Raaseporin sairaala osaksi Hyksiä

HUS valmistautuu sote-uudistukseen muun muassa siten, että HUS:n hallitus päätti tämän aamuisessa kokouksessaan, että Raaseporin sairaalasta tulee Hyksin tulosyksikkö. Näillä näkymin sote-uudistus astuu voimaan vuoden 2020 alussa. Silloin koko Uusimaa on yksi kokonaisuus, kun nykyisin HUS on jakautunut viiteen sairaanhoitoalueeseen.

- Aloite tuli Raaseporista. Viime keväästä lähtien asiaa on valmisteltu yhteistyössä heidän kanssaan ja minusta tämä on hyvä asia. Tässä vähän tulevaisuutta ratkotaan Raaseporin osalta jo nyt, toimitusjohtaja Aki Lindén sanoi kokouksessa.

Nyt kun HUS:n hallitus päätti osaltaan asiasta, siitä pyydetään lausunnot Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalueen kunnilta ja HYKS-lautakunnalta. Jos lausunnoissa muutokseen suhtaudutaan myönteisesti, muutos astuu voimaan ensi vuodenvaihteessa. Lopullisesti asiasta päättää HUS:n valtuusto joulukuussa.

Kesä meni hyvin

Hallintoylihoitaja Kaarina Torppa ja johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi esittelivät hallitukselle yhteenvetoa viime kesän toiminnasta.

Kesä meni pääasiassa hyvin. Toimintaa supistettiin juhannuksen jälkeen, esimerkiksi heinäkuussa sairaansijoista oli käytössä 87 prosenttia.

Kriittisin tilanne koettiin keskellä kesää, 18. heinäkuuta. Silloin salama iski Meilahteen sairaala-alueelle sähkön jakeluverkkoon ja sähköt katkesivat sairaaloissa. Tämän seurauksena siirryttiin automaattisesti varavoimalajakelun piiriin. Sähköjen katkeaminen aiheutti haittaa potilaiden hoitoprosessille sekä  tukipalveluille ja kiinteistötekniikalle.

- Sähköjen katkeamisen vaikutukset toiminnalle on käyty läpi osastoittain. Tapahtumasta on otettu opiksi ja tehty asianmukaisia korjaavia toimenpiteitä, hallintoylihoitaja Kaarina Torppa sanoi kokouksessa.

Pöytäkirja

HUSin valtuusto kokoontuu torstaina 14.6. klo 913.6.2018 13:07Tiedote

Arvoisa vastaanottaja, HUS-kuntayhtymän valtuusto kokoontuu huomenna torstaina 14.6. klo 9 osoitteessa Biomedicum Helsinki 1, luentosali 2, Haartmaninkatu 8, P-kerros. Kokous on avoin ja median edustajat ovat tervetulleita paikalle. Valtuuston kokouksen jälkeen HUSin hallitus pitää oman kokouksensa klo 13 HUSin hallintokeskuksessa, Stenbäckinkatu 9. valtuuston esityslista hallituksen esityslista Terveisin Johanna Saukkomaa viestintäjohtaja