Pyöräilyn kansainvälinen suurtapahtuma Saimaalle

Imatralta heinäkuussa starttaava Saimaa Cycle Tour tähtää yhdeksi maailman arvostetuimmista pyöräilytapahtumista. Ensi kesänä ensimmäistä kertaa järjestettävään pyöräilyyn on ilmoittautunut jo yli 1000 osallistujaa ennen kuin tapahtuman koti- ja kansainvälinen markkinointi on edes alkanut. Yöttömän yön, maailman kauneimpien järvimaisemien, tasaisen maaston ja Suomen turvallisen maineen avulla Saimaa Cycle Tour on tarkoitus kasvattaa Ruotsissa vuosittain ajettavan Vätternrundan kaltaiseksi pyöräilyn suurtapahtumaksi.

Kesäinen Saimaa tarjoaa ainutlaatuisine maisemineen  poikkeuksellisen hienon, keskiyön auringon sävyttämän pyöräilykokemuksen. Kuva: Mikko Nikkinen
Kesäinen Saimaa tarjoaa ainutlaatuisine maisemineen poikkeuksellisen hienon, keskiyön auringon sävyttämän pyöräilykokemuksen. Kuva: Mikko Nikkinen

Heinäkuussa ajettavan Saimaa Cycle Tour kulkee keskellä maailman kauneimpia järvimaisemia. Tapahtuma eroaa muista kansainvälisistä pyöräilykisoista sillä, että se päästään ajamaan keskikesän yöttömän yön valossa. Tapahtuman lähtö Imatralta tapahtuu perjantai-iltana 9. heinäkuuta ja maaliin Imatralle palataan lauantaina. Reitin on suunnitellut maantiepyöräilyn kolminkertainen Suomen mestari ja tapahtuman järjestäjiin kuuluva Juho Suikkari yhdessä tapahtuman lähettilään, kansainvälisen ammattilaispyöräilyn korkeimmalla tasolla kilpailevan Jaakko Hännisen kanssa.

”Emme kutsu Saimaa Cycle Touria kilpailuksi, vaan kaiken tasoisille pyöräilyn harrastajille avoimeksi tapahtumaksi. Saimaa pystyy ainutlaatuisine maisemineen tarjoamaan pyöräilijöille poikkeuksellisen hienon, keskiyön auringon sävyttämän kokemuksen. Uskonkin, että meillä on mahdollisuus maailmanluokan pyöräilytapahtumaksi, jolla on vahva potentiaali myös Suomen ja Saimaan matkailun edistämiseksi. Kaikki reitin esittelevät kunnat ja kaupungit ottavatkin osallistujamme avosylin vastaan ja varmistavat heille mieleenpainuvan pyöräilyelämyksen”, kertoo Juho Suikkari ja jatkaa: ”Hyvin järjestetyllä pyöräilyn suurtapahtumalla on myös yhteiskunnallisesti merkittävä vaikutus paitsi terveyttä edistävän pyöräilyharrastuksen kasvattajana, myös reitin varrelle taloudellisesti. Ruotsin perinteikäs Vätternjärven ympäriajo houkuttelee vuosittain paikalle lähes 30 000 osallistujaa, enkä näe mitään syytä, miksi Saimaa ei voisi tulevaisuudessa tehdä samoin.”

Saimaan ympäri myötäpäivään

Imatralta starttaava pyöräilyreitti kulkee Puumalan sataman ja Sulkavan kautta Savonlinnaan, josta Punkaharjun ja Ruokolahden kautta takaisin maaliin Imatralle. Tapahtuman pääreitin pituus on noin 285 kilometriä, jonka suorittamisen maksimiaika on 18 tuntia. Saimaa Cycle Touriin on myös mahdollista valita lyhyempi ”Äitsaaren Jaakon” kierros Jaakko Hännisen harjoittelureitille ja lapsillekin on oma ohjattu pyörähdyksensä. Reitille startataan Imatrankosken juurelta pienryhmissä.

”Kuka tahansa normaalilla kunnolla varustettu ja jonkinlaista kestävyysliikuntaa harrastava pärjää kyllä Saimaan kierroksella. Reitin suorittamisen maksimiajan olemme laskeneet pysähdyksineen 16 kilometrin keskinopeudella. Reitin varrella on juoma- ja välipalapisteitä vähintään parin tunnin välein ja lämmintä ruokaa tarjoillaan kahdella huoltopisteellä. Ajovälineeksi suosittelemme kilpapyörää tai vastaavaa, mutta jos reitille on lähdössä ilman kiirettä riittää ihan normaali, sähkötön hybridi-kaupunkipyöräkin. Jalkaan suosittelen hiertämättömiä pyöräilyhousuja ja kypärä on luonnollisesti pakollinen. Vasta-alkajan on hyvä hakea tuntumaa pyöräilyyn talven aikana vaikkapa spinning-tunnilta ja lumien sulettua maantieltä”, vinkkaa Suikkari ja lisää: ”Koronatilanteen osalta noudatamme tapahtuman suunnittelussa vallitsevia viranomaisohjeistuksia. Kyseessä on ulkoilmatapahtuma eikä reitille lähdetä massalähdöin. Ulkomaalaisilla osallistujilla on Saimaalla samalla myös ainutlaatuiset lomailumahdollisuudet."

