallinnan Kumu-taidemuseossa avautuu ainutlaatuinen kaksoisnäyttely muinaisen Egyptin historiasta. Näyttelyn tarina on kirjoitettu Italian Torinossa sijaitsevassa Museo Egiziossa, josta myös näyttelyn esineistö on saatu lainaan. Museo Egizion kokoelma on yksi maailman tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella. Amos Rexin näyttely on esillä 9.10.2020–21.3.2021.

Egyptens prakt: Amos Rex och Kumu visar forntida skatter på gemensam utställning i Helsingfors och Tallinn9.9.2020 09:26:35 EESTKutsu

Vilka associationer får dagens människor av uttrycket ”det forna Egypten”? Pyr-amider, sfinxer och mumiernas förbannelser? I oktober 2020 öppnas en unik dub-belutställning om det forna Egyptens historia på Amos Rex och på konstmuseet Kumu i Tallinn. Utställningsberättelsen är skriven i Museo Egizio i Turin i Italien, som också har lånat ut föremålen på utställningen. Museo Egizio har en av de viktigaste samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur utanför Egypten. Utställningen på Amos Rex pågår 9.10.2020–21.3.2021.