Pyöräilyn kansainvälinen suurtapahtuma Saimaalle

Imatralta heinäkuussa starttaava Saimaa Cycle Tour tähtää yhdeksi maailman arvostetuimmista pyöräilytapahtumista. Ensi kesänä ensimmäistä kertaa järjestettävään pyöräilyyn on ilmoittautunut jo yli 1000 osallistujaa ennen kuin tapahtuman koti- ja kansainvälinen markkinointi on edes alkanut. Yöttömän yön, maailman kauneimpien järvimaisemien, tasaisen maaston ja Suomen turvallisen maineen avulla Saimaa Cycle Tour on tarkoitus kasvattaa Ruotsissa vuosittain ajettavan Vätternrundan kaltaiseksi pyöräilyn suurtapahtumaksi.

Kesäinen Saimaa tarjoaa ainutlaatuisine maisemineen  poikkeuksellisen hienon, keskiyön auringon sävyttämän pyöräilykokemuksen. Kuva: Mikko Nikkinen
Kesäinen Saimaa tarjoaa ainutlaatuisine maisemineen poikkeuksellisen hienon, keskiyön auringon sävyttämän pyöräilykokemuksen. Kuva: Mikko Nikkinen

Heinäkuussa ajettavan Saimaa Cycle Tour kulkee keskellä maailman kauneimpia järvimaisemia. Tapahtuma eroaa muista kansainvälisistä pyöräilykisoista sillä, että se päästään ajamaan keskikesän yöttömän yön valossa. Tapahtuman lähtö Imatralta tapahtuu perjantai-iltana 9. heinäkuuta ja maaliin Imatralle palataan lauantaina. Reitin on suunnitellut maantiepyöräilyn kolminkertainen Suomen mestari ja tapahtuman järjestäjiin kuuluva Juho Suikkari yhdessä tapahtuman lähettilään, kansainvälisen ammattilaispyöräilyn korkeimmalla tasolla kilpailevan Jaakko Hännisen kanssa.

”Emme kutsu Saimaa Cycle Touria kilpailuksi, vaan kaiken tasoisille pyöräilyn harrastajille avoimeksi tapahtumaksi. Saimaa pystyy ainutlaatuisine maisemineen tarjoamaan pyöräilijöille poikkeuksellisen hienon, keskiyön auringon sävyttämän kokemuksen. Uskonkin, että meillä on mahdollisuus maailmanluokan pyöräilytapahtumaksi, jolla on vahva potentiaali myös Suomen ja Saimaan matkailun edistämiseksi. Kaikki reitin esittelevät kunnat ja kaupungit ottavatkin osallistujamme avosylin vastaan ja varmistavat heille mieleenpainuvan pyöräilyelämyksen”, kertoo Juho Suikkari ja jatkaa: ”Hyvin järjestetyllä pyöräilyn suurtapahtumalla on myös yhteiskunnallisesti merkittävä vaikutus paitsi terveyttä edistävän pyöräilyharrastuksen kasvattajana, myös reitin varrelle taloudellisesti. Ruotsin perinteikäs Vätternjärven ympäriajo houkuttelee vuosittain paikalle lähes 30 000 osallistujaa, enkä näe mitään syytä, miksi Saimaa ei voisi tulevaisuudessa tehdä samoin.”

Saimaan ympäri myötäpäivään

Imatralta starttaava pyöräilyreitti kulkee Puumalan sataman ja Sulkavan kautta Savonlinnaan, josta Punkaharjun ja Ruokolahden kautta takaisin maaliin Imatralle. Tapahtuman pääreitin pituus on noin 285 kilometriä, jonka suorittamisen maksimiaika on 18 tuntia. Saimaa Cycle Touriin on myös mahdollista valita lyhyempi ”Äitsaaren Jaakon” kierros Jaakko Hännisen harjoittelureitille ja lapsillekin on oma ohjattu pyörähdyksensä. Reitille startataan Imatrankosken juurelta pienryhmissä.

”Kuka tahansa normaalilla kunnolla varustettu ja jonkinlaista kestävyysliikuntaa harrastava pärjää kyllä Saimaan kierroksella. Reitin suorittamisen maksimiajan olemme laskeneet pysähdyksineen 16 kilometrin keskinopeudella. Reitin varrella on juoma- ja välipalapisteitä vähintään parin tunnin välein ja lämmintä ruokaa tarjoillaan kahdella huoltopisteellä. Ajovälineeksi suosittelemme kilpapyörää tai vastaavaa, mutta jos reitille on lähdössä ilman kiirettä riittää ihan normaali, sähkötön hybridi-kaupunkipyöräkin. Jalkaan suosittelen hiertämättömiä pyöräilyhousuja ja kypärä on luonnollisesti pakollinen. Vasta-alkajan on hyvä hakea tuntumaa pyöräilyyn talven aikana vaikkapa spinning-tunnilta ja lumien sulettua maantieltä”, vinkkaa Suikkari ja lisää: ”Koronatilanteen osalta noudatamme tapahtuman suunnittelussa vallitsevia viranomaisohjeistuksia. Kyseessä on ulkoilmatapahtuma eikä reitille lähdetä massalähdöin. Ulkomaalaisilla osallistujilla on Saimaalla samalla myös ainutlaatuiset lomailumahdollisuudet."

