”Pyhyys on tässä, se potkii sua perseelle!”

Miten jatkaa elämää, kun läheinen saa lääkäriltä kuolemantuomion? Sanna Vaaran odotettu uutuusteos Siskonpeti käsittelee rankkoja teemoja – kuolemanpelkoa, irti päästämistä, syyllisyyttä ja häpeää. Pysäyttävistä aiheistaan huolimatta Siskonpeti on tulvillaan toivoa, lämpöä ja ronskia huumoria. Se on yhtä aikaa sekä selviytymistarina että ylistyslaulu elämälle, sen iloille ja suruille. Elämään kuuluu kaikki.

Valokuva: Pete Lehto

”Haluan uskoa, että mitä ikinä meille annetaankaan kannettavaksemme, saamme siihen myös keinot selvitä.”

Sanna Vaaran autofiktiivinen kirja Siskonpeti (Viisas Elämä, 2021) on omakohtainen kuvaus siitä, millaiseen myllerrykseen kirjailija joutuu, kun sisko yllättäen sairastuu syöpään ja saa kuusi kuukautta elinaikaa. Siskon elämänvoiman hiipuminen vie Vaaran varjoihin, joissa lapsuuden traumat, suvun ristit ja kuolemanpelko lymyävät. Puntit täristen Vaara menee pelkojaan päin, milloin räppiä lavalla tykittäen, milloin autohuutoterapiaa harrastaen. Tyylilleen uskollisena hän päätyy pohtimaan elämää hyvinkin monelta kantilta. Miten esiintymispelko ja kuolemanpelko liittyvät toisiinsa? Miksi Kekkonen saa maatua rauhassa? Miten jumalaa voi kiinnostaa niin paljon ihmisten ulkonäkö, vaatetuksesta esinahkaan? Miksi elämän rajallisuuden hyväksyminen on nykyihmiselle niin vaikeaa?

”Eikö todellinen ihme ole se, että me synnymme tähän nahkasäkkiin ja jossain vaiheessa, kun aika on, jätämme sen? Ja siinä välissä, elämän ja kuoleman käsissä, kävelee tuettuna ihminen, joka tuli kokemaan tämän kaiken.”

Sanna Vaara on kustannusalan tuottaja, kirjailija ja kolmen lapsen räppäävä espoolaisäiti, joka tunnetaan myös taiteilijanimellä Räppäri VAARA. Häneltä on aikaisemmin ilmestynyt mielen hulluutta ja hauskuutta kuvaavat teokset Maa kutsuu! (Sammakko, 2016) ja Modernien munkkien matkassa – Hillitön henkinen elämäni (Viisas Elämä, 2019). Siskonpeti on trilogian itsenäinen päätösosa.

Sanna Vaara esiintyy sekä Turun että Helsingin Kirjamessuilla.

Facebook: Räppäri Vaara

Instagram: sanna_vaara

Valokuva: Pete Lehto
Kansikuva: Jonna Nisu

Viisas Elämän syksyn 2021 kirjat on julkaistu8.6.2021 14:30:04 EEST | Tiedote

Viisas Elämän syksyn 2021 uutuuskirjoja yhdistää halu hidastaa hektistä elämää. Onnea ja mielenrauhaa löytyy yllättävän läheltä ja tutuista lähteistä: arjesta, saunasta, itsensä kehittämisestä ja myönteisen ajattelun voimasta. Uutuuksien joukossa nähdään myös legendaarisen supertähden Tina Turnerin tuore elämäkerta, joka valottaa maailmankuulun artistin hengellistä matkaa. Toinen syksyn odotetuimmista käännöskirjoista on Wim Hof -menetelmä, joka kertoo kylmähoidon lukuisista terveyshyödyistä. Ohessa tulevan syksyn satoa ja poimintoja sekä kotimaisten että ulkomaisten teosten monipuolisesta kattauksesta.

Paluu Jumalattaren luontoon – Polku pohjoisen voiman ja myyttien juurille27.4.2021 10:22:06 EEST | Tiedote

Syvä kiinnostus kasvien voimaan, kansanperinteeseen ja mystiikkaan saivat Eeva Maria Leinon kirjoittamaan Luojattarista, voimanaisista ja muinaissuomalaisesta tarustosta ammentavan upean oppaan, joka on luotu nykypäivän naisen elämää ajatellen. Leino on kasvituntija, hyvinvointivalmentaja ja yrittäjä, joka työssään haluaa auttaa naisia löytämään yhteyden luontoon oman mytologiamme naiseuden kautta. Kirja tarjoaakin uudenlaisia näkökulmia suomalaiseen mytologiaan. Se innostaa katsomaan kasvimaailmamme rikkauksia uusin silmin sekä tukee oman voiman löytymistä nykypäivän nopeatempoisen tahdin keskellä.