HSL Helsingin seudun liikenne

Pysäkkikuulutuksia testataan neljässä raitiovaunussa keskiviikkona – järjestelmän laajentaminen tavoitteena vielä kesän aikana

Jaa

HSL testaa raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia ensimmäistä kertaa matkustajakäytössä keskiviikosta 13. kesäkuuta alkaen. Kuulutukset ovat käytössä kahdessa nivelvaunussa (vaunujen kylkinumerot 72 ja 99) ja kahdessa uudessa Artic-vaunussa (424 ja 434). Keskiviikkona kuulutuksia on mahdollista kuulla muun muassa linjoilla 2, 3 ja 7.

Jos kuulutukset toimivat testeissä ongelmattomasti, tarkoituksena on laajentaa kuulutukset kaikkiin nivel- ja Artic-raitiovaunuihin vielä kesän aikana. Vanhempiin Variotram-matalalattiavaunuihin kuulutusjärjestelmää ei kuitenkaan ole asennettu lainkaan, sillä vaunut poistuvat käytöstä kokonaan lähiaikoina.

Tavoitteena esteettömyyden parantaminen ja helpompi matkustaminen

HSL:n pysäkkikuulutukset sisältävät seuraavan pysäkin nimen suomeksi ja ruotsiksi ja merkittävissä turistikohteissa, kuten esimerkiksi laivaterminaaleissa tai lentoasemalla myös englanniksi. Seuraavan pysäkin nimi kuulutetaan, kun liikenneväline on lähtenyt liikkeelle edelliseltä pysäkiltä tai ohittanut sen. Pitkillä, yli 800 metrin pysäkkiväleillä, kuulutus tulee noin 500 metriä ennen pysäkkiä.

Erityisryhmät ja muut matkustajat ovat olleet mukana HSL:n kuulutusäänen valinnassa ja muussa kuulutusten kehittämistyössä. Kuulutuksia on testattu muun muassa koeajoissa, joissa on kiinnitetty huomiota esimerkiksi kuulutusten sopivaan äänenvoimakkuuteen.

Raitiovaunujen lisäksi kuulutukset ovat myöhemmin tulossa myös kaikkiin HSL:n busseihin. Bussien ensimmäisessä vaiheessa kuulutukset on tarkoitus laajentaa syksyn aikana runkolinjoille 550 ja 560 ja sen jälkeen myös muihin busseihin.

HSL pyrkii kuulutukset käyttöönottamalla parantamaan matkustajainformaation laatua ja helpottamaan matkustamista. Samalla pysäkkikuulutukset parantavat matkanteon esteettömyyttä. Kuulutukset ovat olleet käytössä jo aiemmin kaikissa liikennevälineissä useimmissa Euroopan suurissa kaupungeissa.

HSL:n liikenteessä kuulutukset ovat jo nyt käytössä lähijunissa ja metrossa, mutta ne perustuvat eri järjestelmään. Niiden toteuttamisesta on ollut vastuussa operaattori – junien tapauksessa VR ja metrossa Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL.

HSL kerää kuulutuksista palautetta

HSL toivoo kuulutuksista ja niiden toimivuudesta palautetta, joka myös pyritään ottamaan kuulutusten jatkosuunnittelussa huomioon. Järjestelmää on tarkoitus kehittää tulevaisuudessa.

HSL tekee raitiovaunuissa myös kuulutuksiin liittyvän kyselytutkimuksen, kun kuulutukset ovat olleet käytössä jonkin aikaa.

Yhteyshenkilöt

Johannes Laitila
informaatiosuunnittelija
matkustajainfotiimi
p. 050 414 0111

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Liikenteen päästöt pienemmiksi: Yhä useampi työkone kulkee uusiutuvalla biopolttoaineella22.5.2019 13:08:57 EESTUutinen

Helsingin seudun kunnissa ja organisaatioissa on meneillään hyvä vire liikenteen päästöjen alentamisessa. Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Posti ovat liittyneet BioSata-projektiin, joka siirtää pääkaupunkiseudun bussit ja työkoneet käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita. HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot mukaan lukien työkoneet siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2025 mennessä. Nyt myös Espoon ja Vantaan kaupungit pyrkivät nopeuttamaan biopolttoaineiden käyttöönottoa hyötyajoneuvoissaan.

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme