Raasepori ei suo Attendolle toimintaedellytyksiä jatkaa Villa Pentbyssä

Raaseporin kaupunki ei halua vahvistaa yhteistyötä Villa Pentbyssä Attendon ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi Raasepori haluaa alentaa hoivavuorokaudesta Attendolle maksettavaa hoivapäivähintaa tilanteessa, jossa aluehallintovirasto edellyttää kuuden lisähenkilön palkkaamista vakituiseen työsuhteeseen Villa Pentbyhyn. Tämä pakottaa Attendon harkitsemaan hoivapalveluiden tuottamisen lopettamista Raaseporissa. Raaseporin omien hoivakotien kustannukset kunnalle ovat merkittävästi korkeammat ja henkilöstömitoitus pienempi.

Attendo tarjosi 18. maaliskuuta Raaseporille mahdollisuutta alkaa tuottaa hoivapalvelua Villa Pentbyn asukkaille yhdessä Attendon kanssa siten, että molemmilla olisi ollut vastuullaan oma kerros.  Kaupunki ei ollut tähän yhteistyöhön halukas. Attendon ja Raaseporin aiempi sopimus päättyi jo viime syksynä, ja vaikeaksi osoittautuneet hintaneuvottelut ovat jatkuneet siitä asti. Attendo harkitsee hoivapalvelujen tuottamisen lopettamista Raaseporissa toimintaedellytysten muututtua hyvin vaikeiksi. Attendo on tänään tarjonnut Villa Pentbyn koko kiinteistöä kaupungille vuokrattavaksi, jolloin Raasepori pääsee itse tuottamaan hoivapalvelua asukkaille. Kunnan oman palveluntuotannon kustannukset ovat merkittävästi korkeammat kuin ostopalvelutuottajille maksettava korvaus.

Raasepori haluaa alentaa Attendolle maksettavaa korvausta viidellä eurolla per asukkaan hoivavuorokausi. Attendo ei ole halukas liittymään Raaseporissa tähän, kuntien ja ostopalvelutuottajien väliseen ns. C10-sopimukseen, sillä se ei tarjoa hoivapalvelun tuotannolle asukkaan kannalta kestäviä toimintaedellytyksiäAiempi, saati C10-tasoinen, korvaus ei ollut kestävällä tasolla edes ennen aluehallintoviraston 11.3. antaman valvontapäätöksen mukaista, erittäin kovaa henkilöstömitoitusta.

- Kuuden uuden, vakituisen hoitajan palkkaaminen kasvattaa henkilöstökuluja merkittävästi. Aiemmin mm. työehtosopimuksen mukaiset palkankorotukset ja vanhuspalvelulain muutos ovat kasvattaneet hoivan kustannuksia. Valtio edellyttää kuntia korvaamaan esimerkiksi lakimuutoksen aiheuttamat lisäkustannukset palveluntuottajille täysimääräisesti, mutta Raasepori on yksi niistä Suomen kunnista, jotka eivät ole nostaneet ostopalvelutuottajille maksettavaa hintaa, päin vastoin, sanoo Attendon aluejohtaja Simo Saaranen.

Länsi-Uudenmaan ns. C10-kuntien, johon myös Raasepori kuuluu, oman tuotannon hinta on noin 25 % kalliimpaa kuin ostopalvelutuottajille maksettava korvaus.

Suomessa on vuonna 2030 arviolta 40 % enemmän yli 85-vuotiaita. Heitä hoitamaan tarvitaan arviolta 30 000 uutta hoitajaa. Yhtälö on vaikea, ja sen ratkaisemiseksi tarvitaan hyvää yhteistyötä kuntien ja yksityisten palveluntuottajien, kuten järjestöjen ja yritysten kesken. Kunnilla on vastuu korvata kustannukset tasolla, jolla ostopalvelutuottajat voivat toimia kestävästi.

Lisätietoja antaa aluejohtaja Simo Saaranen. Pyydämme ystävällisesti osoittamaan haastattelupyynnöt numeroon 044 4072 011 tai viestinta@attendo.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten asumis- ja hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Attendo tarjoaa palveluita niitä tarvitseville elämänkaaren eri vaiheissa. Attendo-kodeissa asuu lastensuojelun asiakkaita, kehitysvammaisia ja vammautuneita, mielenterveys- ja päihdekuntoutujia sekä ikäihmisiä. Tuotamme lisäksi terapia- ja kotihoidon palveluita.
Attendolla työskentelee noin 13 000 ja Attendo-kodeissa asuu noin 10 000 ihmistä. Attendo-koteja on 400 Hangosta Ivaloon. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 597 milj. euroa. Pohjoismaissa Attendolla on yhteensä 24 000 työntekijää yli 700 Attendo-kodissa. Konsernin liikevaihto oli 1,2 mrd euroa. Lue lisää: www.attendo.fi

Valvira päätti Attendon ikäihmisten palveluita koskevan valtakunnallisen valvonnan29.6.2021 11:16:00 EEST | Tiedote

Valvira on päättänyt Attendon ikäihmisten palveluita koskevan valtakunnallisen valvonnan. Päätöksessään Valvira toteaa Attendon laajamittaisen kehittämisen olleen oikeasuuntaista, joskin henkilöstön riittävyys aiheuttaa edelleen huolta niin Attendolla kuin valvontaviranomaisten keskuudessa. Attendon toiminnan parantaminen lukuisilla toimenpiteillä, kuten johtamisen kehittämisellä ja toimintakulttuurin muuttamisella on vakuuttanut valvontaviranomaiset. Muutoksen johtamista kaikissa Attendo-kodeissa tulee jatkaa systemaattisesti.

Attendo ja Raasepori ovat sopineet Villa Pentbyn palvelutoiminnan siirtymisestä kaupungille12.5.2021 15:59:00 EEST | Tiedote

Attendo ja Raaseporin kaupunki ovat sopineet, että ikäihmisten hoivakoti Villa Pentby siirtyy 24.5.2021 alkaen kaupungin vastuulle. Ratkaisu on asukkaiden asumisjärjestelyiden kannalta paras, sillä he voivat jäädä asumaan Villa Pentbyhyn. Työntekijöiden kanssa käydään liikkeenluovutuksen mukaiset yhteistoimintaneuvottelut; jokaiselle on tarjolla työpaikka kaupungilla. Raasepori vuokraa kiinteistön Attendolta vähintään viideksi vuodeksi.

Attendo valitti hallinto-oikeuteen epäselvästä päätöksestä, ei vain lisähenkilöstön vaateesta21.4.2021 16:59:13 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Villa Pentbytä koskien (2.3.2021) on epäselvästi muotoiltu ja viraston aiemman lupa- ja valvontakäytännön vastainen. Lisäksi määräyksessä olevat vaatimukset henkilökunnan lisäämisestä eivät perustu asiakkaiden hoidon tarpeisiin. Epäkohdat eivät tule kuntoon vain työntekijöitä lisäämällä, vaan niihin puuttumalla ja toimintakulttuuria muuttamalla.