Pyöräilyn kansainvälinen suurtapahtuma Saimaalle

Imatralta heinäkuussa starttaava Saimaa Cycle Tour tähtää yhdeksi maailman arvostetuimmista pyöräilytapahtumista. Ensi kesänä ensimmäistä kertaa järjestettävään pyöräilyyn on ilmoittautunut jo yli 1000 osallistujaa ennen kuin tapahtuman koti- ja kansainvälinen markkinointi on edes alkanut. Yöttömän yön, maailman kauneimpien järvimaisemien, tasaisen maaston ja Suomen turvallisen maineen avulla Saimaa Cycle Tour on tarkoitus kasvattaa Ruotsissa vuosittain ajettavan Vätternrundan kaltaiseksi pyöräilyn suurtapahtumaksi.

Kesäinen Saimaa tarjoaa ainutlaatuisine maisemineen  poikkeuksellisen hienon, keskiyön auringon sävyttämän pyöräilykokemuksen. Kuva: Mikko Nikkinen
Kesäinen Saimaa tarjoaa ainutlaatuisine maisemineen poikkeuksellisen hienon, keskiyön auringon sävyttämän pyöräilykokemuksen. Kuva: Mikko Nikkinen

Heinäkuussa ajettavan Saimaa Cycle Tour kulkee keskellä maailman kauneimpia järvimaisemia. Tapahtuma eroaa muista kansainvälisistä pyöräilykisoista sillä, että se päästään ajamaan keskikesän yöttömän yön valossa. Tapahtuman lähtö Imatralta tapahtuu perjantai-iltana 9. heinäkuuta ja maaliin Imatralle palataan lauantaina. Reitin on suunnitellut maantiepyöräilyn kolminkertainen Suomen mestari ja tapahtuman järjestäjiin kuuluva Juho Suikkari yhdessä tapahtuman lähettilään, kansainvälisen ammattilaispyöräilyn korkeimmalla tasolla kilpailevan Jaakko Hännisen kanssa.

”Emme kutsu Saimaa Cycle Touria kilpailuksi, vaan kaiken tasoisille pyöräilyn harrastajille avoimeksi tapahtumaksi. Saimaa pystyy ainutlaatuisine maisemineen tarjoamaan pyöräilijöille poikkeuksellisen hienon, keskiyön auringon sävyttämän kokemuksen. Uskonkin, että meillä on mahdollisuus maailmanluokan pyöräilytapahtumaksi, jolla on vahva potentiaali myös Suomen ja Saimaan matkailun edistämiseksi. Kaikki reitin esittelevät kunnat ja kaupungit ottavatkin osallistujamme avosylin vastaan ja varmistavat heille mieleenpainuvan pyöräilyelämyksen”, kertoo Juho Suikkari ja jatkaa: ”Hyvin järjestetyllä pyöräilyn suurtapahtumalla on myös yhteiskunnallisesti merkittävä vaikutus paitsi terveyttä edistävän pyöräilyharrastuksen kasvattajana, myös reitin varrelle taloudellisesti. Ruotsin perinteikäs Vätternjärven ympäriajo houkuttelee vuosittain paikalle lähes 30 000 osallistujaa, enkä näe mitään syytä, miksi Saimaa ei voisi tulevaisuudessa tehdä samoin.”

Saimaan ympäri myötäpäivään

Imatralta starttaava pyöräilyreitti kulkee Puumalan sataman ja Sulkavan kautta Savonlinnaan, josta Punkaharjun ja Ruokolahden kautta takaisin maaliin Imatralle. Tapahtuman pääreitin pituus on noin 285 kilometriä, jonka suorittamisen maksimiaika on 18 tuntia. Saimaa Cycle Touriin on myös mahdollista valita lyhyempi ”Äitsaaren Jaakon” kierros Jaakko Hännisen harjoittelureitille ja lapsillekin on oma ohjattu pyörähdyksensä. Reitille startataan Imatrankosken juurelta pienryhmissä.

