Raaseporin sairaala osaksi Hyksiä

HUS valmistautuu sote-uudistukseen muun muassa siten, että HUS:n hallitus päätti tämän aamuisessa kokouksessaan, että Raaseporin sairaalasta tulee Hyksin tulosyksikkö. Näillä näkymin sote-uudistus astuu voimaan vuoden 2020 alussa. Silloin koko Uusimaa on yksi kokonaisuus, kun nykyisin HUS on jakautunut viiteen sairaanhoitoalueeseen.

- Aloite tuli Raaseporista. Viime keväästä lähtien asiaa on valmisteltu yhteistyössä heidän kanssaan ja minusta tämä on hyvä asia. Tässä vähän tulevaisuutta ratkotaan Raaseporin osalta jo nyt, toimitusjohtaja Aki Lindén sanoi kokouksessa.

Nyt kun HUS:n hallitus päätti osaltaan asiasta, siitä pyydetään lausunnot Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalueen kunnilta ja HYKS-lautakunnalta. Jos lausunnoissa muutokseen suhtaudutaan myönteisesti, muutos astuu voimaan ensi vuodenvaihteessa. Lopullisesti asiasta päättää HUS:n valtuusto joulukuussa.

Kesä meni hyvin

Hallintoylihoitaja Kaarina Torppa ja johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi esittelivät hallitukselle yhteenvetoa viime kesän toiminnasta.

Kesä meni pääasiassa hyvin. Toimintaa supistettiin juhannuksen jälkeen, esimerkiksi heinäkuussa sairaansijoista oli käytössä 87 prosenttia.

Kriittisin tilanne koettiin keskellä kesää, 18. heinäkuuta. Silloin salama iski Meilahteen sairaala-alueelle sähkön jakeluverkkoon ja sähköt katkesivat sairaaloissa. Tämän seurauksena siirryttiin automaattisesti varavoimalajakelun piiriin. Sähköjen katkeaminen aiheutti haittaa potilaiden hoitoprosessille sekä  tukipalveluille ja kiinteistötekniikalle.

- Sähköjen katkeamisen vaikutukset toiminnalle on käyty läpi osastoittain. Tapahtumasta on otettu opiksi ja tehty asianmukaisia korjaavia toimenpiteitä, hallintoylihoitaja Kaarina Torppa sanoi kokouksessa.

Pöytäkirja

Tervetuloa Siltasairaalan peruskiven muuraustilaisuuteen / Välkommen till murandet av Brosjukhusets grundsten21.9.2018 15:09Tiedote

Siltasairaalan peruskivi muurataan keskiviikkona 26.9.2018 klo 13.00–14.30 Meilahden sairaala-alueella Syöpätautien klinikan edustalla osoitteessa Haartmaninkatu 4, Helsinki. OHJELMA: Tervehdyspuhe Ulla-Marja Urho, HUSin hallituksen puheenjohtaja Valtiovallan tervehdys Paula Risikko, eduskunnan puhemies Käyttäjän puheenvuoro Jarkko Pajarinen, toimialajohtaja, HUS Tilaajan puheenvuoro Vesa Vainiotalo, kiinteistöjohtaja, HUS Pääurakoitsijan tervehdys Juha Toimela, varatoimitusjohtaja, SRV Peruskirjan lukeminen Aki Lindén, toimitusjohtaja, HUS Peruskiven muuraus Peruskiven muuraustilaisuuteen on medialla avoin pääsy. Tilaisuuden jälkeen julkaistaan lehdistötiedote ja faktapaketti kuvineen. Tilaisuuden jälkeen on myös mahdollisuus haastatteluihin. Median ilmoittautuminen: niina.kauppinen@hus.fi, 050 427 2040 tai mirkka.kujala@hus.fi, 050 595 3290 Haluatko tutustua työmaahan? Työmaahan ja täydessä vauhdissa olevaan sairaalarakentamiseen pääsee tutustumaan sovittaessa.Työmaavierailut: Heidi

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 19:11Tiedote