Raaseporin sairaala osaksi Hyksiä

HUS valmistautuu sote-uudistukseen muun muassa siten, että HUS:n hallitus päätti tämän aamuisessa kokouksessaan, että Raaseporin sairaalasta tulee Hyksin tulosyksikkö. Näillä näkymin sote-uudistus astuu voimaan vuoden 2020 alussa. Silloin koko Uusimaa on yksi kokonaisuus, kun nykyisin HUS on jakautunut viiteen sairaanhoitoalueeseen.

- Aloite tuli Raaseporista. Viime keväästä lähtien asiaa on valmisteltu yhteistyössä heidän kanssaan ja minusta tämä on hyvä asia. Tässä vähän tulevaisuutta ratkotaan Raaseporin osalta jo nyt, toimitusjohtaja Aki Lindén sanoi kokouksessa.

Nyt kun HUS:n hallitus päätti osaltaan asiasta, siitä pyydetään lausunnot Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalueen kunnilta ja HYKS-lautakunnalta. Jos lausunnoissa muutokseen suhtaudutaan myönteisesti, muutos astuu voimaan ensi vuodenvaihteessa. Lopullisesti asiasta päättää HUS:n valtuusto joulukuussa.

Kesä meni hyvin

Hallintoylihoitaja Kaarina Torppa ja johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi esittelivät hallitukselle yhteenvetoa viime kesän toiminnasta.

Kesä meni pääasiassa hyvin. Toimintaa supistettiin juhannuksen jälkeen, esimerkiksi heinäkuussa sairaansijoista oli käytössä 87 prosenttia.

Kriittisin tilanne koettiin keskellä kesää, 18. heinäkuuta. Silloin salama iski Meilahteen sairaala-alueelle sähkön jakeluverkkoon ja sähköt katkesivat sairaaloissa. Tämän seurauksena siirryttiin automaattisesti varavoimalajakelun piiriin. Sähköjen katkeaminen aiheutti haittaa potilaiden hoitoprosessille sekä  tukipalveluille ja kiinteistötekniikalle.

- Sähköjen katkeamisen vaikutukset toiminnalle on käyty läpi osastoittain. Tapahtumasta on otettu opiksi ja tehty asianmukaisia korjaavia toimenpiteitä, hallintoylihoitaja Kaarina Torppa sanoi kokouksessa.

Pöytäkirja

HUS palauttaa vuoden 2018 ylijäämän kokonaan kunnille13.12.2018 15:44Tiedote

HUS-kuntayhtymän valtuusto pohti tämän päiväisessä kokouksessaan, mitä tehdä tänä vuonna syntyneelle taloudelliselle ylijäämälle. Yksi vaihtoehto oli palauttaa ylijäämä kokonaan. Toinen oli se, että ylijäämästä palautetaan osa ja säästetään osa ensi vuodelle. - Minun kantani on, että kaikki ylijäämä pitää palauttaa. Luotan siihen, että ensi vuonna pärjätään, vaikka kaikki palautettaisiinkin, viimeistä kertaa valtuuston kokouksessa toimitusjohtajana esiintynyt Aki Lindén sanoi. Valtuusto äänesti asiasta. Äänestyksen jälkeen valtuusto päätti suurella enemmistöllä, että vuoden 2018 ylijäämä palautetaan kokonaisuudessaan kunnille. Vielä ei tarkasti tiedetä, paljonko ylijäämää on. Lopullinen summa tarkentuu, kun joulukuun tulos on tiedossa. Toimitusjohtaja Lindén arvioi, että palautus voisi olla jopa 70-80 miljoonaa euroa, jossa on mukana Töölön sairaalakiinteistön myyntivoitto 38 miljoonaa euroa. Palautukset suoritetaan tammikuussa. Lindén kertoi vuoden 2018 talouskehityksestä myös muita a