Juho Suikkari, Saimaa Cycle Tour
+358 50 353 8281, juho@saimaacycletour.com

Imatralta starttaava pyöräilyreitti kulkee Puumalan sataman ja Sulkavan kautta Savonlinnaan, josta Punkaharjun ja Ruokolahden kautta takaisin maaliin Imatralle. Kuva: Saimaa Cycle Tour
Reitin on suunnitellut maantiepyöräilyn kolminkertainen Suomen mestari ja Saimaa Cycle Tour -tapahtuman järjestäjiin kuuluva Juho Suikkari. Kuva: Saimaa Cycle Tour

Suomalainen CSH Group Oy myi Augment-suksitehtaansa alppilajien uuden tähtitallin perustaksi17.8.2022 14:43:53 EEST | Tiedote

CSH Group Oy on myynyt Itävallan Stuhlfeldenissä toimivan Augment Ski -suksitehtaansa urheiluhistorian parhaan alppihiihtäjän Marcel Hirscherin ja Red Bull Sportsin perustamalle uudelle VAN DEER-Red Bull Sports -yhtiölle. Alppilajien huippuammattilaisten arvostama Augment-suksimerkki siirtyy kaupassa uudelle omistajalle, joka perustaa suksituotantonsa Augmentin ainutlaatuiseen osaamiseen. Yrityskauppa antaa suomalaisyhtiölle mahdollisuuden keskittyä kehittämänsä mikroliikkuvuuspalvelu Augment.eco:n laajentamiseen ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen.

Kaverin kanssa elämä maistuu paremmalta11.8.2022 08:10:00 EEST | Tiedote

Ihmisen elämänmittaisen mielenterveyden kannalta tärkeitä tunne -, tietoisuus - ja vuorovaikutustaitoja opitaan jo lapsena yhdessä kaverin kanssa. Sen vuoksi jokaisella tulisi olla ainakin yksi kaveri eikä ketään saa jättää ulkopuolelle. Koulujen ja päiväkotien aloittaessa uuden syyslukukauden lasten arjessa mukana olevat Vaasan ja Flora muistuttavat ystävän merkityksestä Kaveruusjulistuksella ja tukemalla mielenterveysjärjestö Mieli ry:n ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä lasten ja nuorten parissa.

Vallilan Konepajalle ETKO Brewing -pienpanimo ja hiljainen suurterassi28.6.2022 10:30:32 EEST | Tiedote

Helsinkiläinen, vuonna 2017 aloittanut pienpanimo ETKO Brewing laajentaa ja muuttaa toimintansa Herttoniemestä Vallilaan. Historialliseen Vallilan Konepajaan rakennettavan uuden panimokeskuksen myötä korkealaatuisista ja palkituista käsityöoluistaan tunnettu ETKO moninkertaistaa tuotantonsa sekä rakentaa uuden panimon yhteyteen taproom-ravintolan ja tapahtumatilat. Museovirasto ja Helsingin kaupunki ovat myöntäneet uudelle panimolle rakennusluvan, rakennustyöt alkavat syksyllä. ETKO Brewing avasi Vallilan Konepajan -alueelle jo suuren, mutta hiljaisen The Trainfactory Terrace by ETKO -aurinkoterassin.

Viron upeat kesätapahtumat22.6.2022 10:28:05 EEST | Tiedote

Viron monipuolisesta tapahtumatarjonnasta löytyy jotakin jokaisen makuun ja maa on suomalaisille oiva kesälomakohde: se on edullinen, lähellä ja siellä liikkuminen on helppoa niin julkisilla kuin omallakin autolla. Viron runsas tapahtumakesä tarjoaa monenlaisia elämyksiä suomalaiseen makuun ja niiden perään kannattaa lähteä myös Tallinnan ulkopuolelle. Laulumaassa järjestetään luonnollisesti monia musiikkitapahtumia Festivaalien lisäksi lähes jokaisella virolaisartistilla on oma kesäkiertueensa, jotka kattavat pieniäkin kyliä. Suunnitelmaksi on helppo ottaa vaikka rento festariviikonloppu, MM-rallia, tyylikkäästi oopperaa tai vaikkapa elokuvia. Mutta mihin Teflon Brothers menisi?

Purjehtija Tapio Lehtinen lähtee kahteen kisaan maailman ympäri17.6.2022 15:38:03 EEST | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja sisukkaalla suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen tekee näyttävän paluun purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen starttaa syyskuun 4. päivänä GGR-yksinpurjehduskilpailuun, josta hän uskoo suoriutuvansa vähintään kolme kuukautta edellistä, 322 vuorokauden mittaiseksi venynyttä suoritustaan nopeammin. Ensi vuonna Lehtinen starttaa täydellä miehistöllä purjehdittavaan legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen.