QMG växer i Österbotten – automations- och solcellsenergiexperten Automation T&N ansluter sig till koncernen

Automation T&N, som har verksamhet i Vasa och Kristinestad, är den nyaste medlemmen i QMG-koncernen. Företaget sysselsätter 8 yrkespersoner inom automation- och solcellsenergi, och dess omsättning var cirka 1,2 miljoner euro under den räkenskapsperiod som slutade i maj 2022.

Genom att köpa Automation T&N ökar fastighetsteknikkoncernen QMG sitt utbud inom byggnadsautomation och solcellsinstallationer. Båda serviceområdena är relaterade till starka och aktuella trender.

– Byggnader görs alltmer smart styrda, varför betydelsen av byggnadsautomation ökar. På samma sätt förbättrar automation inom industrin produktiviteten och företagens konkurrenskraft. Inom energiproduktionen håller solcellsenergi snabbt på att bli en av ersättarna för fossila bränslen. QMG vill vara starkt delaktig i dessa trender, säger Heikki Kiiskilä, QMG:s regiondirektör för norra Finland.

– Automation T&N står för kunnande på hög nivå inom sin bransch. Företagsköpet är i enlighet med QMG:s strategi, dvs. vi söker framstående och lönsamma företag inom olika sektorer inom fastighetsteknik. Sedan tidigare hör Tammi Kiinteistötekniikka i Vasa, ORS Service i Jakobstad, Kokkolan LVIS-palvelu samt Capcon i Karleby och Seinäjoki till QMG, fortsätter Heikki Kiiskilä.

Sikte på mångsidigare projekt och sparring med kollegor

Automation T&N fortsätter sin verksamhet under eget namn och i sina nuvarande verksamhetslokaler i Vasa och Kristinestad. Hela personalen fortsätter i sina uppgifter som gamla arbetstagare.

– Vi fortsätter att genomföra projekt och kundservice med våra etablerade partners såsom tidigare. Det nya är att vi nu har stöd av en stor koncern i utvecklingen av verksamheten och i systemen, berättar Automation T&N:s företagare Petri Tikkala och Mats Nordgren.

– På QMG var vi intresserade av att få mer resurser för mer mångsidiga projekt. Dessutom är det fint att kunna sparra om lösningar och tjänsteutveckling med ledning och experter från de andra företagen.

Efter företagsköpet kommer Petri Tikkala och Mats Nordgren med som placerare i QMG:s nordiska moderbolag Nimlas ägarprogram.

Kontakter

Heikki Kiiskilä, QMG:s regiondirektör i norra Finland och verkställande direktör för Kokkolan LVIS-Palvelu, 040 4862 358, heikki.kiiskila@qmg.fi
Petri Tikkala, verkställande direktör, Automation T&N, 050 441 9261, petri.tikkala@atn.fi
Mats Nordgren, teknisk direktör, Automation T&N, 050 441 9262, mats.nordgren@atn.fi

QMG-koncernen är ett av de största företagen inom fastighetsteknikbranschen i Finland. Den genomför projekt och underhållstjänster i hela landet. QMG:s serviceutbud omfattar alla delområden inom fastighetsteknik. Koncernen har 32 dotterbolag på olika håll i landet. År 2021 uppgick QMG:s omsättning till cirka 201 miljoner euro. Koncernen sysselsätter cirka 1 200 yrkespersoner inom projekter och underhåll. QMG och svenska Sandbäckens utgör den nordiska fastighetsteknikkoncernen Nimlas som har cirka 150 finländska och 70 svenska personalägare. Investmentbolaget KLAR Partners är huvudägare. Mer information på webbplatsen

www.qmg.fi

Automation T&N

Automation T&N är en entreprenör inom automation och solcellsenergi som är verksam i Vasa- och Kristinestadsregionen. Bland kunderna finns bostadsbyggare och fastighetsägare samt industriföretag. Under räkenskapsperioden som slutade i maj 2022 var bolagets omsättning cirka 1,2 miljoner euro och det sysselsätter 8 yrkespersoner.

www.atn.fi

Följ Quattro Mikenti Group