”Kuka tahansa normaalilla kunnolla varustettu ja jonkinlaista kestävyysliikuntaa harrastava pärjää kyllä Saimaan kierroksella. Reitin suorittamisen maksimiajan olemme laskeneet pysähdyksineen 16 kilometrin keskinopeudella. Reitin varrella on juoma- ja välipalapisteitä vähintään parin tunnin välein ja lämmintä ruokaa tarjoillaan kahdella huoltopisteellä. Ajovälineeksi suosittelemme kilpapyörää tai vastaavaa, mutta jos reitille on lähdössä ilman kiirettä riittää ihan normaali, sähkötön hybridi-kaupunkipyöräkin. Jalkaan suosittelen hiertämättömiä pyöräilyhousuja ja kypärä on luonnollisesti pakollinen. Vasta-alkajan on hyvä hakea tuntumaa pyöräilyyn talven aikana vaikkapa spinning-tunnilta ja lumien sulettua maantieltä”, vinkkaa Suikkari ja lisää: ”Koronatilanteen osalta noudatamme tapahtuman suunnittelussa vallitsevia viranomaisohjeistuksia. Kyseessä on ulkoilmatapahtuma eikä reitille lähdetä massalähdöin. Ulkomaalaisilla osallistujilla on Saimaalla samalla myös ainutlaatuiset lomailumahdollisuudet."

Juho Suikkari, Saimaa Cycle Tour
+358 50 353 8281, juho@saimaacycletour.com

Imatralta starttaava pyöräilyreitti kulkee Puumalan sataman ja Sulkavan kautta Savonlinnaan, josta Punkaharjun ja Ruokolahden kautta takaisin maaliin Imatralle. Kuva: Saimaa Cycle Tour
Reitin on suunnitellut maantiepyöräilyn kolminkertainen Suomen mestari ja Saimaa Cycle Tour -tapahtuman järjestäjiin kuuluva Juho Suikkari. Kuva: Saimaa Cycle Tour

Suomalainen Sasta voitti kehopositiivisella innovaatiollaan pohjoismaisen ulkoilualan pääpalkinnon24.6.2021 11:52:34 EEST | Tiedote

Sasta on ensimmäisenä suomalaisena vaatettajana voittanut pääpalkinnon ulkoilubrändejä vertailevassa Scandinavian Outdoor Awards 2022 -kisassa. Perinteikäs erämerkki osallistui kisaan neljättä kertaa ja voitto on Nurmeksen legendalle jo kolmas peräkkäin. Aiemmin Sasta on voittanut arvostetussa kisassa vaatekategorian, mutta nyt pohjoismaisten vaatemerkkien yhteenliittymä Scandinavian Outdoor Group palkitsi suomalaismerkin koko kisan pääpalkinnolla pluskoon ulkoiluvaateinnovaatiostaan. Suomalaismenestys oli kisassa vahva, sillä vastuullisuuskategorian voittajaksi valittiin tällä kertaa Halti Reissu -takki.

Suomalaisten siiderimaku käy yhä kuivemmaksi ja laadukkaammaksi2.6.2021 09:50:00 EEST | Tiedote

Perinteinen käsityö, aidot hedelmät ja vähäinen makeus loistavat alkavan kesän siideriuutuuksissa. Servaali tuo Suomen päivittäistavarakauppojen siiderihyllyihin laadukkaita uutuuksia paitsi Englannin palkituimmalta Henry Westons -siideritalolta ja ranskalaiselta Louis Raisonilta, myös oman, suomalaiseen makuun valmistetun täysin uuden Mighty Hard -siiderin. "Käsityöläissiiderit ovat löytäneet ystävänsä myös Suomessa. Kasvavasta trendistä huomaa, että suomalaisten siiderimaku on pikkuhiljaa siirtymässä pois äkkimakeista ja esanssisista, klassisen siideri-nimikkeen alla myytävistä bulkkijuomista”, kertoo Servaalin tuotepäällikkö Juho Koivula

Story leipoi suomalaiset kesäklassikot hapanjuuripizzaksi28.5.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Ravintola Storyn koronasulun aikana esittelemä hapanjuuripizza nousi nopeasti pizzanystävien uudeksi suosikiksi. Maullaan ja rakenteellaan mainetta saavuttanut artesaanipizzalista saa nyt jatkoa Suomen kesän klassisista mauista. Kotimaisiin 00-jauhoihin leivottu sesonkipizza täytetään Suomen ensimmäisillä uusilla perunoilla, silakalla, hapankaalilla, hävikkitomaattikastikkeella ja helsinkiläisellä akvaviitilla.

Hampurilaisia ja EM-jalkapalloa 950-paikkaisella burgeriterassilla Helsingin Rautatientorilla27.5.2021 09:56:18 EEST | Tiedote

Burger Lovers -terassi kokoaa Helsingin Rautatientorille 11.-21. kesäkuuta Suomen arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Viikonloppufestivaalista 11 päivän mittaiseksi, yhdeksän alansa huippuravintolan kollektiiviksi kasvaneella burgeriterassilla voi street food -annosten lisäksi nauttia myös jalkapallon EM-kisojen alkusarjan otteluista.

Ensimmäinen helikopteriyhteys Helsingistä Hankoon ja Maarianhaminaan27.5.2021 09:04:23 EEST | Tiedote

Uusi suomalainen helikopteripalvelu Helsinki Citycopter tuo kesäsesongiksi liike- ja tilauslentojensa rinnalle aikataulutetut lennot Hankoon ja Maarianhaminaan. Helikopterilennot parantavat Suomen suosituimpiin kuuluvan kesäkaupungin Hangon tavoitettavuutta ja on myös ainoa mahdollisuus lentää aurinkoiselle Ahvenanmaalle Maarianhaminan lentokentän kiitorataremontin aikana. Kesäviikonloppuisin operoitavat lennot Helsingistä Hankoon kestävät noin puoli tuntia ja Maarianhaminaan puolitoista tuntia.

Heimon Kala Oy uudistuu, uudeksi toimitusjohtajaksi Mikko Laavainen20.5.2021 11:53:16 EEST | Tiedote

Suomen johtaviin kalataloihin kuuluva Heimon Kala Oy:n on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajakseen Mikko Laavaisen, KTM. Hän siirtyi perinteikkääseen kalankasvatus- ja jalostusyhtiöön toimittuaan aiemmin Leipurin Oyj:n toimitusjohtajana. Laavainen on luotsannut uudistumisia ja elintarvikkeiden kaupallistamista myös Raisio Oyj:n Benecol-liiketoiminnan johtajana sekä Danonen, Iittalan ja Unileverin palveluksessa. Heimon Kalan ruorissa Laavaisen tavoitteena on nostaa kuluttajien lautasille entistä enemmän ympäristöystävällistä kotimaista kalaa.

Suomalainen sähköskuuttiyhtiö konseptoi mikroliikkuvuuden palveluksi17.5.2021 10:52:37 EEST | Tiedote

Suomalainen Augment Bike Oy on konseptoinut sähköisen mikroliikkuvuuden nopeasti kansainvälistyväksi palvelutuotteeksi. Augment.eco tarjoaa huolettoman ja laadukkaan henkilökohtaisen sähköisen potkulaudan alan ensimmäisenä toimijana saumattomalla huoltopalvelumallilla. Vuonna 2020 aloittanut Augment.eco on Suomen lisäksi toiminnassa jo Ruotsissa, Tanskassa, Itävallassa ja Ranskassa. Seinäjoella ja Itävallan Stuhlfeldenissä huolto- ja logistiikkakeskuksia ylläpitävä Augment.eco -palvelu lanseerataan kesällä Italiassa.