Raatteen tie -sarjakuvaromaani mukaan Rights & Brandsin myyntilistoille

Raatteen tie on päässyt ensimmäisenä suomalaisena sarjakuvaromaanina kansainvälisen Rights & Brands -agentuurin myyntilistoille.

Pekka Lehtosaari, Anna Lawrence ja Hannu Lukkarinen

Raatteen tiessä on suurta kansainvälistä potentiaalia”, hehkuttaa Rights and Brandsin ulkomaanjaoston johtaja Anna Lawrence.

Pekka Lehtosaaren tarina on intensiivinen ja iskevä, Hannu Lukkarisen kuvitus mestarillista. Uskomme että jo pian pääsemme julkistamaan uusia kansainvälisiä sopimuksia Raatteen tien myynnistä. Olemme ylpeitä avatessamme sarjakuvaromaanien portfoliomme tällä teoksella.”

Rights and Brands on pohjoismaisia oikeuksia edustava kansainvälinen myyntiorganisaatio, joka vastaa muun muassa Tove Janssonin ja Mauri Kunnaksen käännösoikeuksista. Rights and Brandsin asiakkaina on yli 700 kustantamoa ympäri maailman.

Raatteen tie -sarjakuvan (Otava 2017) tekijät ovat ylpeitä sopimuksen syntymisestä ja uskovat teoksen puhuttelevan lukijoitaan myös muuallakin kuin Suomessa.

Raatteen tien käsikirjoittaja Pekka Lehtosaari kokee, että tässä yhdessä taistelussa kulminoituivat kaikki sodan synkät puolet vaikuttavammin kuin esimerkiksi Normandian maihinnousussa tai Dunkirkin pelastusoperaatiossa.

Kuvittaja Hannu Lukkarinen pitää sarjakuvaa hienona välineenä kertoa uusille sukupolville sitä historiaa, mitä yksikään meistä ei saisi unohtaa. Jokaisessa sodassa on molemmin puolin häviäjiä enemmän kuin voittajia.

Raatteen tie -sarjakuvan ensimmäinen painos myytiin Suomessa loppuun ennätyksellisessä kolmessa arkipäivässä. Raatteen tien taistelu käytiin talvisodassa Suomen ja Neuvostoliiton välillä alkuvuodesta 1940 osana Suomussalmen taistelua.

Arvostelukappaleet: hannele.tavi@otava.fi

Pekka Lehtosaari, Anna Lawrence ja Hannu Lukkarinen
Raatteen tie

Pajtim Statovci ensimmäisenä suomalaiskirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin13.8.2018 13:00Tiedote