Juho Suikkari, Saimaa Cycle Tour
+358 50 353 8281, juho@saimaacycletour.com

Imatralta starttaava pyöräilyreitti kulkee Puumalan sataman ja Sulkavan kautta Savonlinnaan, josta Punkaharjun ja Ruokolahden kautta takaisin maaliin Imatralle. Kuva: Saimaa Cycle Tour
Reitin on suunnitellut maantiepyöräilyn kolminkertainen Suomen mestari ja Saimaa Cycle Tour -tapahtuman järjestäjiin kuuluva Juho Suikkari. Kuva: Saimaa Cycle Tour

Tallinnan joulutori hehkuu tunnelmaa tammikuuhun saakka7.12.2021 11:43:45 EET | Tiedote

Koronaviruksen leviäminen Virossa on kääntynyt laskuun tiukennettujen koronarajoitusten, eli rokotustodistuksen laajan käytön myötä. Suomesta Viroon pääsevät ilman maahantuloilmoitusta edelleen ne matkailijat, joilla on todistus täydestä rokotussarjasta tai hiljattain sairastetusta taudista. Koronatilanteen käännyttyä paremmaksi, avautui Tallinnaan taas perinteinen, Euroopan kauneimmaksi toissa vuonna nimetty joulutori. Tallinnan joulutorilla on pitkät perinteet, sillä perimätiedon mukaan 580 vuotta sitten, jouluna 1441, Tallinnan Raatihuoneentorille pystytettiin ensimmäistä kertaa joulukuusi. Kaunis tapa on sieltä levinnyt ympäri maailman, ja joulukuusesta on tullut tärkeä osa eri kansojen jouluperinteitä. Kuusen koristeluun on tänä vuonna käytetty 300 kultapalloa ja yli 3 kilometriä jouluvalonauhoja.

Purjehtija Tapio Lehtinen matkalle maailman ympäri kaksi kertaa kahden vuoden aikana2.12.2021 08:45:00 EET | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race 2018 -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen palaa purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen osallistuu paitsi syyskuussa 2022 starttaavaan uuteen GGR-yksinpurjehduskilpailuun, myös heti seuraavana vuonna käytävään Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Race. Kahteen kertaan kahdessa vuodessa maailman ympäri purjehtiva Lehtinen kisaa ensimmäisen purjehduksen yksin ja seuraavan täydellä 12-hengen miehistöllä. Lehtisen tiimi koostuu pääosin nuorista suomalaisista purjehtijoista, joiden 63-vuotias konkari odottaa kehittyvän Suomen avomeripurjehduksen seuraavaksi voittoisaksi sukupolveksi.

Mikroliikkuvuuden palveluksi konseptoinut suomalaisyhtiö sai 20 miljoonan euron rahoituspaketin2.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Sähköisen mikroliikkuvuuden nopeasti kansainvälistyväksi palvelutuotteeksi konseptoinut suomalainen Augment Mobility Oy on saanut 20 miljoonan euron rahoituspaketin toimintansa laajennukseen ja tuotekehitykseen. Rahoituksesta 15 miljoonaa on ruotsalaisen Collector Bankin myöntämää kasvurahoituslainaa ja 5 miljoonaa yhtiön kasvattamaa omaa pääomaa. Rahoituksen avulla Augment tulee ensi vuoden aikana viisinkertaistamaan sähköpotkulautalaivastonsa ja asiakasmääränsä.

Suomalainen helikopteriyhtiö kasvattaa kalustoaan huippuluokan koptereilla25.11.2021 09:01:01 EET | Tiedote

Liike- ja tilauslennoilleen lentävän lähdön saanut Helsinki Citycopter kasvattaa laivastoaan kahdella uudella huippuluokan helikopterilla. Helikopteriyhtiö on tilannut itselleen yhden edustusluokan Airbus ACH130 -kopterin ja vuokraa käyttöönsä toisen samanlaisen. Liikelentoalan edistyksellisimpiin kuuluvat helikopterit luovutetaan Helsinki Citycopterille keväällä ja niillä ryhdytään operoimaan Suomessa kesäkaudella 2022.

Kutsu matkailumedialle: Löydä Viro, Visit Estonia -etäpressi tiistaina 16.11. kl 11.0012.11.2021 15:00:32 EET | Kutsu

Tervetuloa Visit Estonian järjestämään online-infotilaisuuteen tiistaina 16.11. kello 11.00–11.45. Tilaisuudessa käydään läpi Viron matkailualan uutisia ja kuulumisia yleisesti sekä esitellään myös uunituore White Guide 2022 -ravintolalistaus. Tilaisuuden sisältö auttaa medioita suunnittelemaan talven, kevään ja ensi kesän Viro-aiheisia matkailusisältöjään.

Augement vauhdittaa HJK:n matkaa sähköpotkulaudoilla29.10.2021 15:18:45 EEST | Tiedote

HJK ja suomalainen, mikroliikkuvuuden palveluksi konseptoinut Augment ovat solmineet kaksivuotisen yhteistyösopimuksen. Yhteistyön myötä Helsingin jalkapalloklubin edustusjoukkue ottaa käyttöönsä Augmentin henkilökohtaiset sähköskuutit ja joukkue tähtipelaajineen tulee näkymään Augementin kotimaisessa ja kansainvälisessä markkinointiviestinnässä. Sähköskuuteilla helpotetaan pelaajien turvallista ja ketterää liikkumista kodin, työpaikan ja harrastusten välillä.