Pysäkkinäytöt viritettiin asiakkaan taajuudelle

HSL:n uudet sähköiset pysäkkinäytöt otetaan käyttöön raitiovaunu- ja bussipysäkeillä. Asiakkaat antoivat koeversioista pikapalautetta, jonka perusteella näyttöihin tehtiin parannuksia.

Uudet HSL:n pysäkkinäytöt otetaan käyttöön raitiovaunu- ja bussipysäkeillä lokakuun aikana. Kuva: Lauri Eriksson/HSL

HSL:n uudet sähköiset pysäkkinäytöt on saatu hiottua ulkoasultaan ja toiminnallisuudeltaan sellaisiksi, että ne voidaan ottaa käyttöön lokakuun aikana kaikilla TFT-näytöillä. Ensi vaiheessa uudet versiot otetaan käyttöön raitiovaunu- ja bussipysäkeillä sekä vähitellen myös terminaaleissa ja aulatiloissa sijaitsevilla näytöillä.

”Nyt käyttöön otettavissa näytöissä näkyvät vahvasti asiakkaiden toivomukset. Testasimme näyttöjä kesällä kantakaupungin raitiovaunupysäkeillä, ja pyysimme asiakkailta niistä palautetta pikapalautejärjestelmällä. Kehittämisehdotusten lisäksi saimme runsaasti positiivista palautetta näyttöjen selkeydestä”, kertoo informaatiosuunnittelija Ossi Berg HSL:n matkustajainformaatiotiimistä.

Pikapalaute on HSL:n ja liikennöitsijöiden yhdessä ideoima järjestelmä nopeita korjauspyyntöjä, reaaliaikaista raportointia ja asiakaspalautetta varten. Se on käytössä kuljettajien sosiaalitiloissa, raitiovaunupysäkeillä ja raitiovaunuissa, kaupunkipyöräasemilla ja sitä testataan metrojunissa. Lisäksi pikapalaute otetaan käyttöön länsimetron uusilla asemilla tänä syksynä. Pikapalautetta voi antaa esimerkiksi rikkoutuneesta pysäkkinäytöstä, ja tieto ohjautuu ilman välikäsiä suoraan korjaajalle. Matkustajan ei tarvitse muuta kuin rastittaa mikä on vikana. Palautetta voi antaa kännykän NFC-toiminnon tai QR-koodilukijan avulla tai osoitteessa hsl.fi/fixit + pysäkkikohtainen koodi.

Informaatiosuunnittelija Ossi Berg, 040 753 6651

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting